להציל את בקעת הנדיב !
מספר חתימות
2,279 |
|
2,000 | |
בקעת הנדיב היא אחד האזורים הירוקים האחרונים שנותרו בארץ, אלא שבעלי אינטרסים פוליטיים פועלים לסלילת כביש החוצה את בקעת הנדיב ולצדו בניה של תחנות דלק ועוד, בניגוד לעמדת כל אנשי המקצוע והתוכניות. אם הכביש ייסלל נאבד את אחד האזורים הירוקים המרכזיים בארץ. המסדרון האקולוגי ייהרס, המגוון הביולוגי יצטמצם, ותושבי האזור והמבקרים יסבלו ממפגעי רעש, זיהום ופקקים. ההרס שייגרם לא יהיה בר תיקון.
תנו ידכם למנוע את ההרס המתוכנן. חתמו על העצומה, שתפו אותה, עיינו במידע המופיע בדף זה, והצטרפו אלינו למאבק על שמירת בקעת הנדיב כפרית וירוקה.
מידע מורחב:
בקעת הנדיב הינה אזור ייחודי הכולל חקלאות, נחלים, אתרי מורשת ותרבות, ערכי טבע – צמחים ובעלי חיים ועצים מוגנים רבים. מרחב זה אותר כ"מכלול נופי מוטה שימור", הנדרש לתכנית שיוחדה לו בלבד –"סובב בקעת הנדיב". בתכנית ניתנה התייחסות מעמיקה ל "דרך יפו" ההיסטורית ונקבע בה כי דרך עפר זו תהיה דרך נוף חקלאית כחלק ממערך שימור הטבע והמורשת באזור.
ואכן תיירות רבה מגיעה לאזור – תיירות של ספורטאים הבאים ליהנות מן הנופים והשלווה (רצים, רוכבי אופניים ומטיילים), תיירות של נופשים הבאים ליהנות מהנופים, הייצור המקומי, הכרמים והמרחבים, תיירות אקולוגית הבאה ליהנות מן הציפורים הנודדות ובעלי החיים והעושר של האלונים והעצים הייחודיים לאזור והנחלים הרבים החוצים אותו, ותיירות מורשת שבאה ללמוד על מורשת הברון רוטשילד והחקלאות הענפה של האזור.
אלא שבעלי-כוח מקומיים, בעלי אינטרסים פוליטיים מצומצמים וקצרי-טווח, פועלים לשינוי המרקם הייחודי של מרחב בקעת הנדיב . בין השאר על ידי תכנון סלילת כביש על תוואי "דרך יפו" ההיסטורית. כביש זה יהווה חוצה אזורי אשר יחבר בין כבישי ואדי ערה (65), חוצה ישראל (6), כביש 4, וכביש ואדי מילק (70). בניגוד לדעת כל אנשי המקצוע שבחנו את הנושא, ובניגוד לכל התוכניות הארציות, המחוזיות והאזוריות, הכביש מקודם בתכנית המתאר, שהנה ביוזמת המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה ומנהל התכנון. במקביל החלו להיבנות בקרבתו תחנות דלק, המצטרפות לחמש-עשרה התחנות הקיימות ביישובים שבטווח קילומטרים ספורים. אחת מהן ממוקמת במרוחק מכל יישוב, בלב השדות. זו כנראה הראשונה בתוכניות הבניה שייצאו אל הפועל במידה והכביש ייסלל.
במידה והתוכנית לסלילת הכביש תתממש, יאבדו אזרחי ישראל את אחד האזורים הירוקים המרכזיים בארץ. המסדרון האקולוגי ייהרס, המגוון הביולוגי יצטמצם, איכות החיים הכפרית בה מתייחד האזור תיעלם – האזור ימשוך אליו תנועת כלי רכב רבה ויווצרו מפגעי רעש, זיהום ופקקים. משיכת התנועה הרבה תצריך הרחבה של הכבישים, יישור רדיוסים ועקומות, רמזורים ומחלפונים, והאזור הייחודי יחד עם התיירות הכפרית והחקלאית המהווה את המפתח להצלחתו הכלכלית של האזור ייפגע. ההרס שייגרם לא יהיה בר תיקון.
הנה הדברים של ליאת פלד, מתכננת מחוז חיפה: "סלילת הדרך תביא להעברת תנועה בין אזורית ולחיבור תחבורתי ישיר בין כבישים 65 ו-6 לבין כבישים 4 ו-70, כל זאת ללא כל הצדקה תחבורתית בכל רמה שהיא."
לסלילת הכביש והקמת תחנות הדלק הנספחות אליו השפעה עצומה על ההיבטים הבאים:
- זיהום האוויר, מי תהום וקרקע.
- מטרדי רעש -"זיהום רעש".
- מטרדים תחבורתיים: פקקי תנועה, תאונות דרכים, הפרעות בזרימת התנועה.
- מפגעים נופיים ופגיעה בשטחים פתוחים.
- מפגע אקולוגי: כביש מהווה מחסום אקולוגי: הן בפני מעבר חפשי של בע"ח והן בפני הפצת ורבייה אקולוגית של צמחים. הדבר נכון וחשוב במיוחד באזור בקעת-הנדיב, המהווה כיום חלק מרצף אקולוגי המתחיל ברכס הכרמל ומסתיים ברמות מנשה/צומת מגידו. קיטוע הרצף הזה יהווה פגיעה חמורה בתפוצת ורביית חיות הבר המייחדות את אזורנו.
- משמעות כלכלית: כביש מהווה בד"כ גורם בעל השפעה גדולה על הערכים הכלכליים של הקרקע. הוא עשוי להיות גורם מפחית ערך, בשל כל הגורמים שפורטו לעיל. הגדלת והרחבת שטחי הכבישים והתשתיות תהווה פגיעה קשה גם בחקלאות, אולם לכבישים ולתשתיות סביבתיות בכלל ההשפעה הגדולה ביותר היא על התיירות, ובאזור הנשען על כלכלה תיירותית פגיעה כזאת מהווה פגיעה בגורם המשיכה התיירותי וקריסת הענף!
אזורנו שואף להתייחד כמרחב כפרי וירוק, ולהתבסס על "תיירות כפרית' כפי שעולה מכל הסקרים ושיתופי הציבור שנערכו בו, וכפי שמצהירים כל ראשי הרשויות באזור. פגיעה בערכי הטבע ובשטחים הפתוחים מהווה ניגוד וסתירה מוחלטת להצהרות הללו, ולייצוג רצון הציבור!
תנו ידכם למנוע את ההרס המתוכנן. חתמו על העצומה, שתפו אותה, עיינו במידע המופיע בדף זה, והצטרפו אלינו למאבק על שמירת בקעת הנדיב כפרית וירוקה.
מקורות נוספים :
- תמ"מ 6/5 - סובב בקעת הנדיב: http://www.tabainfo.co.il/document/301585
- מידע ונייר עמדה לגבי תחנות הדלק:https://drive.google.com/open?id=0Bwa2YsfnAgxBS0haZ3F3U3Y4Z3BibEFTR3RaZDRfcFF3aDg0
- אור בקצה המסדרון, צפריר רינת http://www.themarker.com/realestate/1.529132
- "תכנון נוף אזורי לציר הזמן – נחל התנינים ויובליו"/ המשרד לאיכה"ס, מינהלת שיקום הנחלים, עורכת: אד' נוף דפנה גרינשטייןhttp://www.sviva.gov.il/InfoServices/ReservoirInfo/DocLib2/Publications/P0101-P0200/P0184.pdf
- קובץ מאמרים בנושא הערכת ערכי נוף וסביבה באזורים החקלאיים בישראל/נקודת ח"ן, יום העיון ה-3. 6/9/05 http://www.nekudat-hen.org.il/ar/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1?page=6
- תכנית מתאר ארצית לפיתוח – תמ"א 35 (מפת מרקמים ורגישויות). http://www.mmi.gov.il/IturTabotData/tma/תמא%2035/tasritim/35/מרקמים%202.pdf .
- . "תכנית אב ומתאר לגבעת-עדה ובנימינה. מפגשי שיתוף הציבור וסקר תושביםhttp://www.bin-ada.co.il/page_15114
- תמ"מ 6 – תכנית מתאר למחוז חיפה. תשריט תשתיות : http://yanshufim.tripod.com/tmm4.jpg .
- רעילות והתפשטות החומרים הנידפים מתחנות דלק, מתוך אתר המשרד להגנת הסביבה: http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/ContaminatedSoil/FuelStorageContainment/GasStations/Pages/default.aspx
- איך מתגברים על זיהום רעשhttp://cafe.themarker.com/topic/614666/
- רעש במכוניות – מפגע סביבתי ובטיחותי http://www.snunit.k12.il/heb_journals/biosfera/220607.html
ציר הזמן של העצומה
- 25/11/2015
- העצומה השיגה 1,000 חתימות!
- 20/11/2015
- העצומה השיגה 500 חתימות!
- 13/11/2015
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 12/11/2015
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 12/11/2015
- העצומה נפתחה