הפרטת הרכבת בישראל

הפרטת הרכבת בישראל

מספר חתימות

0
 
50  
פורסם בתאריך: 08/04/2017
 

במסגרת פעילות משותפת של בית הספר המסורתי עמית בר אילן שבנתניה ביחד עם בית הספר החילוני חוף השרון שבקיבוץ שפיים, הכנו עבודה משותפת שעוסקת בבעיה חברתית בחברה הישראלית.

קבוצתינו בחרה בבעיה מיוחדת שלא שומעים עליה הרבה אך כאשר היא מתעוררת היא יוצרת סערות ומעלה את השד הפוליטי עד מאוד, אנו בחרנו להתמקד בנושא עבודות הרכבת ביום שבת.

בסיפור המסגרת תואר מצב בו רכבת ישראל שמהווה את החברה היחידה בארץ שפועלת להסעת נוסעים באמצעות רכבת (כך שאין אפשרות לבחור בחברה מתחרה במקרה ששביעות הרצון של הלקוח אינו מספקת) מפעילה תיקונים ומשפצת ביום שבת למרות ההתנגדות של חלק מהאוכלוסיה .

מתוך סיפור המסגרת שעוסק בעבודות ותיקוני הרכבת ביום שבת עולה כי מצד אחד רכבת ישראל היא החברה היחידה בארץ שעוסקת בהסעת נוסעים וציוד באמצעות רכבת, לכן ישנו עומס כבד מאוד של נוסעים ואי אפשר לחלק את העומס לכמה חברות רכבת. לכן מדינת ישראל המגדירה עצמה כמדינת רווחה (מדינת ישראל היא המחזיקה בבעלות רכבת ישראל) חייבת להבטיח תחבורה ציבורית הולמת שתספק נוחות נסיעה ובטיחות מירביים גם אם זה אומר שהתיקונים ושיפוצי הרכבת יערכו ביום שבת על מנת שהרכבת תתפקד באופן מלא ושוטף בימי החול מבלי שיצטרכו להשבית את הרכבת, לבטל תחנות, לבטל קווים וכדומה.

בנוסף לכך הצד שתומך בעבודות הרכבת בשבת מרבה לנמק את דעתו כי זוהי רכבת ציבורית, היא אינה שייכת לאף מגזר, ולא לדת מסויימת ולכן מחוייבת עליה חופש מדת שזוהי אחת הזכויות הבסיסיות ביותר שיש ולכן אי אפשר לבטלה.

מהצד השני ישנה הטענה כי רכבת ישראל היא חברה בבעלות ממשלת ישראל שתפקידה לעמוד ולייצג את עקרונות הדת היהודית במדינה.

לאחר סקר קצר בנושא הבנו כי יש למצוא פתרון יצירתי על מנת לנסות לפתור את הבעיה ובכך להגיע לעמק השווה ואולי בכך לעזור לאחות את השסע הההולך ומעמיק.

הפתרון עליו חשבנו הוא הפרטת הרכבת לחברות פרטיות :

הטענה העיקרית שאוסרת את עבודות הרכבת בשבת הינה כי מדינת ישראל הוקמה כמדינת יהודית בשביל העם העם היהודי. בשל העובדה כי מדינת ישראל מחזיקה בבעלות חברת רכבת ישראל, חובתה לשמור על על ערכי היהדות במדינה ובראשם יום השבת וקדושתו.על פי כן חשבנו כי ניתן להפריט את חברת הרכבת או להעביר אותה לבעלות פרטית.בכך המדינה מסירה מעליה אחריות, וכבר לא תיהיה בחובתה לשמור, להגן ולהלחם בחרדת נפש על קדושת יום השבת. בנוסף עם תהליך ההפרטה יכנסו כמה יתרונות מרכזיים לסיפור:

1) גופים בניהול ממשלתי אינם פועלים ביעילות, נוטים לשחיתות וחשופים להשפעה פוליטית הרבה יותר מגופים פרטיים.

2)הדאגה לרווח פרטי של בעלים פרטיים היא המתכון הטוב ביותר המוכר לנו להבטחת יעילות התנהלותו של מוסד.

3)הפרטתו של גוף או שירות מובילה בדרך כלל להורדת מחיריו ושיפור באיכות השירות בהשוואה למצב לפני ההפרטה.

וכמובן הרווח העיקרי מהפרטת רכבת ישראל הוא שיהיה ניתן לבצע עבודות ותיקונים בשבת ובכך לתת שירות טוב בהרבה למשתמשי הרכבת בישראל.

מקווים שדברינו נפלו על אוזניים קשבות...

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו