הפרטת התחבורה הציבורית (אוטובוסים)

הפרטת התחבורה הציבורית (אוטובוסים)

מספר חתימות

34
 
1,000  
פורסם בתאריך: 09/04/2012
 

במשרד האוצר מעריכים כי הפרטת כל קווי האוטובוסים יחסכו מדי שנה יותר מ-1.1 מיליארד שקל מתקציבי הסובסידיה - הנאמדים בכ-2.3 מיליארד שקל בשנה. מאחר שאת הכסף שייחסך מציעים באוצר להפנות לטובת הציבור - למשל, על-ידי הוזלת תעריפי הנסיעה - כל עיכוב ביישום ההפרטה פוגע בסופו של דבר בציבור הנוסעים.

אז כמה זמן לוקח למשרדי הממשלה ליישם הפרטה? מתברר שבענף התחבורה הציבורית, נדרשות לא פחות מ-26 שנה!

ההחלטה לפתוח את שוק התחבורה הציבורית לתחרות התקבלה על-ידי ממשלת ישראל בינואר 1997. על-פי התוכנית המקורית של משרד התחבורה, שאושרה בשנת 1999, כל קווי האוטובוס בישראל אמורים היו להיפתח לתחרות עד אוגוסט 2006. בפועל, עד סוף 2008 צפויה להסתיים הפרטתם של כ-25% מהקווים בלבד. תקציב המדינה לשנת 2009 נושא בשורה מרה לכל מי שמשתמש בתחבורה ציבורית: הפרטת כל קווי האוטובוסים צפויה להסתיים רק בעוד 15 שנה - בשנת 2023.

הסיבות לעיכובים רבות: יש הטוענים כי כוחן הפוליטי של חברות אגד ודן הוא הגורם העיקרי להססנות של משרדי הממשלה. מנגד, יש הסבורים כי תהליך ההפרטה צריך להיות איטי ושקול, וזאת בכדי לוודא כי חברות האוטובוסים הפרטיות מצליחות לעמוד בתנאי המכרזים. כמו שהדברים נראים כעת, דברי מבקר המדינה בדו"ח לשנת 2002 יהיו נכונים גם לשנת 2023: "הפרטת הקווים האמורים אכן הביאה לחיסכון וליעילות בענף התחבורה הציבורית. אילו יישם המשרד (התחבורה, ש.ה) את תכנית הרפורמה כמתוכנן, הייתה התועלת למשק גדולה בהרבה".

על היתרונות הטמונים בפתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות, יש תמימות דעים כמעט מוחלטת: דו"ח של ועדה מיוחדת של משרד התחבורה קבע כי ההפרטה הביאה לשיפור ביעילות התחבורה הציבורית, הוזלת תעריפי נסיעה, הקטנת תקציבי הסובסידיות, גידול במספר הנסיעות, והצערת גיל האוטובוסים.

בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2002, נקבע כי משרדי התחבורה והאוצר אינם מיישמים כראוי את הרפורמה שאושרה ב-1999: "משרד התחבורה ומשרד האוצר הם שאמורים לקבוע את המדיניות בכל הקשור לפתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, והם קבעו שיש לפתוח את כל הענף לתחרות בפרק הזמן שנקבע (בארבעה שלבים בין 2000 ל-2006, ש.ה), לאחר שבדקו את הנושא בבדיקה מעמיקה. יש ליקוי בחריגה כה גדולה מהתכנית בלי כל הנמקה לחריגה זו".

אנחנו רוצים שההפרטה תתבצע בעוד מספר שנים מעטות, על פי החלטת אנשי המקצוע בלי לפגוע במשק הישראלי ובנוסעים.

אם גם אתם רוצים להיות חוליה משפיעה בציבור הישראלי, להוזיל את מחיר הנסיעה ומנגד לשפר את איכות הנסיעה והאוטובוסים חתמו עכשיו והשפיעו!   

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו