השמיניסטיות יוצאות בדרישה למהפכה בחינוך
מספר חתימות
72 |
|
1,000 | |
שלום וברכה! אנו פונות אליכם בתור קבוצה של ארבע תלמידות המסיימות את כיתה י"ב באחד מן התיכונים הירושלמיים. במסגרת מטלת הביצוע שלנו, אותה התבקשנו להגיש בשיעורי האזרחות בבית ספרנו, בחרנו לעסוק בנושא החינוך. אנו חושבות שתפקיד בית הספר לספק לנו השכלה רחבה וכלים אשר בעזרתם נוכל להסתדר בחיים שלאחר סיום לימודינו. כלים אלו אמורים לעזור לנו להיות אזרחים תורמים, פעילים, משפיעים ועצמאיים. למרות זאת, במציאות הנוכחית, אנו רואות כי בבתי הספר לא עוסקים בדברים אשר אמורים לעזור לנו יותר מכל. לא מלמדים אותנו כיצד לפתוח חשבון בנק, לבשל ארוחה בריאה, להתמודד עם המערכת הבירוקרטית או לשלם חשבון חשמל וטלפון. אין מסבירים לנו מהי "אינפלציה" ו"עמלה", ואין מבארים לנו מושגים דוגמת "הוראת קבע" ו"קופת גמל". אין מלמדים אותנו כיצד להשמיע את קולנו, לפנות אל המוסדות המכוננים, לעשות את הבחירה הנכונה עבורנו או להשפיע על עתידנו. שאלות פשוטות של התנהלות בעולם ולקיחת אחריות על מעשינו בתוך כל המערכת הגדולה והמורכבת הזו, נותרות בלא מקום לגיטימי להביע אותן ובלא מענה קשוב וממוסד. אין לנושאים כמו כלכלה, פיננסים, בריאות ומלאכות בית שונות כמעט ושום התייחסות רצינית בתוכנית החינוכית של בתי הספר הממלכתיים.אנו מרגישות שתכני הלימודים ושיטת הלימוד אינם רלוונטיים לחיינו העכשוויים או לעתידנו האזרחי. מערכת החינוך בנויה כך שבסיום לימודינו אנו מאולצים לעבור מספר רב של מבחני בגרות, מבחנים אשר יש לשנן חומר רב לקראתם ואין בהם למידה משמעותית ומעמיקה מספיק. בנוסף לכך, התכנים אותם אנו לומדים מיושנים, מקובעים ופעמים רבות אף משמימים ומרוחקים מדי מחיינו העתידיים. הידע התיאורטי לו אנו זוכות בתור תלמידות נבחר משום החלטה תמוה של ועידה שהתקיימה לפני שנים רבות, והוא מעולם לא חודש או עודכן. מי החליט שעל תלמידי מדינת ישראל הלומדים בשנת 2013, ללמוד דווקא על היסטוריית אירופה או "חזון העצמות היבשות"? למה אין אנו לומדים על התרבות הסינית או את תורת האבולוציה? למה מושם דגש גדול כל כך על ציונים מספריים? מדוע אין יכולים כל מורה, כל כיתה או כל בית ספר, לבחור את הנושאים בהם יבחרו לעסוק? זה ברור לכל כי למידה אשר נובעת מעניין ומבחירה, למידה רלוונטית ושיתופית, מועילה הרבה יותר הן למורה והן לתלמידים. נוסף על כך, מדוע מוכרחים אנו ללמוד במתכונת של בחינות שינון, ולא בדרך של עבודות ופרויקטים מרחיבי אופקים? בעולם האמיתי אנו נעים בין פרויקט לפרויקט, דוגמת פרויקטים בעבודה ופרויקטים יומיומיים כגון מעבר דירה. בעולם האמיתי אנו עושים את העבודה הטובה ביותר כאשר אנו בוחרים מהו הדבר בו אנו רוצים לעסוק, וכאשר אנו מרגישים שיש בו תרומה משמעותית לחיינו. אולי הגיע הזמן שהתלמידים ירצו להגיע אל בית הספר וישאבו הנאה מתהליך הלמידה?אנחנו רוצות לימודים בהם נוכל לקחת חלק פעיל וללמוד בעניין, ללמד את עצמנו וללמד אחרים תוך כדי. אנו מעוניינות בלימודים רלוונטיים לחיינו, אשר יתרמו לעתידנו ויחרטו בזיכרוננו לטווח הרחוק. אנו סבורות כי שיטת הבגרויות מיותרת ומגבילה, כי יש לעודד יותר שיתוף פעולה לימודי בין המורים והתלמידים וכי צריך לאפשר בחירה רבה יותר בין המקצועות אותם אנו מעוניינים ללמוד.במסגרת עבודת המחקר שלנו הבנו שאין אנו הקול היחיד הזועק לשינוי הזה, וכי מספר רב של תלמידים, מורים וגורמים פדגוגיים שותפים לרגשותינו. במידה וגם אתם חושבים שדרוש שינוי הכרחי, נשמח אם תחתמו על עצומתנו שלעיל. כל קול הוא משמעותי וכל קול הוא משפיע.חושבים שצריך שינוי? רוצים להוביל שינוי? רוצים לראות אותו מתממש?הבה נתחיל בקטן. השמיעו את קולכם.ולאלו מכם אשר עוד לא שוכנעו, רק נוסיף ונאמר שאין זהו חזון תעתועים רחוק. כולנו מסכימים כי המצב החינוכי הנוכחי דורש שיפור. למזלנו, הדבר אפשרי, והדבר אף נעשה במקומות רבים ואחרים. לדעתנו זוהי רק שאלה של זמן עד לרגע בו נגיע לשינוי המיוחל במערכת החינוך שלנו.למידע נוסף אודות עבודתנו והמחקר המעמיק אשר ערכנו בנושא ולתמיכה במאבקנו, ניתן לפנות אל דף הפייסבוק שלנו:http://www.facebook.com/MAHAPACHA.educationrevolutionנודה לכם על כל פנייה, הערה והארה. שיהיה לכם שבוע טוב, שנה פורייה וחיים משמעותיים.