די לשלטון הדילים! די לשליטת הממשלה בהחלטות הכנסת. הכנסת אינה חותמת גומי!
מספר חתימות
עד כה נאספו: 4 חתימות.
|
הצבעה בנקודות זכות; מודל לדמוקרטיה מדויקת
משמעות המונח 'דמוקרטיה' היא, אמנם, שלטון העם: במקום שיהיה נתון לחסדו של שליט זה או אחר, הציבור 'לוקח את גורלו בידיו' באמצעות בחירת נציגים שיתכנסו ויחליטו עבורו לפי הכרעת רוב הנבחרים; אבל העיקרון הדמוקרטי הוא תוצאה של שאיפה לצדק פוליטי במובן רחב יותר.
זו, כמובן, הסיבה לכך שבמרבית המדינות הדמוקרטיות ההגנה על זכויות האדם הטבעיות והפוליטיות, כמו גם על זכויות המיעוט, מהווה עיקרון מרכזי.
למרות זאת קיים עדיין פער בין הממשל הדמוקרטי כפי שהוא מיושם כיום לאידיאל הצדק הפוליטי:
ההכרעה לפי הרוב היא, אמנם, ברירת מחדל טובה יותר מהחלטה שרירותית של שליט יחיד, אבל היא לא בהכרח צודקת או נכונה. ניתן לומר שבהגדרה הכרעה צודקת היא הכרעה לפי רוב רצון, ולא לפי רצון הרוב. משמעות הדבר היא שכאשר סך הפגיעה שתתהווה באינטרסים של המיעוט (או באינטרס הכללי לפי דעת מיעוט) כתוצאה מהכרעה לפי הצבעת הרוב חמור יותר מסך הפגיעה שתתהווה באינטרסים של הרוב (של כולם יחד, או באינטרס הכללי לפי דעת הרוב) כתוצאה מהכרעה כהצבעת המיעוט, אזי צודק ונכון להכריע כהצבעת המיעוט.
אלא שמאחר ולכאורה לא ניתן למדוד את עוצמת הרצון בכל הצבעה מייחסים ערך שווה לכל ההצבעות, ובכדי למנוע פגיעה ברורה בזכויות המיעוט מעגנים אותן בחוקה או בחוקי יסוד באופן כוללני.
עיוות זה הוא שבשורש הצורך 'לסגור' מראש את הנושאים החשובים בהסכמים קואליציוניים (שמהותם קניה של כל צד בהסכם את תמיכת הצד השני בחוקים החשובים לו ופחות חשובים לצד השני, בעד תמיכה שלו בחוקים החשובים לצד השני ופחות חשובים לו, מה שלא נצרך כאשר ההכרעה היא ממילא לפי רוב רצון), ולהותיר את סיעות האופוזיציה מחוץ לעסקה, ובתוך סיעות הקואליציה - להותיר את החכי"ם שאינם מכהנים בממשלה נעדרי השפעה משמעותית על החקיקה בכלל.
למעשה, ניתן לתקן עיוות זה בשיטה הבאה, שבה כל הצבעה משקפת בדיוק את גובה האינטרס של הציבור המיוצג ע"י המצביע - באותה הצבעה:
- לרשות כל אחד מן החברים בכנסת יעמוד מראש סך מסוים של 'נקודות הצבעה' שתהווינה יחידות מידה לעוצמת זכות, והבחירה שתיוותר בידו היא כמה מתוך הנקודות שלרשותו (או חלקי נקודות) להקדיש עבור כל הצבעה, כלומר: איך לחלק את סך הנקודות בין ההצבעות על החוקים (או אף סעיפי החוק) השונים, כאשר החוק ייקבע לא לפי רוב הקולות, אלא לפי רוב בנקודות שהוקדשו להצעה או לדחייתה.
- חלוקת הנקודות תהיה דינמית, כלומר: גם לאחר שהקדיש את סך כל הנקודות שלרשותו יוכל הח"כ לשנות בכל רגע את מספר הנקודות שהוקדשו להצבעה ספציפית, וכן להצביע על חוקים חדשים, ותוכנה ייעודית תשנה אוטומטית, באופן רוחבי-יחסי, את מספר הנקודות המוקדשות לשאר ההצבעות, ובנוסף תתריע בפני הח"כ אם כתוצאה מהפחתה אוטומטית בנקודות שהוקדשו לחוק מסוים ההכרעה בו עשויה להשתנות, כך שיוכל לשקול רווח מול הפסד.
- בשיטה זו מניחים שסך הנקודות שהוקדש על ידי כל ח"כ להצבעה מסוימת משקף את גובה האינטרס של ציבור הבוחרים באותו ח"כ בחוק המוצע (הנחה זו נובעת מכך שהנקודות 'נלקחות' על חשבון חוקים אחרים, ומתוך הנחה שהצורך הכולל של קבוצת בוחרים גדולה כלשהיא בכלל החוקים שווה בקירוב רב לצורך של כל קבוצה אחרת בגודל זהה). לצורך כך אמור כל ח"כ להצביע מתוך התחשבות רק באזרחים שבחרו בו לכהן כנציגם בכנסת, ולכן סך נקודות ההצבעה שיעמוד לרשותו ייגזר מהיקף הבחירה בו. לכן, הצבעת האזרחים לא תוגדר לפי רשימות מלאות, אלא לנציג ספציפי או מספר נציגים שכוחו של האזרח הבוחר יתחלק ביניהם לפי בחירתו.
- מאחר והנציג אמור לשקול את האינטרס של כל בוחריו בסקירה אחת דרוש שחלקו בכוחו של כל אחד מבוחריו יהיה שווה. לשם כך יידרש כל מועמד להגדיר מראש את חלקו היחסי בכוחם של בוחריו, ובהתאם לזה יחליט האזרח כיצד לחלק את כוחו.
- הצבעת האזרחים תתבצע באמצעות תוכנה שתהיה זמינה ברשת האינטרנט, ובה יוכלו מועמדים להציג את עצמם ואת דרכם הפוליטית, ולהיבחר. התוכנה תעדכן את המשתמש אם הנציג שבחר לא צבר די תמיכה בשביל להיכנס לכנסת, והוא יוכל לבחור כעדיפות שניה נציג בעל סיכוי גבוה יותר להיכנס, וכך הלאה. עבור אזרחים המתקשים בשימוש בתוכנה תתאפשר הצבעה בקלפיות למפלגות שתבחרנה בנציגים עבור מצביעיהן - באמצעות התוכנה - כראות עיניהן.
- בשיטה זו, (לאור האמור לעיל לגבי הצורך בהסכמים קואליציוניים), אין הכרח לקיים בחירות כלליות אחת לארבע שנים, אלא ניתן לאפשר לכל אזרח העברת התמיכה מנציג לנציג מתי שיחפוץ, עם הגבלה על מספר הפעמים (לדוגמא: עד ארבע פעמים בשנה).
- האפשרות למעבר מנציג לנציג תגרום כפיפות רבה יותר של הנבחרים לבוחריהם, וגם תמנע ניצול לרעה של כוח רב מידי שיתרכז בידי אדם אחד שקיבל תמיכה רחבה. בכדי למנוע מאדם כזה לשנות את החוק כך שלא ניתן יהיה להדיחו ייקבע שהחוקים הקובעים את קווי היסוד הבסיסיים של שיטת הממשל (כולל קביעה זו בעצמה) לא ישתנו בעקבות רוב בנקודות בלבד אלא בצירוף רוב קולות מיוחס.