נדרשת רפורמה בלימודי המתמטיקה

מספר חתימות
19 |
|
10,000 | |
מתמטיקה כמקצוע ליבה = נוסח המאה ה-21 לסיפור "בגדי המלך החדשים"
תכנית לימודי המתמטיקה הבסיסית (שלוש יחידות) מכילה בעיקר חומר לימוד שאין לו שום קשר לחיים לאחר הלימודים של רוב הלומדים, ולכן אינה ראויה לכינוי לימוד ליבה. כינוי לימוד שאין בו שימוש אפילו פעם אחת בחיים בשם לימוד ליבה מהווה דוגמא בולטת של שימוש ב- DOUBLESPEAK (על פי ההגדרה של ג'ורג' אורוול בספרו 1984). הלימוד הזה מועיל רק לאלה שמתפרנסים מהוראתו (במישרין ובעקיפין). רוב התלמידים סובלים ומרגישים דחיה מהלימוד, מבזבזים זמן חיים יקר ללא תוחלת ושוכחים את החומר מיד לאחר בחינת הבגרות. הורים רבים מבזבזים כסף לשיעורים פרטיים לצורך לימוד חומר חסר ערך רק כדי לזכות בתעודת בגרות.
יש חומר לימוד מתמטי רב בעל ערך לחיים של כל אחד ואחד במציאות החיים במאה ה-21, אבל הוא אינו כלול בתכנית המדוברת. לימוד מתמטיקה תכליתי יעסוק רק בנושאים שבהם אדם ממוצע יתקל בסבירות גבוהה במהלך חייו, ואז גם יהיה מוצדק לכנותו מקצוע ליבה. להלן כמה דוגמאות של נושאי לימוד תכליתי של מתמטיקה:
א. חישובים כלכליים הנוגעים לכל אדם כגון חישובי כדאיות והערכות סיכונים בלקיחת הלוואה או משכנתא, ניהול עסק קטן, בחירת תכנית פנסיה מתאימה לנתונים האישיים וכו'. לאחר לימוד עיוני קצר יחסית רצוי לתרגל חישובים מעשיים הנעשים במחשב אישי בתוכנה כגון EXCEL; בין המושגים הנלמדים (והמתורגלים) ראוי לכלול את מושג הרגישות של מסקנות לערכים מספריים של פרמטרים כגון שער הדולר, אינדקס יוקר המחיה, יכולת ההשתכרות ועוד.
ב. אחד משטחי החיים (לא רק במדעי הטבע אלא גם במדעי הרוח והחברה) אנשים מעבירים מאחד לשני בדוחות ובספרים רעיונות בצורה גרפית, כי צורה זאת ברורה לאנשים הרבה יותר מאשר אוסף רב של מלים. לכן לשיפור התקשורת בין אנשים כל אחד צריך להכיר ולדעת להשתמש בפונקציות ובתיאור הגרפי שלהן. יחד עם זאת בפירוש אין מדובר בפתרון אלגברי של פונקציות כפי שנעשה היום.
ג. בנושאים החשובים ביותר לכל אחד כגון בריאות, מזון, מפגעים סביבתיים ועוד מתפרסמות בתקשורת בצורה שוטפת המלצות להתנהגות המבוססות על תוצאות מחקרים. תוצאות המחקרים מנוסחות בשפה סטטיסטית, אבל אנשים רגילים מתקשים להבין משמעות של מידע סטטיסטי, ולכן מתקשים להחליט אם לקבל את ההמלצות או לדחותן. חברות הטבק ניצלו את הקושי הזה והצליחו להסתיר במשך כ-30 שנה את נזקי העישון הפסיבי עד שהודו בנזק (אבל בינתיים אנשים מתו מכך). נושא חם היום הוא הערכת מידת הסיכון מנזקי קרינה אלקטרומגנטית, וגם כיום ישנם גורמים בעלי אינטרס כלכלי המעוניינים לספק מידע מבלבל. לפיכך חשוב מאוד שכל אחד ילמד איך לפרש נכון מידע סטטיסטי תוך כדי שילוב פיתוח כישורי בקורת על מידע שמגיע (גם דרך האינטרנט). מושגים כמו קורלציה וסטית תקן נוגעים לחיים של כל אחד ואחד וצריך להטמיע אותם אצל תלמידים כבר מגיל צעיר.
ד. במקומות עבודה רבים במאה ה-21 נדרשת מיומנות של שימוש במחשב כאמצעי להפקת דוחות (הכוללים ניתוח מתמטי של נתונים והפקת גרפים) וכאמצעי להפקת מצגות (ברמה בסיסית לפחות) תוך שימוש בתוכנות כגון OFFICE.
הסבר נוסף אפשר לראות בסרטון ביו טיוב בכתובת
אנו קוראים לשר החינוך להביא לשינוי בחומר הלימוד של המתמטיקה הבסיסית כך שהחומר הנלמד יהיה רלבנטי לחיים של הבוגרים לאחר לימודיהם ויוכל לשמש אותם בחייהם, ואז תהיה הצדקה לכנות לימוד זה "לימוד ליבה". בשלב ראשון אנו קוראים לך להוציא באופן מידי מתכנית הלימודים של המתמטיקה הבסיסית כל חומר חסר רלבנטיות לחיים. ברוב החומר הקיים היום בתכנית אין בכלל סיכוי שאדם נורמלי יתקל במהלך חייו והשקעה בלימוד שלו היא חסרת תוחלת, ומהווה בזבוז זמן חיים יקר של ילדים וכרוכה בסבל חינם של עשרות אלפי ילדים (וגם הורים המממנים לימודים בשיעורים פרטיים ).
את חומר הלימודים הרלבנטים לחיים כל התלמידים יכולים ללמוד ביחד, ואלה שחושבים על עיסוק טכני או מדעי יכולים להמשיך בלימודי מתמטיקה מתקדמים.