חוק ביטול אגרות רישוי רכב

מספר חתימות
206 |
|
144,000 | |
בס"ד
הצעת חוק ביטול אגרות רישוי רכב
(בדיקות תקינות חינם), התשפ"ו - 2025
דברי הסבר
מטרת החוק המוצע היא לתקן עיוות מתמשך במשטר החיובים הממלכתי, אשר מטיל תשלום חובה ("אגרת רישוי") על אזרחים כתנאי לשימוש ברכב בבעלותם.
אגרה זו הפכה זה מכבר למס מסווה, הפוגע בזכות היסוד לקניין, בחופש התנועה ובחירות האישית, המעוגנים בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
שימוש בכבישים הציבוריים - שנבנו וממומנים מכספי הציבור - אינו יכול להיות מותנה בתשלום חוזר ונשנה על זכות שכבר נרכשה.
החוק מבקש להפריד בין פיקוח בטיחותי נחוץ על תקינות הרכב (שיישמר ויבוצע במימון המדינה),
לבין גבייה כספית על עצם השימוש, שאין לה הצדקה חוקתית או מוסרית.
בדיקות תקינות הרכב הן אינטרס לאומי וביטחוני,
ולפיכך על המדינה לממן אותן מכספי התקציב הכללי - ולא מכיסם של בעלי הרכב.
חוק זה נועד להשיב את האיזון בין אחריות אזרחית, זכויות היסוד של האדם, ועקרונות הצדק החברתי,
ולהבטיח שכל אדם יוכל לנוע בחופשיות על פני הארץ מבלי שיוגבל בתשלום ממוני או באיום עיקול.
הצעת חוק
סעיף 1 – שם החוק
חוק זה ייקרא חוק ביטול אגרות רישוי רכב (בדיקות תקינות חינם), התשפ"ו–2025.
סעיף 2 – ביטול חובת אגרת רישוי
(א) כל הוראת דין המטילה חובה על אדם לשלם אגרה, מס, או כל תשלום אחר לצורך קבלת רישיון רכב או חידושו - בטלה.
(ב) לא יותנה רישיון רכב, חידושו או תקפותו בתשלום כספי כלשהו.
(ג) לא ייאסר אדם, לא ייעוקל רכושו ולא תוגבל חירותו בשל אי תשלום אגרת רישוי רכב.
סעיף 3 - בדיקות תקינות ובטיחות
(א) המדינה תקיים בדיקות תקינות תקופתיות לכל כלי הרכב הרשומים בישראל,
באמצעות מוסכים או מכונים מאושרים על פי תקנות משרד התחבורה.
(ב) בדיקות כאמור תיעשינה ללא תשלום, וימומנו מתקציב המדינה (או ממלכת ישראל ע"ר).
(ג) מטרת הבדיקה הינה שמירה על בטיחות הנוסעים והמשתמשים בדרך בלבד, ולא גביית תשלומים ממוניים.
סעיף 4 - מימון
(א) תקציב מימון בדיקות התקינות ימומן מתוך סעיף ייעודי בתקציב משרד התחבורה, וינוהל בשקיפות מלאה.
(ב) יוקם המרכז הלאומי לבדיקות תקינות רכב, גוף ציבורי-ממשלתי אשר יפקח על איכות הבדיקות,
ויפרסם לציבור אחת לשנה דוח שקיפות מלא.
סעיף 5 - הגנה על זכויות יסוד
(א) כל אדם זכאי לנוע במרחב הציבורי ולנהוג בכלי רכב בבעלותו, בכפוף לעמידה בתקני בטיחות בלבד.
(ב) אין לגבות או לדרוש תשלום ממוני כלשהו כתנאי למימוש זכות זו.
(ג) כל פעולה של גבייה, עיקול או הגבלה הנעשית מכוח דרישת אגרה - תיחשב לפגיעה בזכות הקניין,
ותהא בטלה ומבוטלת מעיקרה.
סעיף 6 - הוראות מעבר
(א) כל חוב רטרואקטיבי בגין אגרות רישוי, שלא נגבה בפועל עד יום תחילת חוק זה - יבוטל.
(ב) רשות הרישוי תפסיק הליכי גבייה תלויים ותעדכן את מרשם הרכבים בהתאם.
(ג) המדינה לא תנקוט צעדי גבייה או אכיפה בגין חובות עבר שנוצרו מכוח אגרות רישוי.
סעיף 7 - תחילה
חוק זה ייכנס לתוקף ביום פרסומו ברשומות.
סעיף 8 - תחולה כללית
הוראות חוק זה יחולו על כל אדם, תושב או אזרח מדינת ישראל (או ממלכת ישראל), ועל כל רכב הרשום בישראל.
סיכום
חוק זה מבקש להשיב את הכבוד, השוויון והחירות לבעלי הרכבים בישראל, ולאפשר פיקוח בטיחותי ממומן ציבורית - לטובת הכלל, ללא גבייה כפולה מאזרחים.
החוק מבוסס על עקרונות היסוד של התורה, הצדק החברתי, וזכותו הטבעית של כל אדם לנוע בחופשיות בארץ אשר יהוה נתן לנו לירושה.

ציר הזמן של העצומה
- 08/10/2025
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 08/10/2025
- העצומה נפתחה