שינוי שיטת הממשל - 2014
מספר חתימות
21 |
|
200,000 | |
עצומה לההחלפת שיטת הבחירות הנוכחית
לבחירות אזוריות-אישיות ויחסיות
אנו החתומים מטה , בזמן הבחירות שיבואו , נצביע וניתן את קולנו רק לאותן המפלגות שיציעו לעם ישראל שינוי בשיטת הבחירות , למען שינוי באורח החיים הפוליטי , ושעיקר מצעם יכלול התחייבות משפטית להצטרף לכל ממשלה , בתנאי אחד ויחידי והוא : שבהסכם הקואליציוני של הממשלה הזאת שתקום תהיה כתובה התחייבות מפורשת ש :
החוק הראשון שאותה ממשלה תעביר בכנסת יהיה : החלפת שיטת הבחירות הקיימת לשיטת בחירות : "אזוריות - אישיות – ויחסיות" , שיטה שבה רוב חברי הכנסת ייבחרו אישית באזורי בחירה . ופיזור הכנסת לטובת הבחירות האזוריות האישיות והיחסיות האלה בתוך לא יותר משנה אחת .
עזרא סנה , מושב ניר בנים
המניעים להחלפת השיטה
- אנחנו החתומים מטה אזרחי מדינת ישראל רואים בדאגה חמורה את ההתדרדרות של תרבות השלטון במדינה , התדרדרות שמעמיקה , מתרחבת ומתעצמת עם הזמן .
- אנחנו יודעים שהגורם הראשון במעלה למציאות הזאת הוא חוסר ההתאמה בין ההבטחות שנתנו לבוחרים והסמכות שביקשו לעצמם נציגי המפלגות לפני הבחירות לכנסת מצד אחד , לבין חוסר האחריות שהם מגלים כחברי הכנסת אחרי הבחירות ביחס להתחייבויות של מפלגתם ושלהם עצמם מצד שני .
- אנחנו יודעים שבשיטת הבחירות הקיימת במדינה, נאלצים הנבחרים לסטות מהתחייבויותיהם החברתיות והמדיניות , וזאת בגלל שהנבחרים הם רק נבחרי המפלגה ולא נבחרי העם , והם נאלצים להשתמש בסמכות שקיבלו מהמפלגה לטובת ההישרדות הפוליטית של מפלגתם ולטובת הישרדותם הפוליטית האישית שלהם עצמם , אנחנו רוצים להאמין שזאת בניגוד למצפונם , אבל באמת אין להם ברירה אחרת מפני שאת הדין וחשבון על מעשיהם הם חייבים להגיש למפלגתם ולא לבוחריהם ,
זאת המסגרת הפוליטית שהשיטה הזאת יוצרת , שיטה שמכריחה את הנבחרים לדאוג למפלגתם במקום לדאוג לעם , שיטה שאיננה מאפשרת לעצמה לבצע תיקונים למען שלטון אחראי , תיקונים שהעם מבין שהם נדרשים למען שלטון יציב במשך הזמן שעובר.
- אנחנו יודעים ששיטת הבחירות השולטת הזאת , היא הסיבה הראשונה במעלה שגורמת לאישים בעלי ערכים ומצפון להתרחק מפוליטיקה בסגנון הזה , ומכאן ההתדרדרות ברמת המוסריות הפוליטית שנמשכת ומתפשטת אל תוך הממסד ומשם גם אל האזרחים בכלל.
- אנחנו גם יודעים שלא קיימת שיטה מושלמת לבחירת השלטון , אבל השיטה הקיימת אצלנו הוכיחה את עצמה שוב ושוב כשיטה הגרועה ביותר בדמוקרטיה המערבית . ועלינו לבדנו ובעצמנו האזרחים החובה להחליפה .
- אנחנו יודעים על פי העובדות שנצברו במשך כל שנות קיומה של המדינה , ששיטת הבחירות הקיימת היא סכנה ממשית לקיומה של חברה דמוקרטית ערכית ומוסרית , ולפיכך לעצם קיומה של הדמוקרטיה והמדינה לאורך זמן . וכול זאת בגלל שאחרי הבחירות הנבחרים משוחררים מכול אחריות לבוחרים .
