עצרו את מתווה הבגרות הגמישה - תנו ללמד את ילדי ישראל!

אין תמונה

מספר חתימות

1
 
1,000  
פורסם בתאריך: 17/08/2025
 

לכבוד

שר החינוך, ח"כ יואב קיש

מנכ"ל משרד החינוך, מר מאיר שמעוני 

יו"ר המזכירות הפדגוגית, ד"ר טלי יניב 

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יוסף טייב 

 

שלום רב, 

תנו לנו ללמד את ילדי ישראל - עצרו את מתווה הבגרות הגמישה

אנו החתומים מטה, מורים ומורות למקצועות החברה והרוח מבתי ספר בכל רחבי הארץ - פונים אליכם בבקשה להקפיא את מתווה "הבגרות הגמישה" הצפוי להיות מיושם החל משנה"ל הקרובה (תשפ"ה-ו), במקצועות החברה והרוח.

א. המתווה ממשיך "טעות נגררת" שהחלה ברפורמות של שרי חינוך קודמים, ובראשן רפורמת הבגרויות "ישראל עולה כיתה" מ-2014 ולאחריה מתווה "התחדשות הלמידה במקצועות המח"ר" (מורשת, חברה ורוח) - שזו האחרונה בוטלה לשמחתנו על ידי השר קיש, בשנת 2023. מתווה "הבגרות הגמישה", לצערנו, מהווה המשך לאותו קו פדגוגי מזיק, בשינויים קלים.

ב. דיון ציבורי נרחב הדגיש בעבר את הליקויים הרבים בתוכנית זו, שמשמעותם העיקרית היא הפחתה משמעותית בהיקף החומר הנלמד במקצועות המח"ר, ביטול בחינות והמרתן בעבודות המאפשרות לימוד שטחי, חלקי ובלתי אמין. למיטב ידיעתנו, לא נעשתה בדיקה מקיפה במהלך השנה האחרונה לגבי יעילות ואמינות המתווה בקרב בתי הספר שהשתתפו בתכנית ההרצה (פיילוט).

ג. המתווה מנוגד למטרתה של תכנית "שורשים" (2025) שיזם השר קיש - שנועדה דווקא לשקם את הפגיעה במקצועות אלה. על סמך הניסיון בעולם ובישראל, ברור לנו כי הרפורמה תוביל, בוודאות, להרעת היחס למקצועות מעצבי זהות ולצמצום הקצאת השעות להם.

ד. המתווה ינחית מכה אנושה על המקצועות המכוננים את זהותנו כאזרחי ישראל. לפני הכל - פגיעה בידע. המתווה ימשיך לפורר את האתוס המשותף לכלל התלמידים במערכות החינוך הממלכתי לגווניו השונים ויפגע קשות בחינוך לזהות יהודית, לאתוס הציוני ולערכים הדמוקרטיים. אנו רואים במתווה פגיעה אנושה ביכולתנו לחנך ולהעצים את תלמידי ישראל וסכנה לעתידם של הדורות הבאים!

ה. אנו בהחלט בעד גיוון ושינוי דרכי ההוראה וההערכה - כנספח ללימוד המרכזי ולא במקום! את המשימות שבהכנתן הושקעה יצירתיות וממון רב, ניתן יהיה לאפשר במסגרות ההערכה החלופית של כ-30% מציון הבגרות, במקביל למבחן ארצי מקיף ומהימן על שאר חומרי הלימוד.

ו. מתווה "הבגרות הגמישה" יגדיל את הפערים בין יישובי מרכז ופריפריה ויביא לרידוד מיומנויות נדרשות של קריאה, הבנה וכתיבה. מותר וחובה לעצור לפני שהנזק שכבר נגרם - ילך ויגדל.

ז. ברור לכולנו הצורך להתאים את המערכת לשינויים החברתיים והטכנולוגיים. אנו עמלים לעשות זאת יום יום בהדרגה ובזהירות. חדשנות וקידמה אין פירושן ריסוק מערכת של למידה והערכה משמעותית אמיתית לטובת זוהר זמני של מערכת שסימני השאלה לגביה ולגבי יעילותה רבים מאוד.

ח. עם כניסת מערכות הבינה המלאכותית לחיינו, היכולתה לאפשר עבודות יעילות ואמינות ירדה עוד יותר, והיא למעשה שואפת כרגע לאפס.

לאור זאת אנו דורשים:

א. להמשיך ולאפשר את המתווה הגמיש כבחירה למורים המעוניינים ללמד בצורה זו. לא לחייב את כלל המורים, ביניהם המונים המתנגדים לשיטה החדשה, לפעול בצורת לימוד שבה אינם מאמינים ומהווה לגביהם טורח וסרבול.

ב. לאפשר מחקר מקיף ושקוף לציבור של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) לגבי התיקוף והיעילות של צורות הלמידה ה"גמישות" לאור המציאות הנוכחית ולאור נוכחות מנגנוני הבינה המלאכותית.

תנו לנו להמשיך ללמד! ואל תכפו עלינו "גמישות" שעלולה להרוס את המקצועות החיוניים לבניין זהותנו ועתידנו. אפשר לעצור! לחשב מסלול מחדש - ולמנוע בכייה לדורות.

 

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו