דורשים חינוך אחר באשקלון
מספר חתימות
182 |
|
500 | |
הנדון: מסגרות אלטרנטיביות דמוקרטיות באשקלון
רקע: בשנים האחרונות מתגבשת באשקלון קבוצת הורים אשר מבקשת מענה שונה לחינוך ילדיה מאשר החינוך הקיים בעיר.
הורים רבים מרגישים כי היום מערכת החינוך אינה מותאמת לקליטת ילדים עם שונות כגון הפרעת קשב וריכוז, אילמות סלקטיבית, קושי בוויסות רגשי ועוד.. ומחפשים מסגרת המאפשרת יותר פעילויות המותאמות לכל ילד וילד. בשל כך ברצוננו לדון באפשרות של הקמת גן יער ובית ספר דמוקרטי. אלו שני מודלים גמישים המתמקדים בחוויית הפרט ויכולים לסייע לכל ילד להגשים את הפוטנציאל שבו.
גן יער ובית ספר דמוקרטי ימשכו אוכלוסייה איכותית לאשקלון , אשר שמה את החינוך בראש מעייניה. חשוב לנו כי אלו יהיו כפופים למערכת החינוך וכן בשיתוף עם עיריית אשקלון.
מן הדיונים העולים בין ההורים עולה הצורך במתן מענה אשר יתמקד במספר היבטים:
חיים בקהילה דמוקרטית, לימוד תכנים דמוקרטיים ושיטות לימוד דמוקרטיות- מתוך אמונה שמערכת החינוך הנוכחית אינה מלמדת את הפרט להתנהל בחברה דמוקרטית ומתוך כך משרישה אמונות של השלמה עם הקיים ואינה מעודדת את הפרט להיות אזרח פעיל ומועיל בחברה.
1
חיים משותפים בקבוצה- למידה בכיתות קטנות תוך כדי מתן דגש על הפן החברתי בכיתה מתוך אמונה כי מיומנויות חברתיות נלמדות מתוך התנסות בבית הספר. במצב הקיים ילדים רבים "הולכים לאיבוד " ביסודי מתוך היותם שונים, שקטים, בעלי קשיים תקשורתיים או הפרעות קשב, ילדים אלו מפתחים דימוי עצמי נמוך אשר מלווה אותם לשאר חייהם.
2
חינוך הפלורליסטי המאפשר ליחיד להישאר הוא עצמו ולהתפתח בכיוונים בהם הוא בוחר- מלבד דרישות הבסיס של מערכת החינוך אנו מאמינים כי כאשר לילד יש יכולת בחירה ושליטה מסוימת על חייו הוא יוכל להיות עצמאי יותר, בטוח בעצמו ולהתרכז בחזקותיו , מה שיאפשר לו בעתיד את הכלים לרצות ללמוד ולאתגר את עצמו.
3
התמקדות בנושאי טבע וסביבה ואקולוגיה- מלבד החשיבות העצומה שיש במתן מקום לנושאים אלו מבחינה ערכית, אנו מאמינים כי חיבור לטבע ולבעלי חיים מפתח ביחיד חמלה, רוגע ואכפתיות ומפתח אוירה חיובית המאפשרת למידה. זאת יחד עם מודעות סביבתית אשר חשובה כל כך להמשך קיומנו בעולם הזה.
4
רציונל:
מסגרות החינוך האלטרנטיביות מבוססות על הרעיון שאין צורך להכריח אנשים ללמוד, ושהסקרנות הטבעית היא נקודת ההתחלה לכל מה שמתרחש בבית-הספר. הרצון שלנו הוא לספק מקום בו יוכלו לעשות מה שהם עושים באופן טבעי – ללמוד.
כאשר התלמידים מגיעים לבית-הספר הם מתקבלים על-ידי הצוות ועל-ידי תלמידים אחרים, מציגים בפניהם את מרכזי הלימוד והאפשרויות העומדות בפניהם והם בוחרים על-פי תחומי העניין בהם הם מבקשים לעסוק.
יחד עם היתרונות של חיים בקהילה כזו, באה גם האחריות של ממשל בבית-הספר/ גן. כבכל קהילה דמוקרטית, חבריה יוצרים את החוקים הנוגעים לניהול השוטף של הקהילה, קובעים את גבולות ההתנהגות המקובלים ומכריעים בסכסוכים בין חבריה. התלמידים חולקים באחריות לסביבתם, ולאיכות חייהם בבית-הספר/ גן.
מסגרות החינוך: (גילאי 4-5)
גן יער- הערך המנחה את הגן הינו יצירת מפגש בלתי אמצעי עם הטבע. גן יער משלב חלק גדול מהפעילויות אשר נמצאות בסדר היות של ילדי הגן עם יציאה מכותלי הגן לאזורים פתוחים וזאת ע"י חוגי טבע, חקלאות, פינת חי וטיולים רגליים אשר הינם חלק קבוע ובלתי נפרד מסדר היום של הגן.
הילדים שותפים להכנת ארוחת בוקר מחוץ לגן: הכנת בצק, טחינה, וירקות. הדלקת האש והכנת פיתות על הסאג', במקביל ליד אזור ההכנה ישנה מחצלת ועליה מעט משחקים וקוביות עץ קטנות למי שאינו מעוניין להיות שותף בהכנת ארוחת הבוקר. מתקיים מפגש בנושא ליבה ע"פ תחומי הליבה של משרד החינוך, קיימת במפגש התייחסות לעונות שנה וחגים. כאשר מחברים את הנושא לשהות בטבע. לאחר מכן ארוחת בוקר מוגשת בישיבה על מחצלת במעגל או בשולחנות נמוכים עגולים. זמן החצר קצר יחסית של -חצי שעה. זמן עשייה: זמן המוקדש לחוגים שונים: מוזיקה, תנועה, תאטרון, בעלי חיים, חקלאות, טבע (לומדים ומספרים סיפורים הקשורים בתופעות הטבע של העונה הנוכחית, חוקרים עם הילדים ובונים איתם מבני עץ, מחסות טאבון ועוד) , שטיפת ידיים וסיכום יום.
דגשים:
בנוסף לצעצועים – יש כלי עבודה- במטרה להוציא את הילדים מהמקום המקובע של פינת בובות ורופא ולאפשר מגוון תפקידים ומיומנויות גם במשחק.
טיול המשלב טיפוס על עצים ובנייה מחומרים טבעיים (סנדות וחבלים)- מאפשרים לילד ללמוד חוקי פיזיקה בסיסיים ללא המשגה ובצד זה לאזן את עצמו מבחינה פיזית, לפתח שיווי משקל ולהפעיל את מערכת השרירים.
מרחב נשימה ומרחב לפעילות –מאפשרים לפתח את הדמיון ולהתפנות למרחב של מיומנויות..
התמודדות עם פחדים- התמודדות עם פחדים אמתיים כמו פחד להתלכלך, פחד מגובה, פחד מאש –כל אלה נותנים כלים להתמודדות , יוצרים חוזק נפשי ותחושת מסוגלות. .
תחושות הצלחה והעצמה – המפגש של הילדים עם הצרכים הבסיסיים של החיים כמו הכנת אוכל או הבאת ציוד, התמודדות עם מזג אויר משתנה, הליכה באזורים יותר מאתגרים שמפגישים את הילד באופן יומיומי עם הצורך להתמודד ומתוך ההתמודדות לגדול. כשאנחנו נמצאים בחוץ האתגרים נמצאים אתנו כל הזמן, מה שמאפשר לילד לפגוש כל הזמן את גבולות היכולת שלו ולאט לאט, בקצב שלו, להצליח להרחיב אותם.
(ע"פ המודל שמציע רון מלצר, בהתאמה לצרכנו)
בית ספר דמוקרטי צומח (גילאי 6-12בשלב ראשון )
מתוך רצון ליישם את הערכים המתוארים לעיל בית הספר יתנהל בכפוף לתכני משרד החינוך בשינויים הבאים:
קיום מנגנון דמוקרטי- בית-הספר מנוהל על-ידי הישיבה השבועית של הפרלמנט ובה חברים כל חברי הקהילה - תלמידים, הורים וצוות. לכולם יש את ההזדמנות להיות מעורבים בקבלת ההחלטות ובקביעת החוקים המשפיעים על בית-הספר.
קיימת ועדת משמעת - כאשר תלמיד או איש צוות מואשם בהפרת חוקי בית-הספר, הוא או היא מתבקשים להופיע בפני ועדת משמעת. ועדה זו המורכבת מתלמידים ואנשי צוות גם יחד, חוקרת את המקרה על-מנת להגיע לאמת, ולפתור את הסכסוך במהירות ובהגינות.
1.