- אנחנו יודעים שכל מפלגה ומפלגה שכותבת במצעה לפני הבחירות שהיא תפעל לקידום שינוי שיטת הבחירות , מטעה את האזרחים התמימים המצביעים ביום הבחירות , וזאת בגלל שהשיטה היא שיטה שהועתקה במאה הקודמת מארצות מזרח אירופה , שיטה השומרת על עצמה , כי במסורת של מזרח אירופה זכויות המפלגה קודמות לזכויות הדמוקרטיות של האזרחים , וכל מי שמכיר את השיטה ומבין את הרעיונות והיסודות שעליהם היא בנויה , יודע וברור לו שהשינוי לא יכול לבוא לא ביוזמת הפוליטיקאים הנבחרים וגם לא בתוך הבניין של השיטה הנוכחית עצמה !
- לפי כך ברור שהשינוי יכול לבוא רק מכוחם של האזרחים הבוחרים
והאזרחים הבוחרים הם אנחנו , אתה ואני ואת ורק יחד במאמץ משותף,אנחנו בחתימתנו כאן נביא את השינוי
א מטרות השינוי ב השיטה המוצעת ג הסברים לשיטה
א מטרות השינוי
- לתת לאזרחים את הזכות והכוח לבחור את נציגיהם האישיים בבית המחוקקים .
- לתת לחברי הכנסת שנבחרו אישית במחוזות, את ההזדמנות להוכיח לציבור בוחריהם את רצינות כוונותיהם , ולייצור דו שיח של בעלי עניין בין האזרח לבין נציגיו באזורים בכנסת ובמפלגות .
- ליצור מצב של ביקורת אזרחית על נבחרי הציבור, ביחס להתנהלותם האישית עם תפקידם במחוזות ובמדינה.
- לצמצם את מספר המפלגות על ידי יצירת כורח של איחודים בין גוונים פוליטיים שונים הקרובים אחד לשני בחברה הפוליטית (*) .
- להביא ליציבות השלטון על ידי צמצום מספר המפלגות , וחיזוק מעמדם האישי של הנבחרים .
ב השיטה המוצעת
- הארץ תחולק ל 70-80 אזורי בחירה , לא פחות משבעים ולא יותר משמונים(על פי החלטת ועדת הבחירות), אשר בהם ייבחרו רוב חברי הכנסת בבחירה אישית אחד בכול אזור ! , על מנת להגביר ולהעצים את האחריות האישית של נבחרי העם ביחסם אל בוחריהם , והבוחר כאשר הוא בוחר את מועמדו האישי הוא גם בוחר את מפלגתו וגם את מועמדי גרעין מפלגתו ברשימה הארצית .
- בכל אזור יהיה מספר דומה של בעלי זכות בחירה .
- שאר חברי הכנסת ייבחרו מתוך מועמדי המפלגות שיופיעו ברשימות המפלגתיות הארציות , על פי התוצאות היחסיות של ספירת הקולות הארצית הכללית .
- כול מפלגה תציג בכול אזור רק מועמד אחד לבחירה אישית .
- כול אזרח יבחר מתוך רשימת המועמדים של כול המפלגות באזורו , ויצביע רק בעד מועמד אחד , שהוא נציגה של מפלגה אחת , ובכך האזרח מצביע ובוחר לכנסת בפתק אחד את נציגו האישי , את מפלגתו , ואת מועמדי מפלגתו ברשימה הארצית .
- המועמדים שהמפלגות יציגו לבחירה לכנסת באזורים , יהיו רק אלה אשר נבחרו בבחירות מוקדמות של חברי מפלגתם באזורם .
- מועמדי המפלגות לכנסת ברשימות הארציות , ייבחרו במפלגותיהם , ולא תהיה מפלגה שיהיו בה מינויים ללא בחירות בין מועמדים אחדים .
ג הסברים לשיטה
א אזוריות פירושו :
1 שהארץ תחולק לאזורים שבהם ייבחר לכנסת באופן אישי רק נציג אחד מתוך כול המועמדים של כול המפלגות ברוב קולות המצביעים של כול אזור ואזור .
2 החלוקה לאזורים תהיה כזאת שמספר בעלי זכות הבחירה יהיה דומה בכל אזור ואזור , ועדת הבחירות המרכזית תהיה אחראית לעדכון מספר בעלי זכות הבחירה בכול האזורים מבחירות לבחירות כדי שהמספר יישאר דומה .
ב אישיות פירושו :
1 שהמפלגות יערכו בחירות פנימיות אישיות של חברי מפלגתם בכל אזור בנפרד כדי לבחור מתוך עצמם את הנציגים המועמדים של חברי המפלגה באזור לכנסת ,
2 שיחד עם הבחירות הפנימיות המוקדמות האלה יהיו גם בחירות אישיות של נציגי המפלגה מהאזור למרכז הארצי של מפלגתם , וזאת בכדי לייצג את האזור במרכז הארצי של המפלגה .
3 שהנציגים הנבחרים להיות מועמדים של המפלגה לכנסת באזורם , יהיו מחויבים באופן טבעי לבוחריהם באזור על פי התחייבויותיהם שניתנו לפני הבחירות , ויותר חופשיים מהתלות המוחלטת למרכז המפלגה , ולכן יותר נאמנים לעצמם ולסדר הציבורי , וכך גם יוכל להיות יותר שלמים עם מצפונם .
4 תוצאות הבחירות הפנימיות במפלגות , עם שמות המועמדים ומספר המצביעים , ומספר הקולות שיקבל כל מועמד , יפורסמו לכלל הציבור מיד לאחר הבחירות הפנימיות האלה וגם לפני הבחירות לכנסת .
5 חברי מפלגה שיקבלו את רוב הקולות בבחירות האישיות המוקדמות של מפלגתם באזורם יהיו המועמדים היחידים לכנסת של מפלגתם באזור , והמפלגה חייבת להציג אותם בבחירות כמועמדים מטעמה .
6 בכל אזור ייבחרו אישית רק חבר כנסת אחד מתוך כול המועמדים של המפלגות והועדה תקבע את מספר האזורים ואת הרוב המבוקש של חברי הכנסת הנבחרים אישית .
7 הקולות שהנבחרים יקבלו יהיו שייכים להם ולמפלגתם כל זמן שהם ממשיכים לייצג את מפלגתם , או למחליפיהם שיבואו אחריהם (לפי הדרוג של מספר הקולות ברשימת התוצאות של הבחירות האישיות המוקדמות של המפלגות באזור) .
8 מי שנבחר כחבר כנסת באזורו מטעם מפלגה אחת איננו יכול לעבור למפלגה אחרת
ג יחסיות פירושו :
1 שסך כל הקולות שייספרו בכול האזורים לטובת המפלגות , יצטברו לטובת הרשימות המפלגתיות הארציות .
2 הקולות האלה של הבוחרים שלא באו לידי מימוש בבחירות האישיות לכנסת באזורים, אומנם יאבדו מכוחם לטובת רעיון הבחירה והאחריות האישית וצמצום מספר המפלגות , אבל את מימוש חלקם בכנסת יקבלו ברשימות הארציות , ויהיו גם נתונים להסכמי עודפים בין מפלגות ברשימות הארציות , בתנאי שהסכמי העודפים בין המפלגות יפורסמו לפני הבחירות .
3 לצורך כך לפני הבחירות לכנסת יערכו בחירות מפלגתיות פנימיות לבחירת מועמדי המפלגות לכנסת ברשימות הארציות , תוצאות הבחירות הארציות המפלגתיות הפנימיות האלה יפורסמו לציבור . כל מפלגה תיבחר את מועמדיה לרשימה הארצית בבחירות פנימיות וסדר המקומות ברשימה הארצית יהיה זהה לסדר תוצאות ההצבעות שנמצאו בקלפיות . להוציא את מה שנאמר בסעיף 4 .
4 מותר למפלגה לשמור על פי החלטת מרכז המפלגה 10% מהמקומות שתזכה בהם בכנסת בבחירות היחסיות הארציות לטובת יקיריה בכדי לשמור על רציפות של אינטרסים ואידיאלים , ובתנאי שההחלטה הזאת תפורסם לפני הבחירות . (כי אין לנו סוג של בית עליון)
5 מותר למועמד המפלגה באזור להיות גם מועמד ברשימה הארצית . ומועמד שנבחר בשני המקומות יפסיד את מקומו ברשימה הארצית לטובת הבא אחריו , וישמור את מקומו באזור לטובת בוחריו .
4 אסור למפלגה להעביר מועמד מהרשימה הארצית להיות מועמד באזור שהוא לא נבחר בו בבחירות המוקדמות של המפלגה באזור .
(*) התוצאה של צמצום מספר המפלגות נובעת מהעובדה שכל אחד מחברי הכנסת ברשימות הארציות צריך כמות גדולה יותר של מצביעים מהכמות הנדרשת בשיטה הנוכחית , וחברי הכנסת שנבחרו באזורים שהם רק חלק מכלל חברי הכנסת מיצגים 100% כלומר כול נבחר מיצג יותר בוחרים מכמות הבוחרים של היום , והתוצאה מכך היא שמפלגות קטנות לא יגיעו לסף אחוז החסימה ולפי כך יאלצו להתאחד .
חתימה