לא להחלפת נהגים ישראלים ביבוא נהגים מחו
מספר חתימות
145 |
|
1,000 | |
חברים וחברות!
לאחרונה הגיש ראש מועצת המובילים והמסיעים מר גבי בן הרוש, בקשה לשר הפנים וראש ועדת הכלכלה בכנסת ל"יבוא נהגים" למדינת ישראל בתואנה "כי חסרים בה נהגים מקצועיים".
מהלך זה, מבטא מהלך מכוער מצידה של מועצת המובילים הפוגע למעשה בשכירים בענף ההובלה וההיסע הציבורי.
המצב הנוכחי שבו נהגים רבים מעדיפים לא לעסוק בעבודה בענף עקב תנאי שכר והעסקה בלתי ראויים-שנוצרו בעידודה של מועצת המובילים הוא הגורם העיקרי לפליטת נהגים רבים מהענף-שכן רבים אינם מעוניינים להמשיך בו בתנאי ההעסקה והשכר הנוכחיים.
אף גוף במדינת ישראל אינו מגונן באופן גורף על תנאי העסקתם והם נמצאים תחת איומי פיטורין באם ינסו להתאגד.
מועצת המובילים אינה מייצגת את השכירים המועסקים בענף-ולמעשה, פועלת כנגדם בייצגה את מעסיקייהם בלבד, תוך אינטרס ברור להעדפת צרכי המעסיקים על חשבון המועסקים בתחום.
הטענה כי האינטרסים של המועסקים השכירים, מיוצגים על ידה הינה לעג לרש, לאור העובדה כי הגופים במועצה הנם המעסיקים בענף.ועתה, מנסה מועצת המובילים המייצגת את גופי המעסיקים העיקריים בענף למנוע העסקה הוגנת בשכר ובתנאים ראויים של הנהגים בענף, באמצאות ייבוא כוח עבודה זול מחו"ל, כדי להתחמק ממחוייבותם להעסקה הוגנת של הנהגים הישראלים בענף-דבר אשר יכול היה לתרום להצטרפות של רבים לענף-אשר היו מעוניינים לעבוד בו לו הייתה ההעסקה בו הוגנת.
אנו פונים בזאת לשרים ולמנהלי הגופים העוסקים בדבר, לחזק את המועסקים הישראלים בתחום-ולא להניח ליבוא כוח עבודה זר לתפוס את מקומם של העובדים במשק המקומי-ובכך להרע עוד יותר את תנאיהם של המועסקים הנוכחיים ולגרום ל"בריחה המונית" מתחום זה!!
אסור לתת לזה לקרות !!!!
אחים יקרים! נהגים בהווה ובעבר! המכתב הבא יישלח בימים הקרובים אל הגופים הרלוונטיים המופיעים בו.
חתימה קטנה היא כל מה שיכול לעשות את ההבדל.
אנא! חתמו והפיצו!
(אנו מודעים לכך שרבים מכם חוששים לחשיפת פרטיהם ונכבד כל בקשה של חותם שאינו מעוניין שפרטיו ייחשפו-ולא נחשוף אותם במידה והוא לא יירצה!)
---------------------------------
לכבוד: שר הפנים מר אריה מכלוף דרעי
שר התחבורה מר ישראל כץ
ח"כ איתן כבל-בכהנו כיו"ר ועדת הכלכלה-כנסת ישראל
יו"ר הסתדרות העובדים-מר אבי ניסנקורן
הנידון: הצעת מועצת המובילים ל"יבוא" נהגים מקצועיים זרים למדינת ישראל.
(נייר עמדה כתשובה לפנייתו של יו"ר מועצת המובילים ג. בן הרוש בנידון)
נכבדי.
ידוע לי כי לאחרונה נעשתה פניה אל כבודכם ע"י מר גבי בן הרוש-המכהן כיו"ר מועצת המובילים בישראל.
בפניה זאת- בה ביקש מר בן הרוש ממשרד הפנים היתר לייבא "נהגים זרים" עקב טענתו כי קיים מחסור בנהגים בענף ההובלה והרכב הציבורי (המספר הכללי שנקב בו מר בן הרוש הנו "5000")
למצער, לא פרט מר בן הרוש את הסיבה להיווצרות חוסר זה-דבר אשר היה מעמיד את בקשתו באור אחר לגמרי.
רק מערכת ההכשרה של צה"ל מייצרת מעל אלף (!) בעלי רישיונות נהיגה לרכב כבד כל שנה!
מספר נוסף של בעלי רישיון לנהיגת רכב כבד (אם כי ברמה פחותה יותר) מתווסף כל שנה אף הוא למערכת.
לכן תמוהה בעיני פנייתו של מר בן הרוש אל כבודו בבקשה זאת.
ענף ההובלה וההיסעים(הציבוריים ובכלל)בישראל, סובל במשך שנים מתנאי העסקה גרועים, משכורות נמוכות ביחס לשעות ותנאי ההעסקה, הסכם העסקה קיבוצי גרוע, אשר באופן מובנה יצרו מצב המרחיק בעלי רישיונות רבים מעיסוק בו.
הנהגים המקצועיים במדינת ישראל סובלים ממצב זה במשך שנים רבות-ועד היום לא נעשה דבר כדי למנוע את ניצולם של הנהגים המקצועיים והעסקתם במקרים רבים אף כנגד החוק(בעיקר חוק שעות נהיגה ועבודה)ובאמצעות "שיטת הפרמיות" שהפכה את הנהגים ל"נהגי מרוצי משאיות ואוטובוסים" העוסקים ב"טיסה" עתירת סיכון על הכבישים כדי להגיע למשכורת מספקת.
במקרים רבים, יאלצו הנהגים לבצע עברות חמורות על החוק, שבמקרים רבים עלולות לסכן את חיי אחרים בכבישים, בידיעת ו"בברכת" המעסיקים-בידיעה שהמשך העסקתם מותנה בכך.
מצב זה הפך ל"סטטוס קוו" של העסקת נהגים מקצועיים בישראל. (אם כי במקרה זה של שיפור התנאים הבטיחותיים בענף-אני סומך את ידי על כתפו של מר בן הרוש)
לאותם נהגים משולמים תנאי פנסיה וגמל לפי בסיס שהנו שכר המינימום הנהוג במשק, כאשר גם התנאים המינימליים האלו אינם ברורים לנהגים, עד כי למרבה האבסורד תשלום המינימום הנדרש הפך ל"תמריץ" לנהגים-למרות שלפי החוזה הקיבוצי, במקרה של פרישה לגמלאות, משולמת תמורתם קצבה לפי 30% משכרם המעשי, מכיוון שהיתר נחשב כ"פרמיה".
האם ייפלא הדבר כי הענף סובל מבריחת עובדים?
בטוחני כי אם היו תנאי ההעסקה תואמים את התמורה אשר דורשים המעסיקים מהנהגים, היו פני הדברים שונים-והמחסור בנהגים חמור פחות.
כבר היום שוררת בקרב הנהגים המקצועיים בעף הרכב הכבד אוירה קשה של עבודה בתנאי ניצול.
למצער, מועצת המובילים ברשות גבי בן הרוש, א י נ ה מייצגת את השכירים המועסקים בענף-שהנם הרוב המוחלט של העובדים בו, אלא את חברות ההובלה במשק הישראלי-מעסיקיהם, אשר התנהלותם במשך השנים ואף היום הנם האחראים למצב הנוכחי של מחסור בידיים עובדות.
במשך שנים היו הנהגים המקצועיים חוט השדרה של מדינת ישראל. בזיעה ודם הם עזרו בהקמת מדינת ישראל (יעידו על כך שלדי המשאיות השרופות בדרך לירושלים) עזרו לקיים בה את התעשייה והמסחר, את חופש התנועה של מיליונים מאזרחי מדינת ישראל.
גם ממלחמות ישראל לא נפקד מקומם-ולא אחת הקרבתם היא שעזרה בקיומה של מדינת ישראל.
לכן, מוזר הוא הדבר שמועצת המובילים במקום לדאוג לאינטרס הלאומי של העסקת ישראלים באמצעות העסקה הוגנת, פועלת להדרתם של נהגים ישראלים.
התייחסותה של המועצה אל הנהגים הנו כאל "משאב מתכלה"... אין לנהגים השכירים שום גוף הדואג לתנאי העסקתם שהפכו להיות עם השנים מחזה פרוץ.
ניסיונות התאגדות של הנהגים דוכאו ביד חזקה-והטענה שמועצת המובילים אמורה לייצג אותם מול מעסיקיהם הנה לעג לרש, בהיות המועצה גוף שמעסיקיהם הנם השולטים בהתנהלותו ובאינטרסים שלו, המיועדים לייצג את טובת המעסיקים הראשיים בענף.
הבאת "עובדים זרים" בתחום זה, לא תחזק את העובדים המקומיים בתחום, מפני שעתה, לא רק שתנאי העובדים הישראלים בתחום לא ישתפרו, אלא יפגעו מכיוון שנהג שירצה לעמוד על זכותו להעסקה הוגנת, יעמוד בפני האיום שיוחלף בעובד זר.
במצב שבו חוסנה של מדינת ישראל נמדד בתעסוקת העובדים במשק, זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת, שבשם האינטרס הכלכלי, יפלטו עובדים בעלי חשיבות מהמעגל המקצועי במדינת ישראל.
אשמח להיפגש עם אדוני כדי להאיר את פניהם בנושא זה, כמוסק בתחום ובייצגי נאמנה את חברי הנהגים המקצועיים במדינת ישראל כמייצג דעת רבים.
בכבוד רב,
קניגסברג הלל-עדי
נהג מקצועי
תל אביב
ציר הזמן של העצומה
- 22/06/2016
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 21/06/2016
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 21/06/2016
- העצומה נפתחה