איסור שימוש בסמארטפונים בבתי הספר

איסור שימוש בסמארטפונים בבתי הספר

מספר חתימות

2,028
 
10,000  

לכבוד שר החינוך יואב קיש,

בעוד שבעולם גיל מתן הסמארטפון (טלפון חכם) הראשון נמצא בעלייה, נראה שבארץ הוא במגמת ירידה מתמדת. בראיונות, בכירי עמק הסיליקון מספרים שאת ילדיהם הם שולחים ללמוד בבתי ספר נטולי מסכים ודוחים את מתן הסמארטפון לפחות לגיל 14. 

יותר ויותר תיכונים בארה"ב ובאירופה אוסרים שימוש בסמארטפון במהלך יום הלימודים ומחקרים רבים מחזקים את הטענה שעצם נוכחות הסמארטפון בסביבת הלמידה פוגע משמעותית ביכולות הלמידה ובהתפתחות הקוגנטיבית, רגשית וחברתית של ילדים. 

אנו קוראים לך ומחזקים את ידייך, כממונה על החינוך של ילדי ישראללהוביל מהלך חקיקתי אשר יאסור על שימוש בסמארטפון בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים

מחקרים מראים שהרשאת סמארטפונים בכיתות עשויה להוביל לירידת קשב וקליטת חומר. הביצועים של תלמידים אשר נכנסים לכיתה עם סמארטפונים נמוכים משמעותית בהשוואה לתלמידים ללא סמאטרפון בכיתה (1) חלוקת קשב, אפילו להסחות קלות, משפיעה על זכירת החומר לטווח ארוך. גישה לסמארטפונים מעלה את הסבירות לצורך בחלוקת קשב, והמחקר מראה בבירור את ההשפעות השליליות שיש לריבוי משימות (מולטיטסקינג) על ביצועים (2,3). איסור על סמארטפונים בבתי הספר מעלה משמעותית את הישגי התלמידים, בייחוד בקרב תלמידים חלשים, וכך גם מסייע בצורה פשוטה יחסית להפחית אי שוויון בחינוך (3).

דו"ח של המרכז למדיניות חינוכית, גוף מחקרי נטרלי באוניברסיטת קולורדו, מצא שהאימוץ המהיר של טכנולוגיה פופולרית בחינוך מלאה ב"הנחות חינוכיות תמוהות... סינגור עצמי מוטה של חברות הטכנולוגיה, איום משמעותי על פרטיות התלמידים והיעדר מחקר תומך" (4)

מחקרים מראים שעצם ההוצאה של המכשירים מהכיתה "שוות ערך לשיפור איכות המורה יותר מהסטייה הסטנדרטית" (5)

כחברה היצירתיות שלנו נמצאת בנסיגה, והילדים הצעירים ביותר (גן חובה עד כיתה ו') חווים את הנסיגה המשמעותית ביותר (6). בגלל המשיכה הטבעית למסכים והמגבלות של האפליקציות, תלמידים הופכים לשאננים ומאפשרים לטכנולוגיה לקבוע את הפרמטרים, ובכך מכשילים את היכולות והסקרנות האישית שלהם (7). כבר לאחר שעת מסך אחת ביום, ילדים מראים רמות סקרנות נמוכות יותר (8). גם אפליקציות שמשווקות ככאלה אשר מעלות סקרנות לא באמת עושות את העבודה (7). כדי לטפח יצירתיות – התכונה המנהיגותית מספר אחת כפי שזוהתה ע"י 1,500 מנכ"לים (9) – עלינו לאפשר שיעמום, לעודד משחקי תפקידים, להיות סובלניים לתשובות לא שגרתיות, לאפשר מרחבים ללא מגבלות מלאכותיות בו יוכלו תלמידים להביא לידי ביטוי את הרעיונות שלהם ולהפחית זמן מסך על מנת לאפשר לפעילויות יצירתיות למלא את הזמן הזה (6,9).

מסכים הם מרגשים ומושכים, ומקשים על יצירת תחביבים בריאים יותר (10)יצירת מעורבות לרוב מצוטטת כסיבה העיקרית לבחירה בטכנולוגיה בכיתה. אולם, הרעיון הזה קיבל ביקורות, מכיוון שכדי לגרום לילדים להיות מעורבים יש צורך בסביבה המייצרת כל הזמן חדשנות ובלתי אפשרי לעמוד בזה (11). התנהגויות שחוזרות על עצמן (להוציא את המכשיר בזמן שעמום, להיות עם המכשיר במקום לדבר עם חבר) עלולות להפוך להרגלים אשר יקשו על התלמידים לכבות את המסך ככל שיתבגרו(12). 

ההשפעה השלילית של זמן מסך על הרווחה הנפשית מבוססת. ככל שילדים ומתבגרים מבלים יותר זמן מול המסך, כך נפגעת הרווחה הנפשית שלהם (8). מתבגרים אשר מבלים יותר זמן בפעילויות מחוץ למסך (ספורט, חברים, קריאה) מדווחים על פחות סימפטומים דיכאוניים (7).  

למרות העמדה לפיה ילדים "ישארו מאחור" אם לא יחשפו למכשירים דיגיטליים מגיל צעיר, אין מחקר שתומך בכך (8). מצד שני, משחק קשור במיומנויות פיתרון בעיות ויצירתיות (8). מחקרים מראים שסרטים בקצב מהיר, בייחוד בקרב ילדים קטנים, קשורה בירידה ביכולות ביצועיות ודחיית סיפוקים (13). יותר מכל דבר אחר, מכשירים בכיתה גוזלים מהזמן של כל פעילות שידועה כתורמת לבריאות והתפתחות של ילדים(14).

יש לסייג את הנאמר לעיל לגבי תלמידים עם צרכים מיוחדים. המורכבות של המצב של ילד מיוחד לא מאפשר לצאת בהצהרות כלליות על השימוש בטכנולוגיה עבורו ויש מקרים רבים שבהם הטכנולוגיה יכולה באמת לסייע להם.

קיימים בעולם הרבה מודלים מוצלחים להוצאת הסמארטפונים מבתי הספר. החל מתאים אישיים, נרתיקים מסנני קליטה ועד גיבוש נהלים וסנקציות. 

הימצאות הסמארטפונים בבתי הספר מעמידה בפני המורים והתלמידים תחרות לא הוגנת אשר במצב הנוכחי כולם רק מפסידים בה

נשמח להיפגש עמך ולהציג לך את הנתונים ופתרונות אפשריים הקיימים בעולם ובמקומות מסויימים גם בארץ.

כתב: רן בראון, מנהל מכון מתבגרים. עו"ס ויועץ ארגוני טל’:054-2268369

 

  1. Glass, A. & Kang, M. (2019) Dividing attention in the classroom reduces exam performance.
  2. Education Psychology, 39(3), 395-408. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1489046
  3. 33 Toda, A., Valle, P., & Isotani, S. (2018). The dark side of gamification: An overview of negative
  4. 1007/s40593-015-0044-1
  5. Morris, B. & Hobbs, T. (2019, September 3). Schools pushed for tech in every classroom. Now Parents are pushing back. The Wall Street Journal. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/in-aschool-district-where-technology-rules-grades-fall-parents-ask-why-11567523719
  6. Carter, S., Greenberg, K., & Walker, M. (2016, May 1). The impact of computer usage on academic performance: Evidence from a randomized trial at the United States Military Academy. Retrieved from http://seii.mit.edu/research/study/the-impact-of-computer-usage-on-academic-performance-evidencefrom-a-randomized-trial-at-the-united-states-military-academy/

 

  1. Linn, S., Almon, J., & Levin, D. (2012, October 1). Facing the screen dilemma: Young children,technology and early education. Retrieved from https://commercialfreechildhood.org/sites/default/files/pdf
  2. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018, October 18). Associations between screen time and lowerpsychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271-283. doi: 10.1016/j.pmedr.2018.10.003 www.everyschool.org
  3. Batey, M. (2011, February 7). Is creativity the number 1 skill for the 21st century? Psychology Today. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/us/blog/working-creativity/201102/is-creativity-thenumber-1-skill-the-21st-century
  4. Britannica Editors. (2010, October 18). The decline of creativity in the United States: 5 questions for educational psychologist Kyung Hee Kim. Retrieved from http://blogs.britannica.com/2010/10/thedecline-of-creativity-in-the-united-states-5-questions-for-educational-psychologist-kyung-hee-kim
  5. Psychology Today. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/us/blog/mental-wealth/201402/
  6. gray-matters-too-much-screen-time-damages-the-brain
  7. 28 Waterman, M. (2018, April 2). Digital tech & kids- Neuroplasticity may be the least of our worries.
  8. Retrieved from https://hackernoon.com/digital-tech-kids-neuroplasticity-may-be-theleast-of-our-worries-945f734e43d5
  9. believed and what remains uncertain: a critical review. Technology in Higher Education. https://
  10. org/10.1186/s41239-017-0042-5
  11. Dominguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., de-Marcos, L., Fernandez-Sanz, L., Pages, C., MartinezHarraiz, J. (2013). Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

29/07/2021
העצומה השיגה 1,000 חתימות!
25/07/2021
העצומה השיגה 500 חתימות!
24/07/2021
העצומה השיגה 100 חתימות!
24/07/2021
העצומה נפתחה