הפעלת תחבורה ציבורית בשבת

מספר חתימות
6 |
|
750 | |
הבעיה האזרחית הממוקדת היא אי-הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בשכונות חילוניות. הבעיה מונעת מצעירים לצאת בימי שישי בערב, וגם אם כן זה מצריך הוצאה כספית רבה על מוניות.
נימוק אחד מהבדיקה העיונית:
על פי סקר הנערך כפי שהוצג בכתבה "קו המשווה" 82% אחוז מהחילונים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
נימוק אחד המתבסס על הבדיקה המעשית:
60% מהנבדקים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת בשכונות שבהן יש רוב חילוני.
א. הפעלת קווי אוטובוסים שיפעלו במתכונת שבת כל:
קווים שיופעלו רק בשכונות חילוניות, המחיר של כל נסיעה יהיה כמו מחיר נסיעה באוטובוס ביום חול.
את מסלול הקווים תקבע העירייה על פי צרכי האוכלוסייה כגון מיקום מקומות בילוי או מיקומן של שכונות חרדיות.
ב. הפעלת קווי אוטובוסים בשבת תפעל בהתאם לצביון הדתי בכל עיר, הדבר יקבע על פי העיריות, שיוכלו להשתמש בחוק עזר עירוני. ( ז"א ערים שבהן יש רוב דתי לא יופעלו אוטובוסים, ובערים שבהן יש רוב חילוני יופעלו)
אין התייחסות ספציפית לשכונות מסוימות, ההתייחסות כוללת לעיר כולה.
אין התייחסות לערים אחרות, כל עיר בפני עצמה.
אין התייחסות לצביון הדתי של מדינת ישראל באופן כללי.
גם כאן המחיר של נסיעה באוטובוס יהיה מחיר זהה לנסיעה בו ביום חול.
קווי הנסיעה של האוטובוסים יהיו כמו בימים רגילים.
ג. הפעלת מוניות שירות שיפעלו בקווים שיעברו בשכונות חילוניות. הממשלה תקצה תקציב שממנו מחיר המוניות יסבסדו. הדבר יאשר תחבורה ציבורית בשבת בשכונות חילוניות תוך כדי קיומה במחיר סביר.
מסלול הקווים יקבע על ידי כל עירייה כך שיתחשב בצרכי כל העיר כגון מקום הבילוי או מיקום שכונות דתיות.
את הקווים יפעילו החברות שכיום מפעילות קווי שירות, כאשר כל אחת שתפעיל מוניות שירות תזכה מהמדינה לתקציב שמיועד לסבסוד.
הסבר מדוע זהו הפתרון הטוב ביותר-
פתרונות א\' וב\' אשר בהם מופעלים אוטובוסים בשבת הם לא ישימים מכיוון שהפעלת רוב אוטובוסים בכל הארץ היא על ידי אגד שמתנגדת למחלוקת עם הציבור הדתי. אפשר ללמוד זאת לדוגמא מ"קווי המהדרין" שהפעילה[1]. (בשנים 2000-2011 הפעילה "אגד" קווים מיוחדים תחת השם המסחרי "קווים ייעודיים" המכונים "קווי מהדרין", לשירות הציבור החרדי אשר נסעו במסלולים עירוניים ובין-עירוניים. בקווים הייתה נהוגה הפרדה מגדרית במקומות הישיבה, כאשר הנשים יושבות באחורי האוטובוס)
מכאן אפשר להסיק כי אגד תסרב להפעיל קווי אוטובוס בשבת.
לכן כדי להפעיל קווי אוטובוס בשבת יהיה צורך בהקמת חברה חדשה על ידי המדינה, הדבר כולל רכישת אוטובוסים, גיוס עובדים, הוצאות תפעול כגון דלק וביטוחים דבר שזה לא ישתלם מבחינה כלכלית.
הפעלת קווי מוניות שירות זהו פתרון ישים, מכיוון שהן פועלות על ידי חברות שונות שהן לא בהכרח תלויות בציבור הדתי. בנוסף כבר כיום פועלות מוניות שירות כך שהדבר לא יצריך בשינוי משמעותי ולא יעמיק את השסע הדתי בנושא זה.
בנוסף הדבר יאפשר שהמוניות יעברו בשכונות חילוניות בלבד ולא יפגע בציבור הדתי שתחבורה ציבורית תעבור בשכונתו.