תב"ע בת שלמה - התנגדות תושבים
מספר חתימות
67 |
|
120 | |
הנידון: תב"ע מס 303-0128066 - מושב בת שלמה
מכתב זה מטרתו להביע את רחשי הלב, של קבוצה לא מבוטלת מקרב תושבי המושב, זאת לאור כוונת האגודה החקלאית מושב בת שלמה לקדם את התוכנית לעיל במוסדות התכנון השונים.
ראשית, נפתח ונציין כי בין תושבי המושב החתומים על מכתב זה נמנים גם חברי האגודה החקלאית, וכי מכתבנו זה הנו צעד שאולצנו לנקוט בו, מתוך הבנה שהתוכנית לעיל, המקודמת על ידי האגודה החקלאית, אינה התוכנית לה ייחלנו וכי יש בכוחה של תוכנית זו אולי לפתור חלק מהבעיות התכנוניות הקיימות כיום במושב בת שלמה, אך בראיה ארוכת טווח יש בה מספר טעויות והחמצות, שיהוו בכייה לדורות.
נוסיף ונציין כי כמו אנשי האגודה החקלאית בת שלמה, גם לנו התושבים החתומים על מכתב זה, חשובה דמותו של המושב בשנים הבאות וכי נקודת המוצא של מכתבנו הנה הרצון לשמר את ציווינו הייחודי של המושב הן בתבנית הנוף שבו הוא ממוקם והן מבחינת אופיו החקלאי, אותו אנו מוקירים ורוצים בהמשכיותו.
עיקרי התנגדותנו לתוכנית לעיל, הנה מהסיבות הבאות :
1. שטח מסחרי המתוכנן בכניסה למושבבמסגרת התב"ע מתוכנן לקום בכניסה למושב שטח מסחרי שיהיה מאושר למספר שימושים, לרבות: שירותי דרך, ייעוד השונה באופן מהותי מהתוכנית הקיימת לפיה שטח זה מיועד להקמת מגרשי ספורט המיועדים לרווחת כלל הציבור.
השטח שבנדון הנו שטח שמבחינה טופוגרפית אינו מחייב השקעה ניכרת בעלויות פיתוח, בעוד שהתוכנית המוצעת מקצה שטחים להקמת מגרשי ספורט באזור שהנו מבודד יחסית במושב, אשר מבחינה טופוגרפית יחייב השקעות פיתוח גבוהות ביותר, אשר יש בהם בכלל למנוע את הקמת המתקנים בכלל.
לא זו אף זו שהמיקום של השטח המוצע הנו כזה שהגישה אליו של הילדים/נוער הנה בעייתית והוא מנותק ממרכז המושב. גם הסדרת הנגישות לבעלי מוגבלויות תהיה מורכבת ביותר ובכל מקרה כרוכה בהשקעה גדולה.
נוסיף כי השטח הנדון משמש כיום לחניית רכבי משא כבדים, פינת מחזור מרכזית של היישוב וכן נקודת איסוף פסולת, והתוכנית המוצעת אינה נותנת דעתה על מקום חלופי לשימושים אלו במקום הנוכחיים.
עם זאת, עיקר ההתנגדות של הח"מ בנוגע לסעיף זה, נובעת מכך שמדובר במבנה, שטח מסחרי, מנוגד לחלוטין את אופיו הייחודי של המושב. לגישתנו, אין הצדקה כי שיקולים כלכליים הנוגעים לחלק מהצבור יביאו להקמת מרכז מסחרי בשטח של 1000 מ"ר, במיוחד לאור העובדה כי חברי המושב עצמם התנגדו כבר בעבר להקמת מרכז מסחרי באדמות פרטיות הנמצאות מעברו הדרומי של כביש 70. הקמת מבנה מסחרי, שלפי השימושים המוצעים בתוכנית מיועד לשירותי דרך, יהיה בו להוות מטרד רעש לבתים הסמוכים הקיימים וגם לשכונה החדשה המתוכננת לקום במסגרת אותה תוכנית.
נוסיף גם כי מרכז מסחרי כזה, אם יקום, יהיה בו גם סכנה לשלום הציבור, וזאת בשני היבטים: הראשון, הנו כי מרכז מסחרי כזה יביא לכניסת עוברי דרך, שנוכחות חלקם אינה רצויה, וזאת בלשון המעטה, ודי לציין כי המושב כמו יישובים אחרים במועצה נאבק בתופעת עבירות הרכוש. השני, כי הדבר יעלה את נפח התנועה בגשר הכניסה ליישוב, ציר שהנו גם ציר תנועה של תושבי המקום ובעיקר של ילדים מהמושבה והמושב הנוהגים לעבור בגשר.
2. מבני ציבור בלב המושבהשטח המיועד למבני ציבור הממוקם במרכז המושב, מכיל בתוכו את מזכירות המושב, מועדון נוער (כולל ספרייה), שלושה גני ילדים, מגרש כדור סל, מגרש כדורגל, מתקני כושר, אמפי לאירועים וגן שעשועים.
הקומפלקס לעיל משלב מבני ציבור עם השטח, שהינו הריאה הירוקה "האמיתית" היחידה של המושב מבחינת גינון ומתקנים המתאימים לרווחת התושבים. משטחי הדשא משמשים את התושבים לרווחת הילדים, קיום פעילויות נוער סדורות, וכן מפגשי קהילה, אשר חשיבותם רבה ליישוב קהילתי.
כיום נראה שהגענו למיצוי יכולות תא השטח לעיל וכל בנייה ציבורית נוספת במסגרתו תבוא על חשבון השטחים הירוקים, אשר במהלך 10 השנים האחרונות הושקע בהקמתם סך של למעלה מ 5 מיליון שח על ידי הועד המוניציפאלי, אך גם על ידי הוועד החקלאי .
לכן אנו מבקשים לשנות את הגדרת תא שטח זה במקום בו אין בינוי מבני ציבור בפועל ולהפוך את מגרשי המשחקים והספורט, המדשאות והגנים לשטח ציבורי פתוח (שצ"פ) שינוי שייתן ביטוי אמיתי לייעודו של השטח.
3. חישוב היקף השצ"פ ושטחי ספורטהשצ"פ הנכלל בתוכנית המוצעת הנן כמפורט:
א. רצועה צרה לאורך כביש 70 - בכביש עסקינן, שאינו יכול לשרת אף אחד מתושבי היישוב למטרה שהיא אחרת מאשר דרך ולמיותר לציין כי שטח ציבורי לא ראוי שיהיה בצמוד לכביש מהיר כבמקרה זה.
ב. השטח המוצע למטרות ספורט- מדובר בשטח בעל נתונים טופוגרפיים וגישה בעייתית:
1) הגישה למקום הנה בעייתית וניתנת רק רחוב צר הממוקם בראש גבעה, במנותק ממרכז הפעילות במושב, שהדרך המובילה אליה הנה כביש תלול ומסוכן לילדים הנעים ברגל או על גבי אופניים.
2) השטח מאופיין בתוואי טופוגרפי בעייתי לפיתוח - מדרון תלול, שכל ניסיון לפתחו יהיה כרוך בעלויות פיתוח ניכרות, שיעמידו הוצאה לפועל של כל פרוייקט בסימן שאלה.
4. תוכנית תנועה וכבישים:התוכנית המוצעת מנציחה את המצב הקיים מבחינת כבישי המושב ואינה מציעה פתרונות בראייה של השנים הקרובות, אף שגם המתכננים מודעים לעובדה כי התוכנית כרוכה בגידול במספר בתי האב במושב - קרי: גידול במספר כלי הרכב שינועו במושב בצירים שהם כבר היום צרים ובתוואי שהוא בעייתי מבחינה טופוגרפית וראוי שיינתן מענה תכנוני בנושא כבר עתה, אחרת יהיה זה בגדר החמצת הזדמנות להגיע לתוכנית תעבורה שתוכל להגדיר כבר היום לתושבים מה יהיו פני העתיד של היישוב באופן מוסדר שימנע צורך בפתרונות שהם בגדר תלאי על תלאי.
5. שיתוף הציבור :תוכנית זו אומנם הוכנה על ידי האגודה החקלאית בת שלמה, שהנה הגוף המוסמך לעשות כן. עם זאת כבר נקבע כי בהליך תכנוני יש לשתף את הציבור, מתוך ראיה כי באופן זה תובא בפני המתכננים תמונה שלמה יותר, הן מבחינת הנתונים והן מבחינת הצרכים. במקרה דנן, לצערנו, לא נערך כל הליך של שיתוף הציבור בכלל והנציגים המוניציפאליים בפרט, והתוכנית המוצעת הובעה בפני הציבור כתוכנית מוגמרת.
נראה לנו כי מדובר בפגם מהותי היורד לשורשו של עניין, שיש בו עצמו כדי לפסול את התוכנית, שכן איך זה שדעתם של מי שמהווים כ 50% מתושבי היישוב לא תשמע בכל הקשור לצורכי חייהם ומה שנראה להם דמותו העתידית של היישוב.
לסיום, ברצוננו לציין כי אין אנו מתנגדים לתוכנית מתוך רצון לטרפדה וכי החשיבות בגיבושה של תב"ע למושב בת שלמה ברורה ומוסכמת גם עמנו. אלא שלגישתנו בתוכנית המוצעת ובדרך שגובשה ישנם פגמים המחייבים תיקון ודווקא מתוך ראייה ארוכת טווח יהיה זה נכון לתקן את הדברים כעת ולא להזדרז ולברך על המוגמר.
יהיה זה מן הצדק לקבל את ההתנגדויות לעיל
בכבוד רב ,
תושבי בת שלמה