פיצול שאלון בחינת הבגרות בכתב בכימיה

מספר חתימות
207 |
|
250 | |
8/5/18
כג' אייר תשע"ח
לכבוד:
ח"כ נפתלי בנט - שר החינוך
מר שמואל אבואב- מנכ"ל משרד החנוך
הנדון: שאלון בחינת הבגרות החיצונית בכימיה (037381)
בעקבות החלטת שר החינוך, מקצוע הכימיה נכלל ב"תכנית הלאומית לקידום המתמטיקה והמדעים". החלטה זו משקפת את החשיבות שמייחסת המדינה למקצוע הכימיה ואת הצורך בכימאים, מהנדסי כימיה ומהנדסי חומרים. אנו מסכימים עמה ומברכים על החלטה זו בכל לב.
בשנת 2017, סיימו את לימודי הכימיה בהיקף 5 יח"ל כ- 9700 תלמידים .(גידול של 39% יחסית לשנת 2011). על מנת להגיע להישג היפה הזה מורי הכימיה משקיעים והשקיעו רבות ממרצם ומזמנם, כשבמקביל המשרד מאפשר תקציבים שיתמכו בהגדלת מספר תלמידי הכימיה.
לאחרונה חל שינוי במבנה בחינת הבגרות בפיזיקה והבחינה פוצלה לשני שאלונים - פיצול זה משליך לרעה באופן משמעותי על מצבו, מעמדו ומקומו של מקצוע הכימיה בבתי הספר התיכוניים בהם אנו וחברינו מלמדים.
אנו פונים אליך בבקשה לשקול גם את פיצול השאלון של בחינת הבגרות החיצונית בכתב בכימיה (שאלון 037381). פיצול זה יסייע לשמר את נושאי הלימוד עליהם נבחנים תלמידי הכימיה בבחינה החיצונית. וכן לתרום להמשך העלייה במספר תלמידי הכימיה ולשמירת הישגיהם הגבוהים.
להלן פירוט הטעמים לבקשתנו:
- א. מאז תחילת הרפורמה 70-30 וההיבחנות בשאלון חיצוני אחד, ירד ממוצע הציונים בבחינה בכתב (55%) יחסית לציונים בעבר כשתלמידי כימיה נבחנו בשני שאלונים בכתב. שאלון חיצוני אחד דורש מהלומדים להתמצא בהיקף חומר גדול יותר שחלקו הוא חומר מורכב ולא פשוט (אנרגיה). הפיצול לשני שאלונים יאפשר לכל שאלון להיות בהיקף מצומצם יותר, ועשוי לשפר את ציוני התלמידים ואת אחוז הזכאים לבגרות בכימיה בהיקף 5 יח"ל. .
- ב. היקף החומר הרחב בשאלון אחד מאתגר את מורי הכימיה בקבלת ההחלטה לגבי מועד הגשת תלמידי הכימיה לבגרות : האם להגיש לבגרות בכתה יא' או בכתה יב' בשני המקרים התלמידים והישגיהם נפגעים.
- ג. פיצול שאלונים יאפשר לתלמידים שירצו לשפר את ציוניהם ולהיבחן שוב רק על אחד החלקים. המשמעות הגדלת אחוז הזכאים ל-5 יח"ל בכימיה.
- ד. כיום, הבחינה בכתב אינה כוללת שני נושאי לימוד (שיווי משקל ותרמודינמיקה ) שהיו בה בעבר והוצאו ממנה בעקבות איחוד השאלונים. המסר שאנו מקבלים מהאקדמיה הוא ששני נושאים אלו הם בסיסיים וחשובים להבנה מעמיקה בכימיה.אנו מסכימים עימם. פיצול השאלון יאפשר להחזיר את שני הנושאים החשובים הללו לבחינה בכתב.
- ה. שני מקצועות הלימוד, כימיה ופיזיקה, הם מקצועות מדעיים המהווים מנוע צמיחה הכרחי לאקדמיה ולפיתוח המשק בישראל והם משלימים זה את זה. שני המקצועות נמצאים בתכנית הלאומית של משרד החינוך ויש להתייחס אליהם כאל מיקשה אחת. לכן, ניתן היה לצפות לדרך פעולה דומה בשני המקצועות ולפצל גם את השאלון בכימיה בזמן הפיצול של שאלון הפיזיקה.
- ו. בתוך בתי הספר, בקרב מנהלים, הורים ותלמידים נוצר מצב של העדפת מקצוע הפיזיקה על פני מקצוע הכימיה מבחינת החשיבות ורמת הקושי. הפיצול בפיזיקה גורם לתחושת הקלה בקרב התלמידים. בחלק מבתי הספר כבר מסתמנת מגמה של דחיקת הכימיה במהלך הרישום של בוגרי כיתות ט' לכיתות י'. בנוסף, כבר כעת ישנם בתי ספר שביטלו מבחנים מסכמים בכיתות י"א במקצוע הכימיה לטובת מבחני מתכונת בפיזיקה.
אנו, מורים ומדריכים לכימיה, מוצאים עצמנו נבוכים ומתוסכלים. אנו מקדישים מאמצים רבים על מנת לגייס ולהעלות את מספרי התלמידים הלומדים את מקצוע הכימיה, אך פיצול הבחינה בפיזיקה, ללא פיצול הבחינה בכימיה, כבר כעת הופך את מגמת העלייה במספר לומדי הכימיה ואינו מתיישב עם מטרות משרד החינוך לקידום המתמטיקה והמדעים. אנו חוששים כי בעתיד הקרוב נראה ירידה במספר התלמידים המסיימים כימיה 5 יח"ל .
קבלת ההחלטה לפיצול השאלון בכימיה יאותת לתלמידים, למנהלים, להורים ולכלל הציבור שהמשרד נותן עדיפות זהה לכלל התלמידים שבוחרים להגביר לימודי מדעים מדויקים, ויגדיל את מספר תלמידי המדעים המדויקים ואת הישגיהם.
בכבוד רב
מורי כימיה
ציר הזמן של העצומה
- 17/05/2018
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 16/05/2018
- העצומה נפתחה