מפחיתים את מחירי לימוד הנהיגה
מספר חתימות
15 |
|
1,000 | |
במהלך עבודה בבית הספר נחשפנו, אנו תלמידות אולפנת אמי"ת גב"ש, לעלויות הגבוהות של מחירי לימוד הנהיגה. בנוסף, ראינו איך אחוזי מעבר הטסטים משתנים בצורה דרמטית בין בוחנים ומחוזות שונים- למשל, ביבנה 68 אחוזים מהנבחנים עוברים, לעומת כ20 אחוזים בלבד במחוז צפון בשנים האחרונות. המצב הזה לא הוגן כלפי לומדי הנהיגה, שמשלמים כסף רב מאוד על הזכות להיבחן במבחן לא הוגן.
העלות הגבוהה של לימודי הנהיגה פוגעת בזכויות הצעירים והנוער לשוויון הזדמנויות ומגבילה את חופש התנועה שלהם. צעירים ממשפחות מעוטות הכנסה או מרוחקות גיאוגרפית מהמרכז יסבלו אף יותר בשל העלויות הגבוהות של לימודי הנהיגה, הדבר מקשה עליהם ללמוד, לעבוד ולהתקדם בחיים, וכך לסגור את הפערים החברתיים כלכליים הקיימים בישראל בין מגזרים ואזורים גיאוגרפיים שונים. רובם של מקומות העבודה בישראל הוא בערים הגדולות, וכך גם רוב רובם של המוסדות האקדמיים. ביישובים פריפריאליים ו/או בעלי אופי כפרי לעיתים רבות התחבורה הציבורית במצב נוראי מבחינת זמינות ותדירות קווים, מה שמאלץ רבים להסתמך על רכב פרטי. סף הכניסה הכלכלי הגבוה לנהיגה מגביל מבחינה דרמטית את יכולת התנועה של אנשים רבים, ופוגע מאוד ביכולתם לממש את זכות חופש התנועה שלהם. נוצר מצב, שאנשים רבים ממש "כלואים" בישובים מרוחקים, משום שאין ברשותם רכב יקר או יכולת גישה לתחבורה ציבורית יעילה.
ישנן דרכים רבות להוזלה ישירה של עלות לימודי הנהיגה: ביטול עמלות המבחנים, שמגיעות למאות שקלים, וסבסוד עלויות העמדת הרכב לטסט. בצורה זו יחסכו בצורה מיידית לכל תלמיד לנהיגה כ-430 שקלים ללא כל עלויות נוספות למעט ויתור ההכנסות למשרד התחבורה. דרך נוספת בה משרד התחבורה יוכל לפעול בצורה נוחה וזולה להורדת מחירי לימוד הנהיגה היא באמצעות פתיחת אתר למורי הנהיגה המורשים לפי אזורים, מחירים, ניסיון, ואחוזי מעבר בטסטים. כך השוק החופשי יוריד את המחירים בצורה יעילה אך בלי לוותר על איכות ההוראה, וגם יעלמו תופעות מאוסות של שרלטנים למיניהם הפועלים בתחום ללא היתרים.
העצומה שלנו תוגש לשר התחבורה ישראל כ"ץ, ולמנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה אפי רוזן, בדרישה לשפר את ההזנחה של מערך הרישוי ולשפר את המצב, כי ככה אי אפשר להמשיך!