ישראל עולה כיתה? - מהפכת החינוך שלנו

ישראל עולה כיתה? - מהפכת החינוך שלנו

מספר חתימות

13
 
10,000  
פורסם בתאריך: 28/03/2015
 

אנחנו תלמידי כיתה י"ב, מקריית החינוך ע"ש דויד בן גוריון בעמק חפר - שיר גורן, תומר רומנו וגל דורון. בחודשים האחרונים אנו מתעסקים בתנאים של המורים והתלמידים במערכת החינוך.

אנו מאמינים כי מדינת ישראל לא משקיעה משאבים כלכלים מתאימים במערכת החינוך בארץ וגורמת כתוצאה מכך לפגיעה בזכות לחינוך של האזרחים הישראלים. הפגיעה הכלכלית מתבטאת הן בגודל הכיתות והצפיפות בהן, בצורתן הפיזית ועוד. והן, בתנאי העסקתם של המורים בבתי הספר הגורמים לפגיעה במעמד המורה, הכבוד והיחס של התלמידים כלפיו - ובשל כך, יכולתו לעסוק בלמידה משמעותית.

הזכות החברתית לחינוך של התלמידים בישראל, עתיד המדינה, כפי שמפורטת בחוק החינוך הממלכתי - נפגעת אנושות.

פגיעה זו מתבטאת באופן המשמעותי ביותר בתנאיהם של המורים ובאלו של התלמידים.

המורים, נאלצים להתמודד עם בעיות התלמידים, כמו גם עם קשיים רבים המוערמים על גבם. בשכרם הנמוך ותנאי העסקתם של המורים - שאינם תואמים את הסטנדרט העולמי, מזלזלת למעשה המדינה בערכם ותרומתם לחברה. מצופה מהמורים ללמד למידה משמעותית, להעניק יחס אישי, להכיל את התלמידים תוך אילוצם ללמד את התלמידים בכיתות צפופות וגדולות, חוסר גיבוי המערכת ותנאי תגמול ושכר שאינם מכבדים אותם וגוררים חוסר כבוד של החברה כלפי המקצוע ובכך חוסר כבוד של התלמידים כלפיהם עצמם. פגיעה בשכר ותנאי העסקתם של המורים מתבטאת בנושאים שונים. המורים תמיד נמצאים שם בשביל התלמידים, ועובדים כל השבוע כל שבוע, בבית הספר ומחוצה לו. בשנה שעברה הכריז משרד החינוך על תוכנית ''עוז לתמורה'' - תוכנית זו מתיימרת להעלות את שכר המורים אך בפועל רק מורידה אותו בייחס לשעות העבוד הנדרשות, כמו גם - תוכנית ''אופק חדש'' - על פי סקר שערכנו 86% מהמורים גורסים כי הרפורמות לא שיפרו כלל את תנאי העסקתם. תוכניות אלה לא מתחשבות בשעות הרבות שמשקיעים המורים מחוץ לכותלי בית הספר. בנוסף כאשר נמצאים המורים בבית הספר במהלך היום אין להם משרד או מקום מוגדר בו יכולו לבדוק מבחנים, עבודות, לפגוש את תלמידיהם או להכין מערכי שיעור. המורים מלמדים בכיתות של 35-45 תלמידים בהן קשה מאוד להעניק יחס אישי לכל תלמיד וקשה מאוד למורה ללמד את הכיתה. שכרם הדל של המורים בשנים הראשונות במקצוע גורם לנשירת מורים ולבריחת המוחות הטובים בארץ ממקצוע החינוך. כתוצאה מהקושי הרב בלהיות מורה בישראל, רבים אינם רוצים להיות מורים ולכן תנאי הקבלה להוראה נמוכים ביותר. טובי המחנכים והמורים אינם רוצים להגיע למערכת - ואלו שכן נאלצים להתמודד עם קשיים בלתי הגיוניים - בינהם שכר נמוך, שעות עבודה רבות ללא תגמול, ומערכת שאינה דינאמית ומתאימה לזמנים ולטכנולוגיה.

התנאים בבתי הספר, שכוללים את צפיפות וגודל הכיתות, טיפוח ותקצוב לקוי של בתי הספר, וחוסר התאמת התנאים למאה ה-21 - מקשים על התלמידים לרכוש השכלה, ידע אינטלקטואלי ואינטליגנציה רגשית.

פגיעה זו מתבטאת בחוסר דינאמיות של המערכת כלפי השינויים והתמורות במאה ה-21, חוסר התאמה של חומרי הלימוד ודרכי הלימוד לשאר העולם, הצפיפות וגודל הכיתות תוך ציפיות לא ראליות מהתלמידים בתנאים אלו ותמיכה מינימלית מהמורים שאינם מסוגלים להעניקה. המרחב הבית ספרי במרבית מהמקרים אינו נראה ומתאים כסביבה לימודית - המתקנים הנתונים לשימושם של התלמידים דלים בבתי ספר רבים ומושפעים ישירות ממשקום מגוריהם והשכבה הסוציו-אקונומית באיזורם.

מצב זה אינו מצב ראוי עבור מדינה הטוענת כי היא מפותחת.על פי סקר שערכנו מצאנו כי רק 40% מרוצים מחינוך ילדיהם והשאר אינם מרוצים או שמרוצים מבחינה חלקית. ההורים דרגו את איכות המורים 5.3 מתוך 10, איכות די נמוכה ובטח שאינה מספיקה למערכת חינוכית שאמורה לגדל את ילדיהם. כ80% מתוך ההורים הודו כי אינם מאחלים לילידהם להיות מורים בעתיד. ההשקעה במערך החינוך, היוצר את דור העתיד בישראל הינה מינמלית ולא תואמת את הסטנדרט העולמי. אנו מבקשים מכם לעזור לנו ולתקן את העוול שנעשה למערכת החינוך באמצעות שינוי תקציבי אמיתי ביוצא מתוך ההבנה כי חינוך הוא הדרך החזקה והאמיתית ביותר להשפיע על אופיה ודרכיה של המדינה בטווח הארוך.

שינוי אמיתי יגיע מתוך העם שידרוש אותו, מתוך תקשורת שתעלה את המודעות לסוגיה הבוערת ומתוך ממשלה שתיקח לתשומת ליבה את עתיד המדינה.

אנחנו קוראים לכם להצטרף אלינו, להעלות את המודעות הציבורית ולהביא לשיוי אמיתי בתקצוב מערכת החינוך בישראל!

לדף הפייסבוק של המחאה

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו