תוריד את הג'יפ שלך מהחיים שלי!

מספר חתימות
עד כה נאספו: 8 חתימות.
|
פורסם בתאריך: 10/08/2007
מתוך מעריב: \\"אמצע שנות השמונים רק שני אחוזים מהרכבים שנמכרו בארצות הברית היו רכבי שטח. מי שקנו אותם היו אנשי שטח אמיתיים: מפעילי טיולים, חוואים או מכונאים, שהיו צריכים להתמודד עם חילוץ במקומות לא נגישים. בשנים האחרונות זינק המספר הרוכשיםל-20 אחוז, וכולם נוהים אחר ה-Sport Utility Vehicle :SUV. רכבים גדולים, המשלבים מנועים רבי עוצמה ויכולות עבירות משופרות. אולם הטרנד הוליד בזמן שיא שנאה יוצאת דופן באמריקה ובבריטניה. רק שבעה אחוזים וחצי מהרכבים הבריטיים הם רכבי שטח, נכתב ב\\"סאנדיי טיימס\\", \\"אולם התיעוב כלפיהם מגיע למאה אחוז\\".\r\n\r\nקייט ברדשר, בעבר עיתונאי רכב ב\\"ניו יורק טיימס\\", כתב על תעשיית רכבי השטח בספרו \\"הגבוהים והאמיצים\\". כמו ד\\"ר רפאיל, גם הוא סבור שהנוהגים ברכב שטח הם האנשים האגוצנטריים ביותר באמריקה. ככל שהרכב גדול יותר, הוא טוען, הנהג הוא טמבל גדול יותר. בספרו הוא מצטט מחקרים בתעשיית הרכב שמצאו שהנהגים הם חסרי ביטחון ויהירים; הם עצבניים בחיי נישואיהם וחשים אי נוחות לגבי ההורות שלהם; אין להם מספיק ביטחון בכל מה שקשור לכישורי הנהיגה שלהם; הם מרוכזים בעצמם וחסרי עניין בסביבתם; הם חסרי סבלנות, רודפי תענוגות ופחות חברותיים מרוב האמריקנים.\r\n\r\n\\"באופן אבסורדי, אחד הדברים שהכי חשוב לנהגים האלו הוא מה יחשבו עליהם\\", אומר ברדשר - היום כתב ה\\"טיימס\\" בהונג קונג - בשיחת טלפון ממשרדו.\r\n\r\nואם הם יוכפשו על שימוש ברכב לא ירוק, הם יפסיקו לנהוג בו?\r\n\\"לא בטוח. היום נמכרים פחות רכבי שטח, אבל בעיקר בגלל העלות הגבוהה שלהם. אלה אנשים שלא אכפת להם מהיבטים סביבתיים, לכן טרנדים ירוקים לא ישפיעו עליהם\\".\r\n\r\nאבל כל זה לא מפריע לארגונים הירוקים להמשיך לנסות. אחד הארגונים הבולטים ביותר למאבק ברכבי שטח, \\"הברית נגד ארבע על ארבע בעיר\\" שמקורה בבריטניה, מאגד סלבריטאים הנאבקים ברכבי השטח; מפרסם מודעות ועצומות להחתמה; עורך הפגנות ומפיץ סטיקרים ודוחות חניה פיקטיביים על רכבי שטח. אתר האינטרנט של הברית מונה עשר סיבות למלחמה ברכבי שטח. הסיבה הראשונה היא פשוט \\"מפני שאינכם איכרים, וטרינרים, משפצים של טורבינות רוח או מומחי הצלה. רק אלה, וקומץ בעלי תפקידים נוספים, זקוקים לרכב שטח\\".\r\n\r\nויש עוד: אם לא תרכשו רכב שטח תוכלו לנשום אוויר נקי יותר, תחסכו כסף, לא תאלצו לשקר לנכדיכם כשישאלו אתכם מה עשיתם למען איכות הסביבה, רוב הסיכויים שלא תהרגו אף הולך רגל (גם לא ילדים קטנים שעומדים מאחורי הרכב), תיהנו יותר מהנהיגה, לא תיתקלו בקשיי חניה ובעיקר-אנשים אחרים לא יחשבו שאתם אידיוטים.\r\n\r\nשיאן ברי, דוברת מפלגת הירוקים בבריטניה ומייסדת הברית, אומרת ש\\"לונדון היא עיר גדולה ואין כאן צורך בכל רכבי השטח הגדולים והנוצצים. המכוניות האלה מזהמות, פולטות גזי חממה שמשפיעים על התחממות כדור הארץ ומסוכנות להולכי רגל. כשהמכירות שלהן עלו ועלו, הבנו שהגיע הזמן למלחמה\\".\r\n\r\nהמלחמה בנהגים, מסבירה ברי, היא יצירתית ונעשית בדרכים לא אלימות. \\"אנחנו מחלקים דפי הסבר, עורכים פעולות חינוכיות לילדים ומדביקים כרטיסי חניה על מכוניות שמסבירים מדוע הרכבים אינם מתאימים לעיר כמו לונדון. זה קמפיין ללא שנאה ועם הרבה הנאה\\".\r\n\r\nאתם רק נהנים, או שגם הצלחתם לשנות משהו?\r\n\\"היה לזה הרבה כיסוי בתקשורת והתעורר כאן ויכוח ציבורי. אנשים מתחילים לחשוב על נושאים כמו זיהום אוויר ומכוניות נקיות וזה כבר טוב. המס על רכבי השטח עלה ובשנה שעברה, לראשונה אחרי עשר שנים, היתה ירידה קלה במכירות של רכבי השטח\\".\r\n\r\nיש מי שיגידו שהקמפיין הזה נובע פשוט מקנאה.\r\n\\"אנחנו, כפעילים ירוקים, לא מקנאים במי שנוהג ברכבי שטח. באנגליה זה גם לא סמל סטטוס כזה בולט. אמנם עשירים נוהגים ברכבים האלה, אבל גם אמהות שמסיעות ילדים לבית ספר ושכירים שעובדים לפרנסתם. האוכלוסייה שנוהגת ברכבים האלה מגוונת מאוד\\".\\"