מתן בחירה של מקצועות הלימוד ואופן הלימוד שלהם- פרט ללימודי הליבה אשר מחייב משרד החינוך יתקיימו מגוון שיעורים נוספים כגון: ספורט, רובוטיקה, תנועה, כלבנות, גינון, דרמה, מוזיקה, מחנאות וחיים בטבע, אומנות פלסטית וכד' כאשר הילד יוכל לבחור את המערכת שלו. במקצועות אלו לא יינתן ציון אלא הערכה מילולית המתייחסת לתהליך הלמידה ולא לביצוע ועיקרה חיזוק חיובי.
2
חונכות אישית- הלמידה אינה מתקיימת בכיתות אם. במקום זה לכול תלמיד יש חונך אישי אשר עמו הוא נפגש מספר פעמים בשבוע באופן פרטני וקבוצתי. כל חונך מלווה בין 10-15 תלמידים.
3
מפגשי ערכים- חונכי הקבוצות יפעילו שיעורים חווייתיים המתמקדים בערכים כגון: מעורבות חברתית וכישורים חברתיים, רב תרבותיות וקבלת השונה, דמוקרטיה, זהות וזהות יהודית.
4
מרחב בטוח- בבית הספר יוגדר שטח ובו שולחנות, פופים , מקפצה, חבלי קפיצה, שק אגרוף ועמדת מחשב אשר יהווה מרחב בטוח לילדים אשר יש להם קושי לשבת בשיעור. אל המרחב הזה יוכלו לצאת בהתאמה להסכם שאליו הגיעו עם החונך וההורים שלהם לזמן מוגדר מראש, על מנת להירגע ולפרוק אנרגיות.
5
הורי הילדים יהיו מעורבים ובקשר רציף עם החונך האישי ויעזרו לילדם לבחור את התוכנית האישית שלו וכן יציינו בפני החונך אם יש דגשים לימודיים או חברתיים או רגשיים שיש לשחים עליהם דגש.
6
שיתופי פעולה בין צוות ההיגוי ועיריית אשקלון
אדמיניסטרציה:
בשלב הראשון אנו מבקשים להקים גן לגילאי 4-5 ובית ספר צומח שבראשיתו ייעוד לכיתה א'
לצורך הקמת אלו אנו זקוקים למבנה גן הסמוך לשטח טבעי פתוח.
וכן מבנה אשר יוכל להכיל בשלב הראשון כמאה תלמידים (מינימום חמש כיתות לימוד)
ובשלב השני בית ספר יסודי על כל מרכיביו.
תפעול שוטף:
ציוד כללי מתכלה: חומרי יצירה, נייר טולט, סבון, חומרי ניקוי, פוליטילן, מזון בסיסי
גן יער
ציוד קבוע- שולחנות, כסאות, פינת ספריה, פינת "בובה", ציוד עבודה בגינה, סאג', מתקני גינה
גן יער
הסעות לטיולים קצרים (פעם בחודש)
גן יער
מבנה
בית ספר דמוקרטי
ציוד לחוגי הלימוד לפי דרישה וציוד ספורט
בית ספר דמוקרטי
תקצוב טיולים ופעילויות העשרה
בית ספר דמוקרטי
גיוס צוות:
גן יער-
גיוס גננת וסייעת מתוך המערכת אשר מעוניינות בדרך חינוך זו.
גיוס מפעילי חוגים יומיים
ביה"ס הדמוקרטי-
גיוס מנהל/ת ראוי/ה
גיוס חונכים עם עדיפות לתעודת הוראה אשר מאמינים בדרך זו (כחמישה חונכים)
גיוס צוות מורים מקצועי ללימודי הליבה- עברית, מתמטיקה, טבע וחינוך גופני
גיוס מדריכים מקצועיים לחוגים- רובוטיקה, תנועה, כלבנות, גינון, דרמה, מוזיקה, מחנאות וחיים בטבע, אומנות פלסטית.
אנו כתושבי אשקלון מבקשים את עזרת המנהל ע"מ לעזור לנו לקיים מסגרות מוכרות ע"י משרד החינוך
במציאת מבנים מתאימים
1
הכרה במוסדות
2
תקצוב חלקי של המוסדות
3
גיוס אנשי חינוך ברוח המסגרות המוצעות
4
נשמח לשיתוף פעולה
הורי אשקלון
ציר הזמן של העצומה
- 21/05/2017
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 20/05/2017
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 20/05/2017
- העצומה נפתחה