חדוא 2 - שינוי מתכונת הבחינה הסופית באילת תשפ

מספר חתימות
57 |
|
70 | |
הנדון: שינוי מתכונת הבחינה בקמפוס אילת בקורס חדו"א 2 - להנדסת מכונות (201.1.9721)
שלום רב
הנני סטודנט בתוכנית להנדסה שנה א' בקמפוס אילת - אשכול מכונות. פנייתי אליכם הינה בשמי ובשם חברי ללימודים. זאת לאחר פניתינו לראש התוכנית- פרופ' מיכאל סגל עם הסוגייה שבנדון והוא הפנה אותנו אליכם.
ברצוננו להעלות בפניכם מספר נקודות בנושא שבנדון:
- הוחלט כי מתכונת הבחינה בקורס תהיה מקוונת, כפי שהיה בוחן אמצע הקורס אשר בוצע במתכונת פיילוט. יש לציין כי ההחלטה לבצע את המבחן הסופי של הקורס באופן מקוון הפתיעה את רוב הסטודנטים ואף את סגל הקורס.
- המצב הנוכחי גרם לאתגרים אקדמיים רבים לאורך הסמסטר. למרות המצב, המטרה היא לא להוריד את הרמה האקדמאית של הקורס שכן הוא מקנה לנו כלים חשובים שישרתו אותנו בהמשך התואר. לכן, אנו מבקשים לתת מענה חריג ולתת לנו יותר כלים להתמודדות מבדרך כלל. התגייסותכם במתן כלים נוספים לרכישת הידע האקדמי מהווה גורם משמעותי בהצלחת הסטודנטים בתקופה לא פשוטה זו.
- אנו סבורים כי החלטה זו, יש בה כדי לפגוע דרמטית בסיכויי המעבר של הסטודנטים מקמפוס אילת לקמפוס באר שבע. לשם הבהרת הטענה, נבקש תחילה להסביר מה משמעות השימוש במבחן מקוון כפי שראינו עד כה:
- במהלך הסמסטר נפגעה איכות הלמידה וזאת מהסיבות המפורטות להלן :
- למידה מקוונת ולא פרונטלית.
- העדר פידבק- לא נבדקו עבודות הגשה של הסטודנטים באילת עד לבוחן, דבר אשר יצר מצב של חוסר ודאות לגבי דרכי הפתרונות.
- זמן ההסתגלות והלמידה של סגל הקורס ללימוד באופן מקוון, אף על מאמציהם, פגעו בצורה משמעותית באיכות העברת החומר הנלמד. למידה מקוונת הינה מקצוע בפני עצמו ולא ניתן לצפות כי מי שעסק בלמידה מסורתית יוכל לצמצם פער מקצועי כזה בזמן כה קצר וללא השקעת תשומות של האוניברסיטה בנושא.
- תכנית הנדסה שנה א' באילת מחייבת את הסטודנטים הלומדים בה לממוצע גבוה בקורסי הבסיס בשנה א' שהוגדרו ע"י ראשי המחלקות כתנאי מעבר לשנה ב'. הנתונים עד כה מראים במפורש כי הלמידה המקוונת והבחינה המקוונת הובילו לירידה דרמטית בהישגי הלומדים כמפורט להלן:
- ממוצע הקורס באילת בשנה שעברה היה - 82.6 (מצ"ב נספח א'), לעומת זאת בבוחן אמצע הסמסטר השנה שהתקיים בצורה מקוונת, הממוצע עומד על 60.1 וזאת עוד לאחר מתן פקטור של 15%. בנוסף, רק 10.5% מהנבחנים מאילת קיבלו בבוחן האינטרנטי ציון מעל 80 (מצ"ב נספח ב').
- משמעות הדבר כי בעוד שממוצע הציונים בבחינות מקוונות יורד (לדוגמא בוחן הפיילוט) , הרי שסף המעבר למחלקות השונות בבאר שבע נותר בעינו. הסטודנטים באילת מרגישים כ-"שפני ניסיונות" של שיטת הלימוד והבחינה החדשה וכי עתידם האקדמי יפגע מפיילוט זה.
- במהלך הסמסטר נפגעה איכות הלמידה וזאת מהסיבות המפורטות להלן :
- חשוב לנו להבהיר כי אין מדובר במקרה הקשור בנתוני הלומדים בשנתון הנוכחי אלא חד משמעית תוצר של שימוש במתכונת מקוונת וניתן להצביע בדיוק מדוע בחינה מקוונת פוגעת בסיכויי המעבר של הסטודנטים מקמפוס אילת לקמפוס באר שבע:
- רמת השאלות בבחינה מקוונת קשה הרבה יותר מרמת השאלות שניתנו לתרגול במהלך הסמסטר ואופן התרגול לא מהווה שיקוף לאופן פתירת השאלות בבחינה מקוונת (ע"ב האמירה של סגל הקורס כי הבחינה המסכמת תהיה באותו אופן של בוחן האמצע המקוון).
- מתן ציון רק על תשובה סופית- ולא על דרך הפתרון מלאה.
- הבחינה אינה בודקת שליטה והבנה בחומר כמו מבחן פרונטלי, אלא יכולת ניחוש מושכל והסתמכות על שימוש באלגוריתמי חישוב אינטרנטיים. שיקול אשר גרם לסגל הקורס להכפיל את מספר השאלות בבחינה מקוונת אך הזמן לפתרון נשאר זהה.
- אין אפשרות לחזור אחורה במהלך הבחינה ולבצע בדיקה חוזרת של התשובות לפני ההגשה הסופית, דבר אשר מוריד לסטודנטים משמעותית את ציון הבחינה.
