עצירת תכנית כביש עוקף דגניות ומניעת הפגיעה ביער האלונים

עצירת תכנית כביש עוקף דגניות ומניעת הפגיעה ביער האלונים

מספר חתימות

1,048
 
1,500  

22/04/2024

תקציר כתב ההתנגדות

  1. ההתנגדות מוגשת בשם 170 תושבי ותושבות טבעון שחתמו על ייפוי כוח לעורך הדין ומייצגת למעלה מ 1000 א.נשים שחתמו על עצומה התומכת בהתנגדות.
  2. ההתנגדות מתייחסת ל-3 סתירות מהותיות בין מטרותיה לבין אופן הצגתן במסמכי התכנון :
  • התוכנית מתיימרת לייצר כביש עוקף שיסיט את מירב תנועת כלי הרכב לרחובות צדדיים וצרים - רחוב הדגניות, השושנים, כלניות ורקפות, ובכך מתיימרת ליצור פתרון לעומסי תנועה במרכז טבעון. התוכנית מציעה לעשות זאת באמצעות דרך משולבת – הקרויה בלשון העם – "רחוב הולנדי" – דרך ללא מדרכות, שבה הולכי הרגל והמכוניות משתמשים באותו נתיב ותנועת כלי הרכב בה אמורה להיות מאוד איטית ושאינה מסכנת ילדים והולכי רגל אחרים. כלומר, קיימת סתירה מובנת בין הצגת התוכנית כפתרון תחבורתי לעומסי התנועה במרכז טבעון, לבין מהירות הנסיעה האיטית בדרך המשולבת המוצעת.
  • הוראות התוכנית מציגות את מטרותיה כחיבור 2 "דרכים משולבות" (רחובות הולנדיים) לכדי "דרך משולבת" אחת רציפה, בעוד שבנספח התנועה היא מציגה – "דרך" - כביש דו נתיבי ברוחב 10 מ' עם מדרכות ומפרצי חניה – אלמנט תכנוני ותחבורתי שונה לחלוטין מ-"דרך משולבת"
  • התוכנית מתיימרת להעביר תנועת רכבים לרחוב הדגניות שלא דרך מרכז טבעון (כביש עוקף), כאשר אחת משתי חלופות המוצגות בנספח התנועה מציגה "דרך ללא מוצא" אשר אינה מתחברת לרחוב הדגניות.
  1. הטעיות באופן פרסום והצגת התוכנית לציבור:

ההתנגדות מראה כי התוכנית, באופן בו היא מפורסמת הן בשלטי הפרסום והן בתשריט התוכנית גופו – מקשה מאוד על הציבור להבין שהתוכנית מקדמת כביש אחד ארוך היוצא מאחורי בריכת "גלי טבעון" מתוך רחוב אורנים וממשיכה עד לאמצע רחוב הדגניות.

  1. הצגת נתונים באופן מטעה ושאינו הולם את המציאות הקיימת והתכנונית:
  • התוכנית מסבירה את אי מימוש תוכנית טב/105 משנת 2002 שמתחת לרחוב הדגניות בכך שהיא תוכננה כ-2 מקטעים שונים ללא מוצא. בפועל התוכנית לא בוצעה בשל עלויות המימוש הגבוהות והחלתן על בעלי המגרשים.
  • התוכנית מייחסת ל-טב/105 מטרה לייצר דרכי גישה נוספות לרחוב הדגניות ופתרון עומסי תנועה – בעוד שתוכנית זו נועדה למעשה לייצר גישה למגרשים הפרטיים היורדים לכיוון הוואדי.
  • התוכנית מתארת את מספר היחידות העתידי ברחוב הדגניות כ-"עתיד להכפיל את עצמו פי כמה" בעוד בפועל מספר יחידות הדיור המתאפשר להוספה ברחובות הדגניות-הדקל-השושנים הינו 133 על 207 הקיים (64%)
  1. התייחסות לנזק הסביבתי:
  • התוכנית מקדמת בניית כביש ברוחב 10 מ' ובנייה פרטית המתפרשת בשטח יער אלון תבור טבעי, וזאת בניגוד להגדרת היער במקום במסגרת תוכנית המתאר הארצית כ-"יער טבעי לטיפוח" (יער הכולל מגוון גבוה של מיני צמחים ובעלי חיים)
  • אופי הבינוי שהתוכנית מקדמת מנוגד למסמך האסטרטגיה הארצי שפרסמה הממשלה לצורך התמודדות עם משבר האקלים – שימור צמחיה, ושימור כושר החלחול מים לקרקע.
  1. הצגת פתרון תכנוני חלופי לאותה צפיפות מגורים המתאפשרת בשטח:

ההתנגדות מתייחסת לכך שקיימים פתרונות בינוי, הקצאת מקומות חניה ותכנון דרכי גישה חלופיים המאפשרים בינוי למגורים מחד ושימור שטחים פתוחים מאידך, אשר ממומשים בפועל ברחבי קריית טבעון.

  1. שימוש בכספי ציבור לטובת קידום מטרות פרטיות של מספר מצומצם של בעלי עניין בתחום התוכנית:
  • התוכנית "מלבישה" על הדרך המשולבת המוצעת בה מטרות ציבוריות אותן היא אינה יכולה לממש. כלומר הצגתה כפתרון תחבורתי לעומסי תנועה במרכז טבעון, בעוד שבפועל היא נועדה להוזיל לאפשר לבעלי מגרשים פרטיים לממש זכויות בניה שלא מומשו בשל עליות גבוהות.
  • התוכנית יוצרת אפשרות לשימוש עתידי בכספי ציבור לצורך מימושה, מבלי להתייחס לסוגיית מימון הקמתה בפועל.
  • בכך סוללת התוכנית את הדרך להכנת תוכניות לדרכים עוקפות דומות ברחובות אחרים בטבעון, ולפגיעה מסיבית ביער ובשטחים הפתוחים היוצרים את צביונו הייחודי של הישוב.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

05/03/2024
העצומה השיגה 1,000 חתימות!
26/12/2023
העצומה השיגה 500 חתימות!
25/12/2023
העצומה השיגה 100 חתימות!
25/12/2023
העצומה נפתחה