פישוט ההליך הביורוקרטי של תיאום דמי ביטוח לנכים

פישוט ההליך הביורוקרטי של תיאום דמי ביטוח לנכים

מספר חתימות

2
 
3,000  
פורסם בתאריך: 16/07/2019
 

חותמי עצומה זו פונים למוסד לביטוח לאומי בנושא חוסר קורלציה בין תיאום דמי ביטוח לבין זכאות לפטור או הנחות בשיעורי דמי הביטוח. שני התחומים הנ"ל הינם ממחלקות שונות, (גבייה, נכות) וכידוע, אין סנכרון יעיל ואינטגרציה בין המחלקות.

כיום, מקבל קצבה לא יכול לבצע באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי בקשה לתיאום או להחזר דמי ביטוח. זאת עקב זכאות לפטור והנחות בדמי ביטוח. בניסיון לבצע תיאום באתר, האתר מפנה את המבוטח למעסיק. יש להציג למעסיק אישור זכאות לפטור מדמי ביטוח לאומי ולבקש עדכון סטטוס ביטוח לאומי במערכת השכר, מערכת הזיכויים. אך עדכון סטטוס לא תופס לגבי תיאום דמי ביטוח. עם זאת ישנם טפסים ידניים שניתן לשגר לביטוח הלאומי בנושא בקשת החזר דמי ביטוח. וגם אז דורשים לצרף טופס 100 המפרט את השכר והניכויים בכל חודש. בקשת החזר לשנה קודמת אמורה להתנהל מול הביטוח הלאומי, אך עדכון פטור לשנה קודמת מתעדכן רטרואקטיבית מול המעסיק כאשר המעסיק מעדכן סטטוס ביטוח לאומי במערכת השכר.

לדוגמא: מקבל קצבה בשיעור 100% שזכאי לפטור מדמי ביטוח לאומי ובנוסף זכאי להנחה בגביית דמי ביטוח בריאות. עבד בשתי עבודות אך לא השתכר מעל השכר הממוצע בשתי העבודות. או עבד בעבודה יחידה ובטעות נרשם אצל המעסיק כעובד בשתי עבודות ולא השתכר מעל שכר הממוצע, לרבות עקב מילוי שגוי של טופס 101 בתחילת שנת עבודה כדוגמת הצהרה על קצבה פטורה כהכנסה נוספת.

במצב זה, נדרש לבצע תיאום דמי ביטוח. עם זאת, הזכאות לפטורים והנחות עקב נכות מקשים על ביצוע הפעולה של תיאום דמי ביטוח. אין אסדרה מה קודם למה ולגבי אופן ביצוע ההליך מול המעסיק או מול הביטוח הלאומי. מצב זה יוצר קושי בקבלת החזרים שקשורים לתיאום דמי ביטוח, וכמו כן, לסחבת ולטרטור בין המעסיק לבין הביטוח הלאומי.

כיוון שהפטורים וההנחות קודמים לכל, אין התייחסות ראויה לזכות לתיאום דמי ביטוח בקרב אוכלוסיית הנכים. מצב שיוצר אפליה במימוש זכויות בין אדם ללא נכות, שיכול בקלות, ב"נעלי בית", לבצע תיאום דמי ביטוח או בקשה להחזר בעבור שנה קודמת, מהספה, באתר האינטרנט של המל"ל לעומת אדם עם נכות שצריך לפנות הלוך ושוב למעסיק ולמוסד לביטוח לאומי כדי לתאם ולבקש החזר דמי ביטוח בעבור שנה קודמת.

כמו כן, זוהי גישה בריונית לטרטר את העובד בין המעסיק לבין הביטוח הלאומי, כיוון שדבר זה יוצר קונפליקט בין העובד למעסיק שמפנה בחזרה לביטוח הלאומי. נגרמת אי נעימות גדולה וההליך מוביל לתחושה לא חיננית של נטל על המעסיק בקרב אוכלוסיות שבמילא מרגישות כנטל בחלק מהמוגבליות המוגדרות בספר הליקויים של הביטוח הלאומי ובכך מדרדרים את הנכים במוגבלויות מסויימות לעוגמת נפש גדולה ולתחושה של חוסר שיוויון.

מדובר בשיטת מצליח שמפעיל הביטוח הלאומי, בקרב אוכלוסיות שלא מודעות לזכויותיהם וקל וחומר לא ממשות את הזכויות גם עקב הליך ביורוקרטי כמדובר בעצומה זו.

חותמי העצומה מציעים לשפר ולאחד את האפשרויות לתיאום דמי ביטוח, בקשות החזר ותיאום הנחות ופטורים בדמי ביטוח להליך אחד פשוט, שיתבצע מול המל"ל ושלא יסרבל בבעייתיות את הזכות לקבל את מלוא ההחזרים המגיעים למבוטח בדמי ביטוח כחוק.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו