העשרת מחוננים בבית ספר רוקח לוקה בחסר

העשרת מחוננים בבית ספר רוקח לוקה בחסר

מספר חתימות

35
 
35  
פורסם בתאריך: 21/07/2021
 

אנו הורי הילדים העולים לכיתות ד' ו-ה' במסלול מחוננים בבית הספר רוקח, פונים בבקשה להתערבות מיידית. זאת בהמשך למספר שיחות שניהלנו עם גורמים בעיריית תל אביב, הנהלת בית הספר רוקח והאגף למחוננים שהנושא בתחום אחריותו הבלעדית.

ילדינו משולבים באחת משתי כיתות המחוננים היעודיות בתל אביב.המתגוררים בשכונות הצפוניות (עבר הירקון הצפוני), משויכים ללא יכולת בחירה, לבית הספר רוקח הממוקם בדרום העיר, בזמן שילדי המרכז משוייכים למרכז העיר (בי"ס גרץ)הלומדים במסלול המחוננים ברוקח מגיעים ברובם מצפון תל אביב (90% מהילדים) ומבלים כשעה וחצי לכל הפחות מדי יום בהסעות.

בימים בהם יש פקקים חריגים, הפגנות באיילון, מזג אויר סוער, תאונה בדרך וכו', זמן הנסיעה מוכפל. מצב התחבורה בעיר הולך ומחמיר וזמני הנסיעה מתארכים. זמן שהותם של הילדים בכבישים לא הגיוני, סביר או מתקבל על הדעת ופוגע בהם. זמן הנסיעה הארוך אף מונע מילדינו להשתתף בחוגים הקהילתיים באזור מגוריהם לאור הגעתם המאוחרת לביתם. התלמידים הלומדים ברוקח מתנתקים חברתית מחבריהם באזור בעוד התלמידים בגרץ נמצאים בסמיכות לחבריהם ולביתם.

השנה, שנת קורונה ותלמידנו "נעקרו" באופן מוחלט ומיידי מסביבתם הקרובה. שנה בה תלמידים רבים חוו רגרסיה, ובעיות התנהגות שצצו לפתע לאחר המעבר. מעבר חד ופתאומי כפי שהילדים חוו מצריך תמיכה והכוונה על-ידי אנשי מקצוע מנוסים ובעלי הסמכה לחינוך מחוננים, כדי שיחזקו את הילדים במיוחד בשנת מעבר קשה ומאתגרת. לאורך השנה הקשה הזו ונכון לזמן זה אין במסלול רוקח מספיק מורים מוסמכים העומדים בקריטריונים שהוצבו על-ידי משרד החינוך לחינוך מחוננים. כרגע נמצאים רק שני מורים שהוסמכו לחנך מחוננים ועל כתפיהם התוכנית נשענת.

עד השנה שעברה שולבו תלמידי בית הספר במסגרת יום העשרה שבועי במרכז עמי"ת, הממוקם בצפון העיר, לשביעות רצונם המלאה, תוך חשיפה לתכנים מותאמים ולתכנית מוקפדת. זאת על מנת לפצות על אי הנוחות המובנית הנובעת מלימודים מרוחקים וממסלול הלימודים ברוקח, אשר רק נבנה בשנים האחרונות. הדבר היה מעין פיצוי על ההקרבה של התלמידים וגם מענה לחוסר היכולת לבצע העשרה נאותה בבי"ס רוקח, בהיותו מסלול חדש ולא מבוסס. נוהג זה נפסק לפני כשנה.

נכון להיום התלמידים זוכים ללימודי העשרה במסגרת בית ספר רוקח, אך מדובר בתכנית פחות מאורגנת ומלוטשת, בעיקר בשל העובדה שסגל מורי התכנית נאלץ לטפל בנוסף לתחומים הפדגוגיים גם בתחומי ההעשרה, ובהחזקת המסלול מעל המים תוך אתגרים של מחסור במורים ותחלופה גבוהה של אנשי מקצוע. אנו עדיין רחוקים מביסוס המסלול ברוקח ביחס לדרישות אגף המחוננים במשרד החינוך, ונדרשת עבודה מאומצת ועזרה בגיוס, ניהול והכשרת המורים במסלול, וזהו המיקוד ברוקח כעת.

מתן ההעשרה במסגרת בית הספר אל מול ההעשרות הניתנות במרכזים, אינו משתווה ויכול להשתוות הן בתכנים והן באתגרים מול התלמידים. אין כל סיבה שלא להסתמך על המקצועיות של מרכז ההעשרה העירוני עד להבניית המסלול וביסוסו.

החל מכתה ה' תלמידי גרץ משובצים גם במסגרת יום לימודים שבועי באוניברסיטת תל אביב. מסיבה שאינה ידועה לנו תלמידי רוקח אינם חלק ממסגרת זו.

גם ברמה התקציבית אנו מופלים מהותית לרעה ביחס לחלופות. הילדים שאותרו כמחוננים בת"א נמצאים באחת משתי החלופות: א. כתה יעודית ב. יום שליפה שבועי שבו הם נמצאים במרכז העשרה. כיום מתוקצבת כיתת המחוננים ב- 17,500 ש"ח תקציב העשרה שנתי (מתקציב משרד החינוך). בכתה 26 ילדים – כלומר תקציב העשרה שנתי לתלמיד בסך 753 ש"ח.ואילו יום ההעשרה לתלמידי השליפה ממומן במשותף ע"י ההורים ומשרד החינוך (כ- 3200 ש"ח לתלמיד) – כלומר פי ארבעה. האם ניתן לקיים העשרה ראוייה לתלמיד מחונן בסכום של 750 ש"ח לשנה? מה מקור העיוות בין המסלולים ?

לסיכום: נוצרה כאן א-סימטריה בולטת בין התלמידים בשני בתי הספר, ובין התלמידים הלומדים בבית הספר לבין התלמידים הנמצאים ביום שליפה. התלמידים הלומדים ברוקח משלמים מחירים משמעותיים (מעל לשעה וחצי זמן נסיעות, פגיעה במרקם החברתי וכיו"ב) על בסיס למידה בדרום העיר, והתמודדות עם מחסור כבד במורים, בעוד התלמידים בגרץ נהנים ממצב משופר משמעותית. זה אינו מצב הוגן. ילדינו משלמים מחיר כבד ועלינו לוודא שיפיקו את המירב מהשקעה זו, אך לצערנו כרגע הם מופסדים מכל כיוון. לאור כל זאת אנו סבורים שיש להשיב עטרה ליושנה, ולהחזיר את תלמידי רוקח לפעילות במרכז עמי"ת באופן מיידי החל משנת הלימודים הקרובה. ציפינו שהאגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים יפנה אוזן קשובה לבקשותינו אך נראה שבקשותינו נופלות על אוזניים ערלות.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו