שינוי שיטת בחירות

מספר חתימות
6 |
|
1,000,000 | |
העצומה שלנו אזרחי מדינת ישראל
להחלפת שיטת הבחירות הקיימת----לבחירות אזוריות-אישיות ויחסיות
אנו החתומים מטה , בזמן הבחירות שיבואו , נצביע וניתן את קולנו רק לאותה המפלגה שעיקר מצעה יכלול את ההתחייבות הברורה והמוחלטת להצטרף לכל ממשלה , תהיה אשר תהיה , בתנאי אחד ויחידי והוא : שבהסכם הקואליציוני של הממשלה הזאת תהיה כתובה התחייבות מפורשת ש :
. החוק הראשון שאותה ממשלה תעביר בכנסת יהיה : החלפת שיטת הבחירות הקיימת לשיטת בחירות : "אזוריות - אישיות – ויחסיות" , ופיזור הכנסת לטובת הבחירות האזוריות האישיות והיחסיות האלה בתוך לא יותר משנה אחת .
1 השיטה המוצעת 2 מטרות השינוי 3 המניעים להחלפת השיטה 4 הסברים לשיטה
1 השיטה המוצעת
. הארץ תחולק לשמונים אזורי בחירה , אשר בהם ייבחרו שמונים חברי כנסת בבחירה אישית , אחד בלבד מכל אזור . בכל אזור יהיה מספר דומה של בעלי זכות בחירה . עוד ארבעים חברי כנסת ייבחרו מתוך מועמדי המפלגות לכנסת שיופיעו ברשימות המפלגתיות הארציות , ועלפי התוצאות היחסיות של ספירת הקולות הכללית של כול האזורים .
. האזרח הבוחר יבחר מתוך כל המועמדים באזורו ויצביע רק בעד מועמד אחד , שהוא נציגה של מפלגה אחת , ובכך האזרח מצביע ובוחר גם את המפלגה ואת מועמדיה ברשימה הארצית .
. כל מפלגה תעמיד רק מועמד אחד לכנסת לבחירה אישית בכול אזור .
. המועמדים שהמפלגות יעמידו לבחירה לכנסת באזור , יהיו אלה אשר ייבחרו בבחירות מוקדמות של חברי מפלגתם באזור .
. מועמדי המפלגות לכנסת ברשימות הארציות , ייבחרו במפלגותיהם על פי תקנון מפלגתם ולא תהיה מפלגה שיהיו בה מינויים ללא בחירות בין מועמדים אחדים .
2 מטרות השינוי
. לתת לאזרחים את הזכות והכוח לבחור את נציגיהם האישיים בבית המחוקקים .
. לתת לחברי הכנסת שנבחרו אישית במחוזות, את ההזדמנות להוכיח לציבור את רצינות כוונותיהם , ולייצור דו שיח של בעלי עניין בין האזרח לבין נציגיו בכנסת ובמפלגות .
. ליצור מצב אישי מבוקר של נבחרי הציבור , ביחס להתנהלותם עם תפקידם במחוזות ובמדינה.
. לצמצם את מספר המפלגות על ידי יצירת כורח של איחודים בין גוונים שונים הקרובים אחד לשני בחברה הפוליטית .
. להביא ליציבות השלטון על ידי צמצום מספר המפלגות , וחיזוק מעמדם האישי של הנבחרים
3 המניעים להחלפת השיטה
. אנחנו החתומים מטה אזרחי מדינת ישראל רואים בדאגה חמורה את ההתדרדרות של תרבות השלטון במדינה , התדרדרות שמעמיקה , מתרחבת , ומתעצמת עם הזמן .
. אנחנו יודעים שהגורם הראשון במעלה למציאות הזאת הוא חוסר ההתאמה בין , ההבטחות שנתנו לבוחרים והסמכות שביקשו לעצמם מועמדי המפלגות מהבוחר לפני הבחירות לכנסת, לבין חוסר האחריות שהם מגלים כחברי הכנסת אחרי הבחירות, ביחס להתחייבויות של עצמם ושל מפלגתם
. אנחנו יודעים שבשיטת הבחירות הקיימת והנוהגת במדינה, נאלצים הנבחרים לסטות מהתחייבותם החברתית והמדינית , ולהשתמש בסמכות שקיבלו לטובת ההישרדות הפוליטית של מפלגתם ולטובת הישרדותם הפוליטית האישית שלהם עצמם , ואנחנו רוצים להאמין שזאת בניגוד לרצונם ולמצפונם , וכי באמת ייתכן שאין להם ברירה אחרת במסגרת הפוליטית שהשיטה הזאת יוצרת .
. אנחנו יודעים ששיטת הבחירות הקיימת והשולטת הזאת , היא הסיבה הראשונה במעלה שגורמת לאישים בעלי ערכים ומצפון להתרחק מפוליטיקה בסגנון הזה , ומכאן ההתדרדרות ברמת המוסריות הפוליטית שנמשכת ומתפשטת אל תוך ממסד השלטון ומשם גם אל האזרחים בכלל.
. אנחנו גם יודעים שלא קיימת שיטה מושלמת לבחירת השלטון , אבל השיטה הקיימת אצלנו הוכיחה את עצמה כשיטה הגרועה ביותר בדמוקרטיה המערבית . ועלינו האזרחים החובה להחליפה.
. אנחנו יודעים על פי העובדות שנצברו במשך כל שנות קיומה של המדינה , ששיטת הבחירות הקיימת היא סכנה ממשית לקיומה של חברה דמוקרטית ערכית ומוסרית , ולפיכך לעצם קיומה של המדינה לאורך זמן .
. אנחנו יודעים שכל מפלגה ומפלגה שכותבת במצעה שהיא תפעל לקידום שינוי שיטת הבחירות , מטעה את האזרחים התמימים המצביעים ביום הבחירות , וזאת בגלל שברור וידוע לכל מי שמכיר את השיטה ורואה את מצבה , שהשינוי לא יכול לבוא לא ביוזמת הנבחרים , וגם לא בתוך השיטה הנוכחית עצמה , כי השיטה היא שיטה השומרת על עצמה .
. בגלל כל האמור לעיל אנחנו הגענו למסקנה והחלטנו לחתום על העצומה הזאת , כדי לאפשר לנבחרים לכנסת להיות נאמנים להבטחות שהבטיחו לבוחריהם , כי הבחירות הם הסכם כתוב בין הבוחרים לנבחרים שהנבחרים מתחייבים לפעול למענו , והסכם חובה לקיים !
4 הסברים לשיטה
א אזוריות פירושו : שהארץ תחולק לשמונים אזורים שבהם ייבחרו באופן אישי שמונים חברי כנסת , אחד בלבד בכל אזור , והאחד שייבחר , ייבחר מתוך כל המועמדים של כל המפלגות באזור ברוב קולות המצביעים של האזור . החלוקה לאזורים תהיה כזאת שמספר בעלי זכות הבחירה יהיה דומה בכל אזור ואזור , והאזורים יעודכנו כל עשר שנים .
ב אישיות פירושו : שהמפלגות יערכו בחירות מוקדמות אישיות של חברי מפלגתם בכל אזור בנפרד כדי לבחור מתוך עצמם את הנציג המועמד של חברי המפלגה באזור לכנסת ,
. תוצאות הבחירות האלה יהיו גם התוצאות הקובעות את בחירת הנציגים של המפלגה באזור למרכז המפלגה , וזאת בכדי לייצג את האזור במפלגה , ולצמצם את החיכוכים בתוך המפלגה .
. תוצאות הבחירות הפנימיות במפלגות , עם שמות המועמדים ומספר המצביעים , ומספר הקולות שיקבל כל מועמד , יפורסמו לכלל הציבור לפני הבחירות לכנסת .
. חבר מפלגה שיקבל את רוב הקולות בבחירות האישיות המוקדמות של מפלגתו באזורו , יהיה המועמד היחיד של מפלגתו בבחירות לכנסת באזורו , והמפלגה חייבת להציג אותו כמועמד מטעמה.
. מותר למועמד באזור להיות גם מועמד ברשימה הארצית .
. בכל אזור ייבחר חבר כנסת אחד אחרי שיקבל את מירב הקולות מתוך כלל המצביעים באזור .
. הקולות שהנבחר יקבל יהיו שייכים לו ולמפלגתו כל זמן שהוא ממשיך לייצג את מפלגתו , ואו למחליפו שבא אחריו.(לפי מספר הקולות ברשימת התוצאות של הבחירות המוקדמות במפלגה באזור)
. מי שנבחר כחבר כנסת באזורו מטעם מפלגה אחת איננו יכול לעבור למפלגה אחרת
ג יחסיות פירושו : שהתוצאות היחסיות שיתקבלו בבחירות לכנסת מסך כל הקולות שייספרו בכול האזורים לטובת המפלגות , יחולקו יחסית בין הרשימות המפלגתיות הארציות .
. קולות הבוחרים לכנסת שלא באו לידי מימוש באזורים , אומנם יאבדו שני שלישים מכוחם לטובת רעיון הבחירה האישית וצמצום מספר המפלגות , אבל בכול זאת יקבלו ביטוי במימוש חלקם ברשימות הארציות , ויהיו גם נתונים להסכמי עודפים בין המפלגות ברשימות הארציות .
. לצורך כך לפני הבחירות לכנסת ואחרי הבחירות המוקדמות של המפלגות באזורים , יערכו בחירות מפלגתיות פנימיות מוקדמות, לבחירת ארבעים המועמדים ברשימות הארציות של המפלגות לבחירות לכנסת, (הנוספים לאותם שמונים המועמדים אישית באזורם) , תוצאות הבחירות המפלגתיות הפנימיות האלה ומספר הקולות שיקבל כל מועמד במפלגתו יפורסמו לציבור לפני הבחירות הכלליות לכנסת . כל מפלגה תיבחר את מועמדיה לרשימה הארצית בבחירות פנימיות ועל פי תקנונה , ובתנאי שהזוכים ברוב הקולות הם הזוכים במקומות הראשונים ברשימה הארצית .
. מותר למועמד המפלגה באזור להיות גם מועמד ברשימה הארצית .
. מותר למפלגה להעביר נבחר לכנסת באזורו , להיות הנבחר ברשימה הארצית , ולהביא במקומו את הבא אחריו ברשימת מועמדי המפלגה של אותו האזור , אבל אסור למפלגה להעביר מועמד מהרשימה הארצית להיות נבחר באזור , שהוא לא נבחר בו בבחירות המוקדמות של המפלגה באזור .