התנגדות לתתל 75

התנגדות לתתל 75

מספר חתימות

325
 
250  

 אנו החתומים מטה מבקשים:

רשות שדות התעופה (רש"ת) מקדמת בימים אלה הסדרה לשדה התעופה מחניים, לראשונה בתולדותיו. התכנית נקראת תת"ל 75.

זה נעשה באיחור של 20 שנה מאז נקבע בתמ"א 15 שיש לבצע זאת, וזה מתבצע בהעדר תכנית מתאר לאומית לתשתיות תעופה (תמ"א 15/2 המתעכבת) המתחייבת לפני הגשת תכנית מתאר לשדה זה או אחר.

חמור מכך: התכנית מנסה לאשר "בדלת האחורית" את הפעילות האינטנסיבית ביותר האפשרית בשדה פנים ארצי: בתי ספר לטיסה המאופיינים בעשרות סבבי טיסה ביום, אימונים אינטנסיביים וסכנות בטיחותיות לרוב.

במקום לשים את התכנית לחממת לימודי הטיסה "על השולחן", ולדון בעומק בהשלכותיה, בחרו עורכי התכנית להחביא את העניין, כדי למנוע דיון ענייני. על מנת להחביא זאת, עורכי התכנית מציגים כאילו מאות התנועות המבוקשות כל יום יהיו כביכול תנועות נוסעים רגילות. 

אנו מתנגדים:

א. עורכי התכנית קבעו באופן מטעה כי צפויים להגיע למחניים כ 138,000 נוסעים בשנה, בזמן שכבר שנים שאין קו פעיל לשדה משום מקום בארץ. הם עשו זאת, ע"מ להצדיק את בקשתם למאות תנועות מטוסים ביום.

ב. על בסיס ההטעיה הזו, התכנית תאפשר להמיר את עשרות אלפי תנועות "טיסות הנוסעים" הלא קיימות לכל תנועה דרושה אחרת- כולל תנועות בתי ספר לטיסה.  

ג. הידיעה של הציבור על כוונתה של רש"ת להפוך את שד"ת מחניים לחממה לבתי ספר לטיסה החלה ביוני האחרון, עת רש"ת השכירה את המנחת לבי"ס לטיסה בשם CAA, ללא בדיקה בטיחותית וללא תכנית מאושרת, ואף השכירה את הטרמינל עצמו לחברה, בניגוד גמור לשימוש המותר בהיתר הבניה הקיים. צו הפסקת שימוש הוצא לרש"ת ע"י הועדה המקומית לתו"ב גליל עליון, אך רש"ת ביקשה וקיבלה ארכה עד לדיון בבימ"ש. כיום זוהי הפעילות העיקרית של שדה התעופה.

ד. מאז, ישנם סבבים אינסופיים של פרחי טיס חסרי ניסיון. למרות שעורכי התסקיר הסביבתי בתת"ל 75 יודעים זאת, אין בתסקיר שום התייחסות להשלכות הבטיחותיות הנובעות מטיסות "סולו" של חניכים חסרי נסיון  30 מ' מבתי מגורים בקיבוץ מחניים, למרות שקיימות בידי רש"ת סטטיסטיקות עולמיות שקובעות כי תאונות בעת "הקפות" של פרחי טיס הן התאונות הנפוצות ביותר. 

ה.  אין שום התייחסות להשפעת הרעש העצום שיוצרים האימונים הרבים של פרחי הטיס על האיזורים שהוקצו לכך מעל 3 הנחלים הגדולים בצפון ושמורות הטבע בהם. אין שום התייחסות על השפעת המטרד העצום שיצרו עשרות סבבים של "הקפות" (המראה, נחיתה עם מגע קל במסלול והמראה מיידית) ביום סביב שדה התעופה ומעל קיבוץ מחניים, משמר הירדן, חצור הגלילית, ראש פינה, כפר הנשיא וטובא זנגריה- שם שני בתי ספר נמצאים בדיוק בתוך "משפך הגישה". 

ו. רש"ת מבקשת "בתי ספר לטיסה" ביעודי הקרקע למבנים- באופן סתום וללא ניתוח ההשלכות. גם כאן יש כשל: מבני בי"ס לטיסה מסחריים אינם נכללים נחשבים "תשתית לאומית" הקשורה לועדה לתשתיות לאומיות.  מבנים כאלה אף אינם כלולים ביעודים הקרקעיים האפשריים בתמ"א 15.  

אנו מבקשים:

1. פסילת התסקיר הסביבתי מהטעמים שהוסברו לעי"ל וכן פסילתה של חברת "אקו" מעריכת התסקיר הזה ע"ב ההתרשמות של שופטי בג"צ 9380/17 (יהוד- מונוסון נגד רש"ת וחברת "אקו") כי יש ממש בטענה שהיא נגועה בניגוד עניינים בשל היותה תלויה כספית ברש"ת כבר עשרות שנים. הם הגדירו את מינויה לעריכת תסקירים ע"י רש"ת כתקלה שיש לתקנה וכי בשל כך "יש לבחון ביתר זהירות" תסקיר שהכיל חלופות. 

2. פסילת הבקשה לאשר מבנים לבתי ספר לטיסה, כל עוד לא נותחו ההשלכות של היעוד האווירי הזה בסביבת השדה.  

3. בניית צפי אמיתי ונכון לתנועות מטוסים 10 שנים קדימה (לא, לא אחורה) ע"פ האמור בתמ"א 15. במידה ויש כוונה לקיים כאן פעילויות אינטנסיביות של בתי ספר לטיסה- והרי ברור שיש כאן- יש לבצע זאת רק במידה ותקבע כך בעתיד תכנית מתאר ארצית לתשתיות תעופה- 15/2 בדיוק כפי שקבע מבקר המדינה. יש לבצע זאת אחרי בדיקה מעמיקה מבחינה בטיחותית וסביבתית של כל האתרים בארץ ולא בתכנית נקודתית, חסרת פרספקטיבה לאומית.

האופן בו רש"ת פעלה לכאורה בניגוד לחוק עת השכירה את שד"ת מחניים לחברת CAA, והאופן העכור והלא שקוף בו רש"ת מנסה לאשר זאת בתת"ל 75 מעלה ספק בדבר מחוייבותה לציבור כרגולטור של נושא התעופה בישראל.

להלן מידע נוסף המוצג כ"שאלות ותשובות".

לשאלות: ארז מירב

[email protected]

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

19/10/2020
העצומה השיגה 100 חתימות!
18/10/2020
העצומה נפתחה