רפורמה אמיתית בנושא צמצום הרעש שבוקע מאופנועים

רפורמה אמיתית בנושא צמצום הרעש שבוקע מאופנועים

מספר חתימות

246
 
1,000  
הגיע הזמן לשינוי ואכיפה אמיתית בנושא הרעש הבלתי נסבל שעושים אופנוענים בארץ. 
 
בשנים האחרונות ריבוי האופנועים והקטנועים בארץ הפך למטרד רעש מאוד רציני, בגלל העובדה שמתאפשר  להם לנהוג ללא שום הגבלת רעש, וללא אכיפה של התקנת משתיקי קול.
 
גם בשכונות שקטות יחסית שנמצאות מחוץ לאזורי הביקוש, וגם בכבישים לא סואנים - אפשר לשמוע היטב את רעש השריקה והטרטור הבלתי נסבלים שמפיקים אופנוענים בכל יום, וכמעט בכל שעה - ובמיוחד בשעות הקטנות של הלילה.
 
מדובר במטרד שהופך את החיים של אזרחים רבים במדינת ישראל לסיוט מתמשך. רעש האופנועים מקשה עלינו להירדם, מעיר אותנו מוקדם בבוקר, ובשנה האחרונה, כשרבים מאיתנו עובדים מהבית - מקשה עלינו להתרכז בעבודה, ופוגע בתפוקה ובפרודוקטיביות שלנו כעובדים.
 
מעל לכל: האופנועים יוצרים מפגעי רגש שפוגעים במידה משמעותית באיכות החיים שלנו. 
 
העוצמה שבוקעת ממנועים של קטנועים ומאופנועים גדולה לאין שיעור משל מכוניות – ואף של משאיות. בעוד שרכב ממוצע משמיע רעש בעוצמה של כ-60 דציבלים בערך, אופנוע ממוצע משמיע רעש שבין 80-110 דציבלים כשהוא בתהליך האצה (עבור שנמצא מחוץ לרכב). מדובר בעוצמת רעש שכמעט משתווה לסירנת אמבולנס, מכבי אש, או לרעש של הופעת רוק. 
 
המוסכמה המדעית כיום היא שחשיפה ממושכת לרעש בעוצמה של למעלה מ-85 דציבלים מסכנת את השמיעה. כלומר, עבור אלה שגרים באזורי הביקוש, מדובר לא רק בפגיעה באיכות החיים - אלא גם על פגיעה ממשית בשמיעה! 
 
אופנוע הוא כלי רועש מאוד - נקודה. עם זאת, יש שלושה סיבות לכך שהאופנוענים הפכו לתופעה בלתי נסבלת בשנים האחרונות:
 
1) כמות האופנועים בשטח עלתה באופן משמעותי בעשור האחרון.
2) קיום של מרוצים בלתי חוקיים בשכונות מגורים בשעות הלילה - ללא אכיפה של המשטרה. 
3) בקרב אופנוענים רבים קיים "תחביב" של החלפת האגזוז המקורי לאגזוז חזק ורועש יותר, הסרת משתיק הקול, והכנסת כל מיני "שיפורים" שהופכים את האופנוע לרועש יותר – בשביל האדרנלין, הריגוש, וההנאה. ההסרה של משתיקי הקול הופכת את האופנועים מכלי תחבורה שהוא גם ככה רועש – לכלי תחבורה שהרעש שבוקע ממנו הוא פשוט בלתי נסבל. נכון להיום משטרת ישראל לא עושה דבר כדי לאכוף את נושא המשתיקים. 
 
 
כתוצאה מכך, נוצר מצב שבעשור האחרון אזרחי ישראל ממש מופקרים לחסדיהם של רוכבי האופנוע, שרבים מהם (אם כי לא כולם) מפיקים רעש בלתי נסבל, ללא שום התחשבות בציבור הישראלי, שמעוניין לישון בשקט. 
 
להלן שני שרשורים מפורומים לחובבי רכבים שמתארים את הבעיה באופן מדויק יותר: 
 
 
 
מה אנחנו רוצים שממשלת ישראל תבצע בפועל?
 
1) התקנת רדארי רעש - במיוחד באזור המרכז. רדאר הרעש בוחן את עוצמת הרעש שכלי רכב מפיקים לפי רמת דציבלים. במידה והעוצמה חורגת מהתחום המותר, הבעלים של האופנוע המרעיש מקבל דו"ח וקנס כספי, זימון לבדיקה ואישור מחדש של מערכת הפליטה בכלי הרכב שלהם, וחיוב בהתקנת אגזוז חדש עם משתיק במידת הצורך. 
 
מדובר בצעד שיפחית לא רק את כמות האופנועים הרועשים, אלא גם את התופעה של כלי רכב שנוהגים עם מוסיקה בווליום גבוה באמצע הלילה.
 
הרעיון נוסה בהצלחה בשוויץ ובפריז - ואין סיבה שלא ליישם אותו גם בארץ: 
 
 
2) חיוב כל אופנוע בהתקנת משתיק קול - בלי יוצאים מן הכלל. לפי החוק הקיים, אופנועים כבר מחויבים בהתקנת משתיק קול, אבל לא כל האופנועים מגיעים עם משתיקים, חלקם מגיעים עם משתיקים לא טובים, ואופנוענים רבים מסירים את משתיקי הקול שלהם מיד עם קבלת האופנוע.
 
אנחנו דורשים שכל אופנוע שמגיע לארץ יגיע עם משתיק קול מהסוג היעיל ביותר, ושמשטרת ישראל תאכוף זאת בכל האמצעים שעומדים לרשותה - כולל מתן קנסות והעמדה לדין של מוסכים שמתקינים אגזוזי רעש או שמסייעים לאופנוענים להסיר משתיקי קול. 
 
3) לקבוע רף רעש ארצי שאסור לעבור אותו: לבצע בדיקות רעש לאופנועים עוד לפני שהם מיובאים לארץ, כחלק ממבחן הרישוי. במידה והדגם אינו עומד בתקנות הרעש – יש לאסור על הייבוא שלו. כמו כן יש לאסור על הייבוא של אגזוזים המיועדים לייצור רעש. 
 
4) להוסיף בדיקת רעש לאופנועים כחלק ממבחן הרישוי השנתי. 
 
5) מתן סמכות לשומרי דרך עירוניים לדווח על אופנועים שמידת הרעש שלהם חורגת מהמותר. 
 
 
מדובר בחמישה צעדים פרקטיים, אפשריים, ולא קשים במיוחד - שכבר ממזמן היו צריכים להיעשות.
 
כל מדינה שמכבדת את עצמה ודואגת לאיכות החיים של תושביה, צריכה לשאוף לצמצם את מפגעי הרעש שכלים ממונעים יוצרים - במיוחד אופנועים. 
 
הגיע הזמן לטפל בבעיה הזאת באופן יסודי.
 
חתמו עכשיו! 
 
 
עצומה חמה

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

31/08/2021
העצומה השיגה 100 חתימות!
30/08/2021
העצומה השיגה 50 חתימות!
29/08/2021
העצומה נפתחה