רפורמה חוקתית בשלטון המקומי

אין תמונה

מספר חתימות

10
 
12,000  
פורסם בתאריך: 18/03/2021
 

אנו תלמידי כיתה י"ב בבית הספר "כרמים" בבנימינה.

כחלק מעבודת "הערכה חלופית" בלימודי האזרחות, חקרנו את תופעת השחיתות ברשויות המקומיות. למרות הקושי הרב, של התבוססות בבוץ וברפש של העבריינות הציבורית ממנה כולנו סולדים, לאחר סקירה רחבה של מקרי שחיתות בעיריות ברחבי הארץ, אנו מאמינים כי נגענו בשורש העניין. 

מפרסומי התקשורת השונים שסקרנו, עולה כי לשחיתות בשלטון המקומי בישראל יש דפוס, החוזר ונשנה במרבית המקרים בהם עסקנו. לדעתנו, דפוס זה אינו מקרי; עבירות השחיתות של ראשי רשויות מקומיות לרוב מתבצעות באופן הזהה לדפוס זה או דומה. לפיכך, אנו מאמינים, בדומה לעמדת גורמים מקצועיים ושלטוניים אותם סקרנו, שמבנה מערכת השלטון המקומי וחלוקת הסמכויות בה פותחת פתח ואולי אף מעודדת את העומדים בראשה לביצוע עבירות שחיתות. חשוב לציין, אין בטענה זו חלילה להקל ראש בעברייני שחיתות שלטונית ובמעשיהם, שכן הם מהווים פגיעה חמורה בשלטון החוק. אנו טוענים כי המצב הקיים כיום, המטיל על ראש מועצה או עירייה סמכויות רבות בתחומים שונים, לצד ריבוי תהליכים בירוקרטיים הדרושים בניהול העירייה, הוא כמו "פרצה הקוראת לגנב" שמהווה פתח וייתכן שגם תמריץ לנבחרי הציבור לקבל שוחד.

עיקר הבעיה, היא שלראשי הרשויות יש סמכויות וכוח רב. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהם האחראים למינוי רוב התפקידים במועצה כגון היועץ המשפטי, הגזבר, המנגנון המקצועי, המנכ"ל ואת הסגנים של ראש המועצה. במצב שכזה, האם המחוקק באמת מאמין שראש העיר ימנה אנשים לפי טוהר מידות ומקצועיות? האם ראש עירייה ימנה לו סגן שהוא לא מכיר אישית אלא רק על סמך יכולות מקצועיות? לא בטוח...

בנוסף, לא רק שראש העיר או המועצה אחראי למינוי תפקידים מקצועיים, גם המבנה הפנימי של המועצה לא מעודד ביקורת והגבלה של כוחו.  למעשה, היחידים במועצה שעובדים בשכר הם ראש המועצה והסגן שלו. כל שאר חברי המועצה הם עובדים ללא שכר, ואין להם גישה לכל המסמכים. שוב עולה השאלה, האם המחוקק מאמין שחברי מועצה שפועלים בחינם בכלל ירצו להוות אופוזיציה חזקה לראש העיר רב הסמכות? וגם אם קיימים אותם אידיאליסטים, איך הם אמורים לפקח על ראש העיר ללא גישה לפרטים?  

 בהשלכות של הפקרות חוקתית זו, ניתן לחזות  בשני התחומים שבהם השוחד והשחיתות בשלטון המקומי "חוגגים" - המכרזים והנדל"ן. כדי לקבל אישורי בנייה בעיר בישראל, הקבלן צריך לעבור בירוקרטיה ארוכה ומסובכת, הגוזלת זמן יקר ומשאבים רבים שהקבלנים בישראל מאסו בהם. לכן, קבלנים רבים מצאו דרכים "יצירתיות" לעקוף את הבירוקרטיה - שוחד, טובות הנאה וכמובן שקרבה לראש המועצה לא תזיק. אך הקבלנים הם רק הסימפטום של המחלה עצמה שמקורה בחוק - לראש המועצה יש יכולת השפעה רבה על אישורי תוכניות בנייה, ובידיו תמיד מונחת הסמכות לקבל קבלן מסוים לעבודה.

בתחקיר שערכנו, ותלקיט הכתבות שכל אחד מאיתנו חקר, מרבית מקרי השחיתות עסקו בשוחד וטובות הנאה שניתנו במסגרת קידום פרויקטים של בנייה או מכרזים, ולא אחת נמצאו בחקירות גם ראיות לקידום ומינוי מקורבים של ראש המועצה.

צעדים למיגור תופעת השחיתות כבר נעשו, אך יישומם בפועל לא מתממש. למשל, החלטת הממשלה מספר 3435 אותה סקרנו בתחקירנו, העוסקת בעניין תחום המכרזים, שכאמור הינו תחום שבו רבים ממקרי השחיתות מתרחשים. לדעתנו, החלטה זו, במידה ותתבצע תסייע במאבק בשחיתות, ותצמצם משמעותית את "חלון ההזדמנויות" של ראש עירייה לקבל שוחד בתמורה לקידום מכרזים. ובכל זאת,  למרות שההחלטה התקבלה היא לא נאכפת, מה שמאפשר למקרי השחיתות הרבים בתחום המכרזים להמשיך להתקיים ללא שינוי. 

הצעת החוק "חיזוק מעמד חברי המועצה מקרב סיעות האופוזיציה", אשר גם אותה סקרנו, הוגשה לדיון מקדים בכנסת. בהצעה זו יש תיקון לחוקי העזר של הרשויות המקומיות, המעניק לאופוזיציה במועצה יותר כח שלטוני ואפשרויות לפיקוח על הקואליציה. בנוסף, מוצע להגדיר תפקיד חדש בעירייה - "ממונה על חופש המידע", שתפקידו להבטיח שלחברי המועצה יש גישה חופשית לכלל המסמכים. הצעת החוק מגדירה תפקידים נוספים כמו יו"ר האופוזיציה ויועץ משפטי מחדש, ובשורה התחתונה יש בה בשורה אמיתית ופתרון לשלל הבעיות שהצגנו כאן. 

לפיכך, המלצתנו היא להביא ליישום מלא של החלטת הממשלה מספר 3435, ולדאוג לאכיפתה. אנו קוראים לממשלה שתקום בחודשים הקרובים להציב מטרה זו בראש סדר העדיפויות שלה, כחלק מהדאגה ליציבות השלטון המקומי. בנוסף, אנו קוראים לחברי הכנסת ה 24 שייבחרו בשבועות הקרובים, לעשות ככל שניתן, בוועדות השונות, במליאת הכנסת ובאמצעי התקשורת על מנת להעביר את הצעת החוק "חיזוק מעמד חברי המועצה מקרב סיעות האופוזיציה", על מנת שהשלטון המקומי יתנהל בצורה דמוקרטית, יהיה מאוזן מבחינת יחסי כוחות, ולא יפעל בשלטון יחיד של ראש העירייה או המועצה.

כל החותם על עצומה זו, מביע תמיכה בכתוב לעיל, וביישום החלטת הממשלה מספר 3435, והעברת הצעת החוק "חיזוק מעמד חברי המועצה מקרב סיעות האופוזיציה".

היעד שהצבנו לעצמנו הוא שנים עשר אלף חתימות - 12,000, מאה אזרחים על כל חבר כנסת. אנו מאמינים שאם נגיע ליעד זה, הגורמים הרלוונטים יתעשתו ויחלו ביישום ההחלטות שלהם עצמם. אחרי הכל, החלטות כבר יש, תפקידנו הוא רק לדאוג ללחץ על נבחרי הציבור שלנו ליישם אותן.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו