שיפור קורס שיטות מחקר מתוקשב

מספר חתימות
עד כה נאספו: 37 חתימות.
|
לכבוד
ד"ר אייל קלונובר
סגן ראש החוג לעבודה סוציאלית
שלום רב,
בסמסטר זה אנו משתתפים בקורס שיטות מחקר מתוקשב. בקורס נלמדת תוכנת spss באמצעות קבצי וורד (במודל). כמו כן, במהלך הסמסטר ישנם תרגילים להגשה המהווים חלק מהציון הסופי.
אנחנו רוצים ללמוד את התוכנה ומבינים את חשיבותה ככלי מחקר, וייתכן מאוד שגם נשתמש בה בשנה ג בעבודת סמינריון. עם זאת, יש מספר ליקויים שמצאנו בקורס, שלצערנו מונעים מאיתנו להגיע להישגים. נרצה להעלות אותם על הכתב וכן נציע המלצות לשיפור. נציין ונדגיש שאין לנו תלונות על המרצה ד"ר יפעת פארן, כיוון שהיא עושה את עבודתה נאמנה, עוזרת ומכוונת ונותנת תחושה שהיא כאן בשבילנו, גם אם מרחוק.
# ההדרכות להיכרות התוכנה במסמכי וורד אינן מספקות, משתי סיבות. האחת, החומר הנלמד בקורס זה מבוסס על ידע מקורס סטטיסטיקה שנה א (שנתי). מי שהיה חלש בחומר, ונתקל היום בשאלות עקב כך, לא יוכל להתקדם בחומר כיוון שאין בקורס המתוקשב הסברים, אפילו קצרים כמו תזכורות, על חומר קודם. כמו כן, החומר בקורס מאורגן בקבצי וורד ארוכים ורבים, יש הרבה מלל, אין קבצי סיכום וטבלאות ובעת פתירת תרגיל יש צורך לחזור לשיעורים קודמים ולחפש, דבר שלוקח הרבה זמן יחסית לשיעור פרונטלי. לכן כל תרגיל לוקח לנו זמן עבודה של כשעתיים עד ארבע שעות. כל טעות גוררת טעות אחרת. התסכול גבוה מאוד במיוחד כאשר העבודה היא לבד המאפיינת קורס מתוקשב. קובץ הנתונים הוא אחד ואיתו עובדים לאורך כל הקורס. כמו כן, ההתחברות למחשב המכללה בעייתית כיוון שכל כמה דקות צריך לשלוח 2 קבצים במייל , ואם האינטרנט נופל במחשב הביתי צריך לעשות את כל העבודה מחדש. זה לא פחות ממייאש.
הסיבה השניה היא שקשה ללמוד תוכנה לבד ללא הדרכה מוחשית. לא הצלחנו ליצור קבוצת לימוד של סטודנטים כיוון שהרבה נתקלים בקשיים ובעלי בטחון נמוך בשליטה בחומר וכן בגלל שזה לוקח הרבה מאוד זמן לתרגל את התוכנה. נוצר מצב שבו סטודנטים פונים למורים פרטיים בתשלום כמובן.
המלצתנו- להפוך את הקורס לקורס מתוקשב באמת: להעלות למודל קטעי וידאו שיכולים להיות אלטרנטיבה טובה לשיעורים פרונטליים ולארגן חומר מסוכם בטבלה או תרשים זרימה ופחות מלל.
#שאלות למרצה ניתן לשלוח במייל ויש שעת קבלת סטודנטים בכיתת מחשבים. בפועל, השעה הזו, 13:45, נופלת על שיעור אחר שאין לנו אפשרות ורצון להעדר ממנו (ילדים בסיכון) - גם אם זה בהפסקה אנחנו לא מספיקים לפתוח את התוכנה, להעלות את הקובץ ולשאול את השאלה כי תוך 10 דק' אנחנו צריכים ללכת לשיעור. שעת קבלה נוספת נופלת על קורס אנגלית (18:00) ולמי שלא בקורס הזה הוא כבר בביתו בשעה זו... כמו כן, לפעמים לא ניתן לנסח במילים את השאלה לגבי התוכנה, והרי אין מסך משותף לשם הסבר אונליין על התוכנה. גם כאן המלצתנו למצוא זמן שבו מרצה או מתרגל יוכל לענות על שאלות, באופן שלא יפול על קורסים אחרים .
# סטודנטים ממודלים אחרים, לעומתנו, מקבלים שיעורים פרונטליים קבועים במערכת. לא יתכן שנוציא כסף (מהמעט שיש לסטודנט ממוצע) ונשקיע זמן (מהמעט שיש לסטודנט שעובד או הורה) על שיעורים פרטיים, כאשר חברינו לספסל הלימודים מקבלים שיעורים פרונטליים באותו קורס ובאותו תשלום ולא זקוקים לעזרה נוספת מחוץ למסגרת הקורס. כל נסיונותינו להשתתף בשיעורים אלו נבלמו- ואף שמענו שיש 2 סטודנטים על מחשב אחד.
# נציין שוב שבמהלך הזמן הסטודנטים השתדלו להבין את החומר בכוחות עצמם או בעזרת סטודנטים אחרים אך לא הצליחו במידה מספקת והתקשו להגיע לשעת הקבלה כאמור. רק בימים אלו סטודנטים רבים פונים לעזרה חיצונית בתשלום, כמפלט אחרון להצלחה בקורס, על מנת לפתור את התרגילים ולהגישם. המצב הנוכחי הוא שרוב הסטודנטים כלל לא הגישו את התרגילים במהלך הקורס, וכתוצאה מכך לפני חג הפסח המרצה הטילה סנקציה שמי שמגיש אותם לאחר 1.5.16, הציון שלו יתחיל ב80. אכן לא מעט סטודנטים יקבלו מקסימום 80... סטודנטים רבים לא הבינו מלכתחילה שהם יצטרכו להשקיע כ"כ הרבה זמן להכין את התרגילים ולכן התאכזבו ונלחצו כשלא הצליחו להגיש בזמן. בימים אלה ישנה אוירה קשה של לחץ, חוסר אונים ופחד מכישלון.
אנו פונים בבקשה :
#לבטל את הסנקציה לגבי הירידה בציון של תרגילים שהוגשו באיחור.
# למצוא הסדר לשאול מרצה שאלות בכיתת מחשבים כך שלא ניעדר בקורס שקבוע במערכת.
# לשקול שוב לגבי השנה הבאה האם שיטת לימוד מרחוק יעילה במקרה של הקורס הזה. אם עדיין התשובה היא כן מומלץ לשלב במערכת שעות קבועות לתרגול.
# לתת שאלות מחקר של מחקרים שאפשר להבין אותם ולהתחבר אליהם יותר בקלות (ההדרכה לאורך השיעורים מבוססת על שעות צפייה בטלוויזיה וניתוח למשל של ימים זוגיים, מצב משפחתי וכד'). אפשר בקלות לנסח שאלות מעולם התוכן החברתי, למשל כמות שיחות פרטניות למטופלים, משכורת ממוצעת של עו"סים וכד'). זה מאוד עוזר לתהליך ניתוח הנתונים.
לאור הנסיבות נודה להתייחסותכם לדברינו.
בברכה,
סטודנטים לעבודה סוציאלית שנה ב
קורס שיטות מחקר מתוקשב