מערכת החינוך קורסת

מערכת החינוך קורסת

מספר חתימות

2
 
1,000  
פורסם בתאריך: 13/10/2020
 

למשרד החינוך שלום רב,

שמי הגר עפרוני, תלמידה בכיתה י״ב שמבקשת את עזרכתם, בשמי ובשם כל תלמידי ישראל שמרגישים אבודים.

חשוב לי לציין לפני הכל כי מעולם לא הייתי תלמידה שחשה קושי בלימודים, ואם אני עושה את הצעד הזה בפנייה אליכם, סימן שהמצב חמור.

למדתי 11 שנים בבית הספר וזוהי תהיה השנה ה12 שלי. השנה הזו והשנה שלפניה היו ההזדמנות שלי ושל חבריי ללימודים לשפר את ההישגים שלנו מכל השנים שעברו, אבל האפשרות הזאת לא ניתנה לנו, לפחות לא במלואה בגלל הסגר, ובגלל המצב החברתי והמצב הרגשי שהמדינה נתונה בו.

הפיתרון היחידי שהצלחתם לתת לנו הוא לימודים דרך שיחות וידאו.

  

כפי שכבר אמרתי, מעולם לא התקשיתי בלימודים ואני מאמינה שתמיד הייתי תלמידה כזאת בזכות היכולת שלי ללמוד באופן עצמאי, ותודות למשמעת העצמית הרבה שסיגלתי לעצמי.

אבל לא כולם כמוני.

למעשה, מרבית הילדים מתקשים ללמוד לבד, ואני רואה איך חבריי לשכבה ושאר בני הנוער יוצרים פערים שיתקשו לצמצם. תוסיפו לזה את המצב הרגשי שכולנו סובלים ממנו בגלל הבדידות שבסגר, ואת העובדה שחוסר וודאות יוצר לחץ. אני לא צריכה לספר לכם - אתם בטח יודעים לבד, שכשאדם נמצא במקום שלילי רגשית הוא מתקשה לבצע משימות יום יומיות כמו להקשיב ולהתרכז.

על אף שרבים טוענים שהתלמידים מקבלים תמיכה והקשבה מצד הצוותים החינוכיים, ושמשרד החינוך בא לקראת התלמידים בחלופות שונות כמו מיקודים לבגרות, אנחנו לא חשים שיש תועלת בהקלות אלו!

האם אתם מסוגלים להתרכז מ8:30 בבוקר עד 17:00 בערב לשיעורים בזום??

תנסו ותספרו לי איך זה מרגיש.

מה שגרם לי לכתוב את המכתב הזה אליכם הוא מקרה פרטי שקרה אצלי בבית ספר (ומדאיג אותי מאוד). לצערי, אני בטוחה שהוא קורה בעוד בתי ספר:

שכבת י״ב תאלץ להיבחן דרך הזום ודרך שאלוני גוגל פורמס במבחנים שישפיעו על ציוני ההגשה לבגרות שלנו.

לכאורה, אין עם זה בעיה. הרי המצב הנוכחי לא מאפשר יציאה מהבית והברירה היחידה היא להמשיך בלימודים מבלי לבזבז זמן.

הבעיה היא שהמורים שלנו, שכבולים להנחיות ולתנאים שהם מקבלים ממשרד החינוך, בין היתר עובדים בצורה כזאת שהמבחנים בתקופת הקורונה לא יוכלו להיות המבחנים האידיאליים עבורנו בתקופה זו, ועשויים להכשיל רבים משכבת גילי.

להלן פירוט של הקשיים הטכניים שאנחנו נתקלים בהם בימים אלה:

לחלק מהילדים יש קושי בעבודה מול מסך ולא מול דף, בחלק מהמבחנים אין אפשרות לקרוא את השאלות בתחילת המבחן (לצורך הכנה מנטלית לכתיבת תשובות) שכן המבחן בנוי ממקטעים, ובחלק מהמבחנים אין אפשרות לחזור למקטע הקודם כדי לתקן את התשובות בסוף המבחן.

הרי כל השנים אתם לימדתם אותנו שאם אנחנו נתקעים בשאלה, צריך לעבור לשאלה הבאה, ובסוף המבחן להשלים או לתקן!

אני מספרת את כל זה בגלל שבקרוב יערך אצלי בבית הספר מבחן באזרחות, שהוא מקצוע רב מלל, דרך מערכת גוגל פורמס. בית הספר שלי ניגש לבגרות חורף באזרחות, מה שאומר שכל המבחנים באזרחות שיתקיימו עד למועד הבגרות יתקיימו דרך גוגל פורמס.

עקב כך תלמידים חשים אי וודאות, חרדה, חוסר אונים, ומקבלים תחושה שמשרד החינוך לא דואג מספיק לתלמידים שלו וגם למורים שלו.

הבנו מהמורים שהם עושים מה שהם יכולים בשביל להקל עלינו, אבל הם בסך הכל מקבלים הוראות ממשרד החינוך.

בכיתה י׳ התחלתי ללמוד באופן מורחב מדעי החברה. אני חושבת שמדעי החברה הם אחד מהכלים המרכזיים ביותר בפיתוח ראייה ביקורתית וחוש צדק. הלימודים גרמו לי להבין מספר דברים שרלוונטיים כלפי הזמן הנוכחי:

המדינה לא מתפקדת ומקבלי ההחלטות לא עושים עבודה מספיק טובה.

כולם נפגעים מזה, והמצב הקיים עלול ליצור נזק לעוד שנים רבות.

משרד החינוך - אם לא תטפלו בחינוך עכשיו, אם לא תקשיבו לקריאות המצוקה שנשמעות גם מתלמידים צעירים יותר בקול חלש, העתיד יהיה מר ועגום.

אני לא מאיימת, אני קובעת עובדה.

זה מתחיל בתנאים שצוותי החינוך מקבלים ונגמר בתלמידים שגדלים והופכים למקבלי החלטות בעצמם. אתם הם אלה שמשפיעים על עיצוב התפישה של ילדים על התנהלות העולם.

המכתב הזה מדבר על המצב בקורונה ועל שיטות הלמידה וההיבחנות, אבל בואו נודה בזה, כבר לפניי המצב לא היה מזהיר, ועכשיו, בשעת משבר, אפשר פתאום לראות שנוצר מחדל רציני שלא רק שהתלמידים נדפקו ממנו, כולם נדפקו ממנו! כי בעוד 10 שנים כשהחברים לכיתה שלי יסיימו תואר שני וילכו לעבוד בתפקידי מפתח, הם יהיו אלה שיקבעו את סדר היום הציבורי לפי מה שלימדו אותם בתיכון וכך עיצבו את הזהות שלהם.

משרד החינוך היקר, אם אתם רוצים עתיד טוב יותר, אתם צריכים לזכור סיסמא שאתם מדקלמים שנים, וכנראה ששכחתם מזמן מה היא אומרת -  חינוך טוב הוא המפתח לחברה מתוקנת יותר.

תלמידי התיכון חשים שאתם לא רוכשים כבוד מספק אל מערכת החינוך, אל המורים, ואל התלמידים. אתם נותנים תחושה שאתם עושים מה שנוח לכם, ולא מה שבאמת צריך לעשות.

בנימה זו, הנה מספר הצעות טכניות לשיפור הלמידה בזמן הקורונה:

  1. מבחנים במקצועות שבהם מתקיימת בגרות חיצונית במועד קרוב יוכלו להתבצע אחת לחודש בבתי הספר, מול דף ועט במקום מול מסך כך שנוכל לתקן את תשובותינו ולהביט על השאלות לפני שעונים.
  2. קבלת מיקוד למקצועות רבי מלל - על אף שניתן מיקוד, לעיתים הוא לא רלוונטי. למשל – באזרחות המיקוד כרגע הוא מיקוד מזערי וזניח, גם לדעתנו ולגם לדעת המורים שלנו, ואינו משתווה למיקוד במקצועות כמו לשון ומתמטיקה, שם אנחנו חשים הקלה.
  3. התחשבות בעובדה שאת שנת י״א של תלמידי י״ב הנוכחיים עברנו ללא פתרון של ממש לביצוע הלמידה מרחוק. אי לכך הלכו לאיבוד המון שעות לימוד שכביכול למדנו, אבל בעצם נאלצנו להשלים אותן עצמאית ובאופן לא מיטבי.
  4. מתן לגיטימציה להחלפת חלק מהמבחנים בעבודות הגשה או בבגרויות פנימיות.

אני מבקשת שתתייחסו לטענותיי בכובד ראש וברצינות, וזאת כי אני בטוחה כי רבים מבני גילי יחושו הזדהות עם הדברים שנכתבו.

אינני מבקשת להאשים את משרד החינוך לשם השפלה או כדי ליצור המרדה, אלא רק בשביל ליצור מערכת חינוך יעילה יותר, שתצליח להפיג את התחושות השליליות שאנחנו חווים. אחרי הכל, החינוך שלנו היום משפיע גם על עתיד המדינה.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו