הצעה לעמדה סוציאל דמוקרטית של מפלגת העבודה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

הצעה לעמדה סוציאל דמוקרטית של מפלגת העבודה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

מספר חתימות

174
 
200  

 עמדה סוציאל-דמוקרטית עבור מפלגת העבודה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

 

מתוך סדר יום סוציאל-דמוקרטי, אזרחי ושוויוני  אנו קוראים למפלגת העבודה לאמץ, ולהוביל חקיקת חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

המצב הקייםיום השבת הינו יום בעל צביון מיוחד בתרבות היהודית ונושא ייחוד של ברכה ומנוחה וכך מובדל משאר ימי השבוע בישראל. החוק הישראלי מגדיר את השבת כיום המנוחה הרשמי. על מפלגת העבודה לפעול להגדרה מחודשת של השבת כיום מנוחה המאפשר פעילות תרבותית ומפגש חברתי, לא כדי להפוך את השבת ליום ככל הימים אלא כדי להפכו ליום שייחודו משמעותי לקהלים רחבים ככל האפשר. 

תחבורה ציבורית שווה לכל נפש שאינה מוגבלת על ידי יכולתו – ולמעשה אי-יכולתו – הכלכלית של היחיד היא תנאי לניידות המאפשרת חיים חברתיים ומלאים. 

לנוכח הגידול בפעילות המסחרית בשבתות העלה חבר הכנסת נחום לנגנטל (מפד"ל) ב-2002 הצעת חוק שתאסור על מסחר ביום השבת. בהסבר לחוק נאמר, כי החוק יאפשר פתיחתם של מוסדות תרבות, כמו בתי קולנוע, וכן תתאפשר תחבורה ציבורית, אך תיאסר פתיחת מרכזי קניות ותיאסר הפעלת קווי הייצור במפעלים. על ההצעה חתמו נציגים משלוש המפלגות: העבודה, הליכוד וש"ס, ועל אף שלא התקבלה, היא ביטאה בעיני רבים את נכונותם של דתיים וחילוניים להגיע לפשרה ולנסות לעצב "שבת של כולם". 

פערים בנגישות לתחבורה 

העדר התחבורה הציבורית בשבת ברוב מדינת ישראל מונע מציבור רחב להפוך את השבת ליום של פנאי משמעותי. כך, אותם האנשים הנסמכים ביום-יום על התחבורה הציבורית, מנועים  בעל כורחם לעשות בה שימוש בשבת. ברוב המקרים ציבור זה,  אינו יכול מטעמים כלכליים להחזיק  בכלי רכב פרטי ואינו מסוגל לממן נסיעות  במוניות בתעריפים מיוחדים. לפיכך הוא מודר מהיכולת לעצב פנאי ותרבות משותפים בשבת. כך מגדיל העדר התחבורה הציבורית בשבת את הפערים בין בעלי יכולת חסרי יכולת, שעבורם הופכים ימי השבת וחגי ישראל לימים של מצור מאונס.  

מהלך מקדם שוויון, למען האדם העובד 

כמפלגה סוציאל-דמוקרטית הפועלת לצמצום הפערים בחברה הישראלית – בין עשירים לעניים ובין מרכז לפריפריה – על מפלגת העבודה לפעול לחקיקת חוק לתחבורה ציבורית בשבת כמהלך מקדם שוויון בחברה הישראלית.  

עקרונות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת 

אנו מציעים כי סדר היום להפעלת תחבורה ציבורית בשבת יקודם לפי העקרונות הבאים: 

  • התחבורה הציבורית בשבת ובחג תופעל הן במתכונת עירונית, והן במתכונת בין עירונית.
  • זמני, נתיבי והיקפי הנסיעות יהיו במתכונת ייעודית בימי שבת וחג.
  • התחבורה הציבורית תופעל ע"י מפעילי התחבורה הציבורית, ולא תהיה מותרת הפעלה בקבלנות, זאת במטרה למניעת פגיעה בזכויות עובדים.
  •  תנאי העסקת עובדי התחבורה הציבורית בימי שבת וחג לא יהיו מחייבים על העובדים ללא הסכמתם, העבודה תהיה בתורנות, והעובדים יתוגמלו על העבודה בשבת לפי החוק. ימי מנוחתם של עובדי התחבורה הציבורית יהיו מובטחים ומוגנים בחוק.
  • מחירי הנסיעה בשבת וחג לא יהיו גבוהים ממחיר הנסיעה ביום רגיל, מחיר הנסיעה בשבת יכלול זכאויות להנחות לפי הנחיות משרד התחבורה ביום רגיל.
  • תוגדל אכיפת זכויות העובדים בשבת. כדי להקטין ככל האפשר את העדפת העבודה על פני מנוחה בשבת, תוקפד ותתוגבר אכיפת המנגנון של יום חופש חלופי, וכן תשלום גבוה יותר של עבור עבודה בשבת.

נמרוד זליגמן 

חבר יסו"ד – ישראל סוציאל-דמוקרטית 

מועמד ליו"ר המשמרת הצעירה בסניף נצרת עילית

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

04/03/2012
העצומה השיגה 100 חתימות!
02/03/2012
העצומה נפתחה