הוספת נתיב אופניים כחלק מהרחבת כביש 65 (תת"ל 38) ; חדרה-מגידו
מספר חתימות
351 |
|
201 | |
שלום לכולם, שמי ברוך אלטמן.עדכון 1: ביום ד 12 מרץ אכן הופעתי בפני חוקר הות"ל והצגתי בע"פ את עמדתינו, בעיקר מן הפן הבטיחותי. בקצרה, בעוד שעל המצב נאמר "סכנת נפשות", לא ברור אם הם רואים את האחריות לפתרון בסמכותם\יכולתם. מצד שני הם חייבים לשקול ולהגיב להתנגדות. נראה מה ילד יום (21 יום כמדומני) ואיך אנסה לפעול הלאה.אשתדל להקים דף או משהו לעדכונים, כולל למשל המצגת שהכנתי בנושא. עזרה בנושא תתקבל בברכה. לרגל הרחבת כביש 65 מקיסריה (ים) לצומת מגידו ל 3 מסלולים בכל כיוון ומיחלופו בכל צומת קיימת, הגשתי בדקה ה90 התנגדות בשל הדרת משתמשי הדרך - האופניים. התוכנית, לדעתי, כלל לא שקלה שימוש בכביש של רוכבי אופניים לכל שימוש (ספורטיבי, תחבורתי) וספורטאי ריצה ומבצעי הליכות. לא כל שכן לא נתנה פתרון אלא להיפך, התוכנית מדירה משתמשים אילו מהשימוש בכביש ויוצרת "איי ישובים" בציר פריפריאלי חצי כפרי.בנוסף, ממסמכי התוכנית עולה כי שמה לה במפורש למטרה להסיט תנועה מכביש 70 (ואדי מילק הפחות מיושב) לכביש 65 שיהפוך לכביש רוחב לכל איזור הצפון במהירות 100 קמ"ש, למרות שהוא חוצה ישובים כה רבים!ההתנגדות תישקל בועדה הארצית לתכנון ובנייה של התשתיות הלאומיות בייום ד, 12 למרץ 2014. עד יום זה ברצוני לאסוף כמה שיותר חתימות ולכן אנא חיתמו והפיצו. אוכל למנף חתימות אילו בפגישתי הקצרה בפני חוקר הועדה.חתימתכם מהווה תמיכה בהתנגדות הנ"ל למטרות שלמטה כך שועדות תכנון הכביש ישקלו שימוש זה, יוסיפו מסלול סלול ומופרד רציף לכל אורך הכביש או למצער מהים ועד קציר, לאופניים רצים והולכים, או מענה מקיף אחר ובר קיימא לדורות הבאים.תוספת עלות זניחה יחסית לסך תקציב הכביש ולאורך הזמן שמתוכנן לשרת את הציבור תשיג מטרות רחבות ומפתחות במקום תכנון מצמצם.בנוסף ניתן ליצור קשר דרך הפייסבוק של תמר אלטמן-ששון (אולי יהיה משהו יעודי בהמשך).צריך לאמר כי התכנון שנעשה בזמנו כן שקל בצורה מסויימת שימוש אופניים, אך מסקנותין אינן מספקות. למעשה, הבדיקה נעשתה לא כחלק מהפתרון התחבורתי, אלא תחת "תסקיר השפעות על הסביבה". המלצות תסקיר זה הוא ליומיות באיזורי המפרידנים כמעט בלבד ולא כפתרון כולל להגדלת השימוש הלא ממונע בדרך. התוצאה תהיה צמצוום שימוש כזה אפילו לעומת הקיים, גם אם מסקנותיו יבוצעו (אין לדעת). הסקר והמלצותיו:http://iroads.co.il/sites/default/files/%2065%20-%20%D7%AA%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%A8%20%D7%94%D7%A9%D7%A4%D7%A2%D7%94%20%D7%A2%D7%9C%20%D7%94%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%A0%D7%95%D7%91%D7%9E%D7%91%D7%A8%202013-%D7%9C%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%93%D7%94.pdf רוכיבת אופניים לצרכי ספורט ותחבורה התפתחו מאוד בארץ בשנים האחרונות וימשיכו להתפתח, על אף חוסר תרבות הנהיגה, רמת הבטיחות הנמוכה, וחוסר התכנון.תוכנית כביש 65 כפי שהיא מעצימה מצב זה. העצומה באה להפוך מגמה זו לטובתינו ולטובת הדורות הבאים:למנוע הדרת משתמשי כביש איזוריים לא ממונעים כגון רוכבי אופנייםלבצע סקר משתמשי כביש ודרישות קהילות האיזור לשימוש בכיבש פריפריאלי זה שנועד בראש ובראשונה לשרת אותםלאפשר שימוש בדרך לכל משתמשיהלאפשר שימוש בטוח כנ"ללהקטין שימוש מנועי לשמש נתיב תחבורתי חלופי (לא ממונע), ירוק, בריא, וחברתי (לא כל אחד יכול להרשות לעצמו רכב) להוות תשתית איזורית ולאומית לתחבורה וספורטלהקטין מספר נפגעי תאונות הדרכים וקטלניותןלאפשר גישה לא ממונעת מכל ישוב לכל ישוב, למוסדות חינוך (דוגמת גוונים), לאזורי תעשייה (דוגמת איזור התעשייה המתוכנן ליד גוונים)לאפשר פיתוח ספורט מבוגרים וילדים כדוגמת אופניים, ריצה ארוכה והליכות, ובכך להגדיל את רמת הבריאות האיזורתלעמוד בסטנדרטים מערביים לתכנון נכון עבור תחבורה איזורית דוגמת OECDאיזורינו אידאלי לצורך הוספת נתיב אופניים וריצה מופרד וסלול כנ"ל מכל הבחינות (גאוגרפי, מישורי, יסביבה ירוקה, חצי כפרי, ריבוי ישובים לאורכו, שינוי צביון חריש לעיר צעירה, ריבוי מוקדי חינוך ותעשייה לאורכו, התפתחות דמוגרפית כללית באיזור, צביון וחינוך ירוקים בבתי ספר רבים באיזור, גשר בין תרבויות המתקיימות לאורכו במקום בידודם, ...)לעשות כל זה כתשתית לאומית ל 50 השנים הבאות למען ילדינולנצל את תהליך שינוי הכביש המאסיבי המתקיים פעם אחתלשמש דוגמא להיפוך מגמה ארציתמסמכי תוכנית פיתוח הכביש (תת"ל 38):http://www.moin.gov.il/OfficeUnits/PlanningAdministration/masterplan/Pages/ttl38.aspxלהלן ההתנגדות כפי שהוגשה:
התנגדות לתת"ל 38: הסדרת תנועה לכל משתמשי הדרך
ברוך אלטמן
התנגדותי לתת"ל כפי שהיא.
חסרה התיחסות לשימוש כל משתמשי הדרך, לשימושים נוספים שאינם רק הסעים של רכב ממונע, לצרכים איזוריים ואופי האיזור בשנים הבאות, ובמיוחד לאור מצב ושינויים דמוגרפיים ואחרים.
אבקש להוסיף לכל אורכו של הכביש, ממחלף קיסריה ועד אורחאן מגידו, מסלול סלול מופרד לתנועת אופניי כביש, אופני שטח, רצים, והולכי רגל\\ספורטאים.
זאת לצרכי הנגשת ישובים ואיזורי מסחר תעשייה וחינוך לאורך הכביש, מעבר בין ישובים, הקניית אורח חיים בריא, פיתוח תשתית ספורט איזורית פשוטה ורבת משתמשים, ושמירת ופיתוח האיזור כאיזור פריפריאלי ירוק ובר-קיימא ברמה הארצית, לפי רצון וצרכי התושבים הקיימים והדורות הבאים ולפי המתווים המקובלים כיום בעולם המערבי כדוגמת OECD.
הנמקות :
- לא נערך סקר שימוש כל משתמשי הדרך, צרכים שלתושבי האיזור לתחבורה חליפית וירוקה, שינויים דמוגרפיים צפויים כגון ציפוף אוכלוסיה ושילוב הכביש באיזור לא רק כפתרון הסעים המיועד לכלל האוכלוסיה והעוברים דרך האיזור, אפשרויות שימוש בתשתיות לאומיות לצרכים נוספים מעבר למעבר כלי רכב דרך האיזור, ופיתוח כלכלי סביב הכביש.
- זהו פרויקט של פעם ב 50 שנה וצריך לשקול את מיטב השימוש בתשתיות לאומיות למטרות נוכחיות ועתידיות. הכביש הינו ציר, וסביבו ניתן לפתח תשתיות לאומיות נוספות תוך שילובו, אך לא נעשתה מחשבה בכיוון.
- מקובל בעולם, כולל ב OECD בו אנו חברים, להוסיף מסלולי אופניים בצד כבישים קיימים לא כל שכן בבניה\\מורחבים
- מסלולים אלה נדרשים באיזור כביש 65 והתוכנית המדוברים
- האיזור אידאלי לפיתוח תחבורה חליפית לא ממונעת, ספורט באופן כללי, למשל הליכה וריצה ואופניים
- כבר היום רוכבים לצרכי ספורט בכביש 65 וסביבו מאות אנשים, וודאי שהיו רוכבים יותר לו היו תשתיות מתאימות, לא כל שכן ל 50 השנים הבאות
- ספורט בכלל, רכיבת אופניים למינה (כביש ושטח) וריצה למרחקים (10 קמ ומעלה) התפתחו מאוד בשנים האחרונות בכל העולם וגם בישראל (ראה 40,000 משתתפים במרתון ת"א 2014 ועשרות תחרויות עממיות לאורך כל השנה), צפויים להתפתח עוד יותר, ומומלצים מאוד לצרכי בריאות, פנאי ושילוב בקהילה. תשתיות לאומיות משמעו לא רק בטון כי אם גם תשתיות בריאות ואחרות.
- בנוסף, רוכבים גם כיום אנשים לעבודה\\ממנה בין הישובים הרבים הפזורים לאורך הכביש. מגמה זו עשוייה להשתפר פלאים אם יסלל מסלול אופניים מופרד ובטיחותי ובכך יופחת העומס על הכבישים, בבזבוז כלכלי ובזיהום אויר, בד בבד אם עלייה בבריאות הציבור
- בנוסף, קיים לאורך הכביש בי"ס אזוורי (גוונים), מועצה איזורית (מנשה\\השומרון), ומתוכנן איזור תעשייה חדש לידה. מסלול לאופניים ריצה והליכה עשוי לשמש לתושבי האיזור דרך בריאה להגיע לביה"ס שלא ע"י הסעות, וכן לעבודה באיזורי התעשייה והמועצה
- מסלול כזה יאפשר לתושבי האיזור להגיע בבטחה בין הישובים, דוגמה מפרדס חנה לחדרה, תוך הקטנת עומסים עלויות וזיהום כמוסבר, יצור רצף תנועה ירוקה אפילו עד הים, ויהווה בסיס בטוח לתנועה לא ממונעת בין ישובי האיזור כולל עבור ילדים בני נוער ומבוגרים.
- מסלול כזה יהווה דוגמה תכנונית ירוקה לשאר התוכניות בארץ, תוך ראיית כביש כאפשרות פיתוח לא רק להסעים מזהמים אלא גם כמנוף ירוק לבריאות, ספורט ותחבורה לא ממונעת
- עלויות שוליות יחסית כרגע יהוו מקפצה באורח חיים ובאפיון האיזור החצי-כפרי ופריפריאלי, ותפיסה תכנונית חדשה, ירוקה וברת-קיימא ל 50 השנים הבאות
- מסלול כזה עשוי להוות גשר נוסף בין אוכלוסיות שונות וישובים שונים לאורך הכביש, דוגמת ואדי ערה והישובין היהודיים עד חדרה
- אם מעברה של חריש מעיר חרדית לעיר פתוחה, צפוי שהדרישה לתחבורה ירוקה להגעה למתחמי חינוך עבודה ומסחר, ולציר ספורט לאורך הכביש תגבר משמעותית, מה שלא נלקח בחשבון עד כה
- האיזור הינו במהותו ירוק וכפרי\\חצי כפרי, עם נקודות ישוב גדולות יותר (חדרה, חריש, אום-אל-פאחם), ובמארג כזה שילוב של מסלול תחבורה ירוקה, אופניים וספורט הינו אלמנט בסיסי, נדרש ונצרך ע"י האוכלוסיה המקומית.
ציר הזמן של העצומה
- 10/03/2014
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 05/03/2014
- העצומה נפתחה