- סגל הקורס לא יודע איך להכין אותנו לסוג הבחינה באופן מקוון, במיוחד לאור העובדה כי ההחלטה התקבלה כ-3 שבועות בלבד לפני הבחינה עצמה.
- סוגיית ההעתקות- מתכונת הבחינה המקוונת פותחת פתח לרמאויות, סטודנטים אשר לא יודעים את החומר עלולים "לקנות" את המבחן דבר שיפגע בסטודנטים שכן יודעים את החומר. זאת מפני ששיטת הניקוד מנורמלת, כלומר הסטודנטים מקבלים ציון לא על שליטתם בחומר אלא באופן יחסי מול שאר הנבחנים. השארת הבחינה במתכונת הנוכחית אף "תידחף" סטודנטים שיודעים את החומר לחוסר כנות גם כן.
- יכולת הבהרת שאלות ע"י סגל הקורס במהלך הבחינה נפגעה משמעותית במהלך הבחינה המקוונת, בבוחן האמצע הרבה סטודנטים נותרו ללא מענה מפאת חוסר הזמן ובעיות תקשורת.
לסיכום, כפי שהבהרנו, אנו משוכנעים כי שיטת הבחינה הנוכחית עושה עוול למחזור שלם של לומדים ופוגעת בסיכויי הסטודנטים באילת להתקבל למחלקות ההנדסה בקמפוס באר שבע.
אנו מצפים כי האוניברסיטה תקבל החלטה מושכלת ואמיצה ותפעל לשינוי מתכונת הבחינה באילת באחד מהאופנים הבאים:
- ביצוע מבחן פרונטלי בקמפוס אילת - גם אם מדובר בשינוי מתכונת הבחינה רק לסטודנטים בקמפוס אילת, מדובר בכ-90 סטודנטים בלבד אשר ניתן לבחון בקמפוס ועליהם ציון הבחינה משפיע משמעותית יותר. במידה ונדרש, ניתן לבצע חלוקה לקבוצות בחינה במספר נוסחים. במתכונת זו עתידות להתקיים שאר בחינות באילת. בנוסף, מתכונת זו מבוצעת ע"י מוסדות אקדמיים שונים בארץ וציונים אלו מוכרים ע"י המחלקות השונות באוניברסיטת בן גוריון לאפיקי מעבר השונים.
- מבחן מקוון - במידה בכל זאת לא ניתן להיבחן בקמפוס. קיום בחינה מקוונת במתכונת הרגילה של הקורס, כלומר, 4 שאלות, ללא נרמול הציונים, והגשת סריקות מחברות בחינה לבדיקת סגל הקורס. דרך זו תאפשר לסטודנטים לקבל ניקוד גם על דרך הפתרון ולא רק על התשובה הסופית. מתכונת זו תאפשר לסטודנטים לבדוק את תשובותיהם לפני ההגשה והגשת המבחן בכתב יד כמו בבחינה רגילה תסייע במניעת העתקות בבחינה מקוונת.
- מעבר לציון בינארי - פתרון נוסף הוא להכיר בכך שאיכות ההוראה בסמסטר באילת נפגעה, חיוב מעבר הקורס בציון בינארי לטובת מעבר לקמפוס באר שבע, אך לא להכניס את הקורס לממוצע הציונים.
- מתן פקטור משמעותי יותר - במידה ואף אחד מהפתרונות שהועלו עד כה לא מתקבל, אבקש כי תבחנו מתן פקטור משמעותי יותר לסטודנטים באילת על מנת לאפשר להם לעמוד בתנאי המעבר למחלקות להנדסה בקמפוס מרכוס.
בכבוד רב,
עומרי אילון | 205679715
אוניברסיטת בן-גוריון באילת
נספח א': התפלגות ציונים 2019- חדו"א 2 להנדסת מכונות - קמפוס אילת
נספח ב': התפלגות ציונים 2020- חדו"א 2 להנדסת מכונות קמפוס אילת - בוחן מקוון
נספח ג': מכותבים
מזכירות אקדמית
מירה גולומב
המזכירה האקדמית
יוליה סנדלר
עוזרת המזכירה האקדמית
רותם קנר
רכזת ועדות משמעת וחריגים
הפקולטה למתמטיקה
פרופ' אילן הירשברג
ראש הפקולטה למתמטיקה
גב' אירית נתניה
רכזת לענייני סטודנטים לתואר ראשון
גב' שירלי שחר
רכזת מחלקה ואחראית כנסים
[email protected]גןןן��ן��ןן��ן��ןןן��ן��ןן��ן��
פרופ' יאיר גלזנר
ראש הקורס
ד''ר נטליה גולקו
חברת סגל במחלקה ומרצה בקמפוס אילת
מייל המחלקה
המחלקה להנדסת מכונות
פרופ' אבי לוי
ראש המחלקה
קמפוס אילת
פרופ' מיכאל סגל
ראש תכנית הנדסה שנה א'
פרופ' יניב פוריה
מנהל אקדמי אוניברסיטת בן-גוריון באילת
רונית כהן
דקנאט הסטודנטים ורל"ש המנהל האקדמי בקמפוס אילת
עדי ברן
רכזת להנדסה שנה א' באילת
רקטור
פרופ' חיים היימס
רקטור
פרופ' גל דבוטון
משנה לרקטור
בת-אל גוזלן
עוזרת ראשית לרקטור
יוליה שפושניק
מזכירת המשנה לרקטור
איב לי פרלמן
מרכזת ועדות הערכה
ציר הזמן של העצומה
- 15/06/2020
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 15/06/2020
- העצומה נפתחה