סיכונים חמורים בתכנית תמ"א 38/1

סיכונים חמורים בתכנית  תמ"א 38/1

מספר חתימות

9
 
100,000  
פורסם בתאריך: 09/08/2017
 

התמונה מ

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4428534,00.html

 

 

אודות סיכונים בתכנית תמ"א 38/1 :

מדובר בגרסת תכנית תמ"א 38 חיזוק בניינים והוספת קומות, הידועה כי תמ"א 38/1 , אך היות וקיים "תיקון 3" לתכנית, המתייחס לכל גרסאות של תמ"א 38 , אציין את הגרסה במכתב הזה כ תמ"א (3) 38/1 . להלן בכל מקום בו כתוב תמ"א 38/1 הכוונה ל תמ"א (3) 38/1 גם.

 

לרוב מדובר בבניינים ישנים בני 50 – 60 שנה, או יותר.

1. חיזוק מעטפת של בניין לא מחזק קונסטרוקציות פנימיות הבלויות שלו עם עייפות החומר, ואין דרך לחזקן.

2. ז"א, ברעידת האדמה עלולות נפילות תקרה בחלק הישן, שתפיל תקרות מתחתיה וכך בשרשרת עד הקרקע. בנוסף, בניינים שנבנו לפני 50 - 60 שנה, חלקם הוקמו כדיור זמני מהיר. גם בבניית קבע הגישה דאז הייתה שאורך חיים של בניין כזה כ40 שנה. לא הייתה כוונה שהבניינים יעמודו 60 שנה. החיזוק מכוון כלכלית ששעטנז הזאת יעמוד עוד לפחות 40 – 50 שנה, כך זמן קיום של החלק הישן יגיע עד 100 שנה ויותר.

3. המשך תהליך של עייפות החומר מעלה מעוד סיכון שקריסה בקונסטרוקציות ישנות תתרחש גם ללא רעידת האדמה חזקה. זאת ועוד,בשילוב כזה של ישן וחדש שני החלקים מתנהגים, זזים באופן שונה, שגורם לסדקים נוספים וכך מאיץ תהליך החלשה של חלק ישן ומגביר סיכונים לאסון. היות ומדובר בתקופה ארוכה של 40 – 50 שנה סיכוי לאסון יתכן כי נעשה קרוב לודאי.

הנאמר מבהיר כי תמ"א (3) 38/1 יטיל סיכונים חמורים על אלפי משפחות לעשרות שנים הבאות.

מבחינה קניינית, בתכנית תמ"א (3) 38/1 לרוב מתאפשרת הוספת מעט יח"ד לא איכותיות ומסכנות דיירים, וזאת במקום, שמאפשר הוספה הרבה יותר יח"ד טובות , מודרניות ונותנות הגנה הטובה לדיירים בתכנית הריסה ובנייה מחדש. לכן תמ"א (3) 38/1 בפועל מהווה השחתה ובזבוז של משאב לאומי יקר (קרקע) שמוגבל מעוד . זה כמובן מתורגם לצורך ליעד לדיור יותר קרקעות על חשבון קרקע חקלאי, שטחים פתוחים, גנים לאומים, שמורות טבע וכו'.

המסכנה המתבקשת היא, שצריך לדרוש מגורמים המוסמכים וממחוקק לעצור מייד כל תכניות ע"פ תמ"א (3) 38/1, להחליף אותן בתכניות הריסה ובנייה מחדש בכל מקום שאפשר, ובעתיד, אם לאפשר בנייה לפי תמ"א 38/1, אז רק במקומות שבהם אין שום אפשרות לפרויקט פינוי בינוי או תמ"א 38/2 , וזאת רק לאחר בדיקה מדוקדקת.

 

:אנא ראו כדוגמה

http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/365/053.html

סכנת התמוטטות: התמ"א 38 מתעלם מפני סכנת רעידת אדמה

וגם

 

https://www.calcalist.co.il/real_estate/articles/0,7340,L-3615030,00.html

משקם השכונות מזהיר: "תמ"א 38 לא תציל מרעש אדמה"

עד כה דיברנו על סיכונים, הנשארים במקרה שחיזוק נעשה כמיטבו, והם חמורים מעוד . המצב "בשטח" חמור שבעתיים. אני מצוטט מדברי אחד ממהנדסי בניין הבכירים בארץ: "לצערי, ראיתי הרבה בניינים שיש להם תמ"א 38 והם כלל לא מחוזקים. הבעיה מחריפה כשמתווספת עוד קומה שמעמיסה על המבנה הקיים."

http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/365/053.html

"סכנת התמוטטות: התמ"א 38 מתעלם מפני סכנת רעידת אדמה"

רואם בבירור שבעלי אינטרסים כספיים מנצלים את תירוץ של תמ"א (3) 38/1 להוספת קומות לבניינים תוך סיכון חריף של ציבור לדורותיו, למרות שיש את הפטרון האמתי (פינוי בינוי), אך הוא דורש מיזם גב כלכלי מסוים וכך חלק של החאפרים הקטנים יימצאו את עצמם בחוץ.

  1. מחריף את הבעיה המצב, שבארץ, בניגוד לחו"ל, בפרקטיקה מאפשרים לקבל אישור ולגשת לבנייה עם תכנית ש"רמת פירוט" שלה "לא מלאה "(!!) , שמאפשר ליזם לטשטש פרטים בפרויקט, המסכנים את הציבור, שהיו מונעים אישור שלו (כך , למשל, נוצרים חדרי מדרגות ומעליות עם מידות מתחת כללי נגישות ותקנים של שירות כיבוי אש). אם זה קורה בהיבט עמידות של בניין זאת סכנת נפשות מיידית.

  2. נסים לב כי חיים בתוך אתר בנייה כרוכים בנזקים חמורים לבריאות (אבק בנייה, חומרים מסרטנים ורעילים וכו'), בנוסף לסיכון פגיעה פיזית.

  3. היות ופרויקטים של תמ"א (3) 38/1 קטנים יחסית, יזמים נמנעים מלספק בטוחות ראויות לתושבים משום שההוצאה הזאת יכולה להפוך פרויקט ללא כלכלי, כך רוב הסיכונים הם על אחראיות תושבים בלבד. למקרה של נזק חמור לבניין, כך שיצטרכו לפנותו לזמן ממושך, לא קיים ביטוח או ערבות בנקאית למימון דמי שכרות למפונים , שלרובם אין יכולת לשלם על השכרות, קיים סיכון לא קטן לאבד דירה כלל. "מדובר באנשים שהדירה מהווה את כל רכושם ממש, ומשכך, כל פגיעה בה עלולה להביא לחורבנם הכלכלי ואולי גם האישי". . אנא ראה

  4. http://www.bizportal.co.il/realestates/news/article/384033

  5.  

ההקלות שניתנו תמ"א (3) 38/1 , כולל הסתפקות בהסכמות של שני שליש מדיירים, המצב שיזמים מתחילים בפרויקט ללא הון עצמי , העדר רגולציה סבירה יצרו, כצפוי, תנאים בהם

"כמות החאפרים שיש בתמ"א 38 זה אסון; מוכרים שם אשליות"

 

http://www.a-tp-tama38.co.il/מידע_תמ%22א_38/כתבות_בנושא_תמ%22א_38/%22כמות_החאפרים_שיש_בתמ%22א_38_זה_אסון_מוכרים_שם_אשליות%22/

,

 

http://www.calcalist.co.il/real_estate/articles/0,7340,L-3512604,00.html

החאפרים של מכרזי תמ"א 38

, פעילות נמרצת של קבלני חתימות, שמוכרים חתימות הלאה,

מחריפים את הסיכונים עוד ועוד. נוצרה סכנה רצינית לשלום הציבור, סכנת נפשות רבים.

ע"מ לחסן ציבור נגד הונאה שבקומפיינים של פרסומת בעד תמ"א (3) 38/1 לא מספיק לכתוב תגובות באתרי אינטרנט , בבלוגים, צריך להפעיל ארגונים חברתיים אחראים ובעזרתם להבהיר לציבור את האמת. מדובר ממש בהצלת רבים.

כמובן יידרשו שינוים ברגולציה, וזה נושא כשלעצמו.

 

על כן, אנו דורשים מגורמים המוסמכים וממחוקק לעצור כל תכניות ע"פ תמ"א (3) 38/1, להחליף אותן בתכניות הריסה ובנייה מחדש בכל מקום שאפשר, ובעתיד, אם לאפשר בנייה לפי תמ"א (3) 38/1, אז רק במקומות שבהם אין שום אפשרות לפרויקט פינוי בינוי או תמ"א 38/2 , וזאת רק לאחר בדיקה מדוקדקת. בנוסף לפתח רגולציה נאותה בתחום ולהגן על הציבור מפני נוכלים וחאפרים .

 

 

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו