פגיעה בזכויות טבעיות של רוכבי אופניים חשמליים ברעננה
מספר חתימות
0 |
|
100 | |
לאחרונה הוצע חוק חדש שקשור לרכיבה תקנית על אופניים חשמליים. החוק אומר שהרכיבה באופניים חשמליים נעשית עם קסדה (כמו שכולם מכירים), ובשבילי אופניים. בגלל שרוב הערים בארץ לא מרושתות בשבילי אופניים, החוק מוסיף ואומר שאפשר לרכוב על האופניים קרוב ככל האפשר לשפתו הימנית של הכביש ולא על המדרכה. בנוסף, החוק קובע שעד גיל 14 אסור לרכוב על אופניים חשמליים, מגיל 14 מותר רק בשבילי אופניים, ומגיל 16 אפשר לרכוב גם על הכביש. יתר על כן, החוק קובע שסוג האופניים שאפשר לרכוב עליהם הוא סוג שהמנוע בו מופעל בדיווש, וכאשר האופניים מגיעים למהירות של 25 קמ"ש – המנוע מפסיק לפעול. כמו כן, רוב בתי ספר בערים לא מרשים חנייה של האופניים החשמליים של התלמידים בשטחי בית הספר.
בעיה זו של רכיבה נכונה על האופניים החשמליים פוגעת בזכות לקניין, מכיוון שמי שכבר קנה אופניים חשמליים, לא יוכל להשתמש בהם כפי שיכל בעבר, או לא יכול להשתמש בהם עד לגיל מסוים. בעיה זו גם פוגעת בזכות לחופש התנועה, משום שלא כל הערים מרושתות בשבילי אופניים, ואם יש שבילים הם לא מגיעים לכל מקום בעיר. בנוסף בגלל שאין חניה לאופניים חשמליים במוסדות השונים, בעלי האופניים החשמליים מחנים את אופניהם מחוץ לשטחי המוסד. עוד זכות שנפגעת פה היא הזכות לחיים וביטחון, הן מצד רוכבי האופניים והן מצד עוברי האורח. רוכבי האופניים נאלצים לנסוע בשפתי הכביש, אותו הכביש בו נוסעים כלי רכב הנעים במהירות גבוהה ממהירות האופניים, וישנם מצבים בהם הנהגים לא שמים לב לרוכבי האופניים ופוגעים בהם, וישנם מצבים שרוכבי האופניים, בין אם זה בכביש או על שבילי האופניים, שהם לא שמים לב לעוברי האורח שבדרכם ופוגעים בהם.
דרכי התמודדות עם בעיה זו של האופניים החשמליים יכולות לקבל מענה ע"י שינוי החקיקה והמדיניות לגבי נושא זה. יהיה אפשר לשנות את החוקים ולגרום להם להיות יותר בטוחים לסביבה. לדוגמה: בניית שבילי אופניים ברחובות העיר, שיספיקו להגיע למקומות מרכזיים בהם רוכבי האופניים צריכים להגיע כמו: בתי ספר, בתיהם של הרוכבים ואפילו לקניון העירוני. עוד דרך לפתור בעיה זו היא בניית חניה לאופניים חשמליים במוסדות שאליהן הרוכבים שמותר להם מגיעים. בבתי ספר יסודיים וחטיבות הביניים אפשר להעלות את המודעות לרוכבי ה"חשמליים" הצעירים והוריהם על הבעיות הקשורות בכך ולנסות שיגיעו פחות לבית הספר עם אופניים חשמליים, ואפשרות של החניה של מי שכן הגיע עם חשמליים קרוב לכותלי בית הספר.