הצלת הדמוקרטיה ברשויות המקומיות
מספר חתימות
131 |
|
150 | |
לכבודמר גדעון סער - שר הפנים שלום רב,
הנדון:בקשה להתערבותך הדחופה בעניין חוסר היכולת של חברי מועצה לתפקד ברשויות המקומיות
1. הרשות המקומית כוללת בתוכה נבחרי ציבור, ראש הרשות אשר נבחר בבחירה ישירה , וחברי מועצה שנבחרים באופן סיעתי וכל זה במועד הבחירות לרשויות המקומיות אחת לחמש שנים.2. מליאת המועצה אמורה להיות הגוף המחוקק (חוקי עזר לדוגמא) והגוף המבקר והמפקח על פעילויות המועצה.3. כל זה אמור להתנהל באופן דמוקרטי תוך שמירה על הוראות החוק בעניין זה, ותוך מתן אפשרות הולמת למיעוט להשמיע את קולו.4. אנו יוצאים מנקודת הנחה, כי מקובל על כולם כי המחוקק , במיסודו בחוק את האורגן שנקרא "מליאת מועצה" הכולל חברי מועצה, לא עשה זאת כך סתם לשם מראית עין וקישוט.5. מלכתחילה העניק המחוקק כלים לא רבים לחברי מועצה בבואם למלא את תפקידם.6. בין הכלים הללו נמנים, זכות העיון לחבר מועצה, העלאת הצעות לסדר היום, זימון ישיבות שלא מן המניין והפניית שאילתות.7. ראשי רשויות רבים עושים ככל יכולתם להקשות על חברי המועצה מלמלא את תפקידם. כך למשל מסרבים לזמן ישיבות שלא מן המניין שהתבקשו כחוק על ידי האופוזיציה8. מנצלים את יכולתם ומורידים הצעות לסדר של חברי מועצה ללא דיון כלל, בישיבות מן המניין ובכאלה שאינם מן המניין.9. ראשי הרשויות מקשים מאד על זכות העיון של חברי המועצה, חלק מהחומרים המתבקשים לא מועברים כלל, והחומרים שכן מועברים, מועברים לאחר תהליך ארוך ומייגע (לדוגמא – בכל פגישה מסמך אחד).10. ראשי הרשויות מקשים עלינו להיפגש לצורך תפקדינו עם בעלי תפקידים במועצה.11. מסמכים שמתבקשים על ידי וועדת ביקורת לצורך מילוי תפקידם לא מועברים לוועדת הביקורת.12. בחלק מהרשויות המקומיות לא מוקמת כלל וועדת ביקורת.
13. ברשויות שאין הקלטה ורישום פרוטוקול, הפרוטוקול אינו משקף נאמנה את הנאמר בישיבות המועצה וראשי הרשויות עושים בפרוטוקול שימוש ציני לצרכיהם בנצלם את הרוב הדורסני שיש להם. 14. איננו מבינים מדוע אין הנחייה להקליט ולתמלל את ישיבות המועצה בכל הרשויות המקומיות כולל מועצות מקומיות ואזוריות15. חלק מראשי הרשויות מנצלים את זכות הדיבור שניתנה להם, ומקיימים בישיבות המועצה מונולוגים ארוכים עד אין קיץ, וכאשר מי מחברי האופוזיציה רוצה להגיב הוא מקשה על כך ולפעמים נועל את הישיבה., וכמו כן חלק מראשי הרשויות מנצל את ישיבות המועצה להעלבות אישיות ופגיעות בחברי המועצה מהאופוזיציה.16. למרות המקובל והנהוג, אין לחברי האופוזיציה שירותי משרד, פקס וכל אמצעי שדרכו יוכלו ליצור קשר של ממש עם הציבור בחלק גדול מהרשויות המקומיות.17. חלק מראשי הרשויות נמנע מלזמן את חברי האופוזיציה לטקסים הרשמיים(כמו יום הזיכרון וים השואה.18. בחלק ניכר מראשי הרשויות, עושה שימוש פוליטי לצרכיהם האישיים באמצעי וערותי הפרסום של המועצה תוך שימוש בהם, לתקיפה של חברי אופוזיציה ללא מתן זכות תגובה לחברי האופוזיציה.19. הייעוץ המשפטי ברשויות המקומיות מזמן הפך להיות ייעוץ משפטי לראש הרשות.20. לחברי האופוזיציה אין יכולת לקבל ייעוץ משפטי אובייקטיבי מצד היועצים המשפטיים ברשויות. ואלה נותנים גיבוי, כמעט לכל צעד של ראש הרשות, ובהרבה מקרים לאחר עתירות משפטיות מסתבר שהייעוץ היה מוטה ומגמתי.21. חברי מועצה מהאופוזיציה ביישובים השונים מייצגים קולות שלתושבים רבים, שאמורים להישמע במוקדי קבלת ההחלטות באמצעות נציגיהם-חברי המועצה.22. לנהל דמוקרטיה זה לא קל, אופוזיציה זה לפעמים זה "מטריד", אך ללא קיומם אין תוחלת לחיים הציבוריים התקינים.23. אנו תקווה כי משרד הפנים מתייחס למעמד חברי המועצה ברשויות המקומיות בכובד ראש ולא רואה בהם "עלה תאנה" למעין דמוקרטיה אשר לא מתקיימת בפועל.24. אנו תקווה שמשרד הפנים לא יפקיר אותנו לרודנות הרוב, הדורסת בכוחה גם את הכלים המעטים שהוענקו לחברי המועצה בחקיקה, וגם את כבודם של חברי המועצה שהוא בעצם כבוד תושבי היישוב.25. להזכירכם חברי המועצה עושים את שליחותם בהתנדבות, ללא העמדת כל אמצעים מצד המועצה המקומית.26. מכתב זה הינו קריאה לבקשת התערבות מצדך בנעשה ברשויות המקומיות27. נבקש את התייחסותך לדברים אלה.
בברכה.
חברי מועצה ותושבים מודאגים ברשויות המקומיות מכל רחבי הארץ
ציר הזמן של העצומה
- 26/06/2014
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 24/06/2014
- העצומה נפתחה