ניסוח לקוי בשאלה הראשונה בבגרות בתנך

אין תמונה

מספר חתימות

26
 
10,000  
פורסם בתאריך: 27/05/2014
 

הנני תלמידה בכיתה יא, נבחנתי אתמול (26.5.2014) בבחינת הבגרות בתנ"ך בהיקף של 2 יח"ל (עפ"י התוכנית החדשה, סמל שאלון 001205).

ברצוני להפנות את תשומת לבכם לניסוח לקוי של שאלה 1.א בנושא ההיסטוריוגרפיה, שהביא לכך שתלמידים רבים לא הבינו את המתבקש בשאלה, שאינה מובנת.

בשאלה הראשונה בנושא ההיסטוריוגרפיה נתבקשנו: "ציין שלוש ד-ר-כ-י-ם שבאמצעותן מחבר ספר מלכים מבטא ביקורת חריפה כלפי המעשים של מנשה."

מתשובות למבחן שהועלו ע"י בתי הספר הפרטיים (אנקורי, יואל גבע) עולה כי יש לענות על אמצעים רטוריים שבאמצעותם המחבר מבטא ביקורת על מעשי מנשה. רוב התלמידים לא פירשו כך את המילה "דרכים" אלא הבינו אותה כדרכי תיאור, על כן ציטטו ציטוט מתאים מן התנ"ך והסבירו אותו.

אם כוונת מחברי בחינת הבגרות במילה "דרכים" היתה לאמצעים רטוריים לשוניים היה עליהם לכתוב זאת במפורש, ולא להשתמש במילה העמומה "דרכים". (בפרק אחר בבחינה, סיפורי אבות, בשאלה 5 סעיף ג נדרשנו לציין "א-מ-צ-ע-י-ם" שאברהם משתמש בהם כדי לשכנע את האל, אם כן, מדוע לא השתמשתם בניסוח בהיר ומובן זה גם בשאלה הראשונה ?!)

על כן, אנו דורשים להתחשב בכל התלמידים שלא התייחסו למילה "דרכים" במובן של אמצעים רטוריים, ולא להוריד ניקוד על כך, או ליתן פקטור על סעיף זה.

נבחני בחינת הבגרות בתנ"ך – 2 יח"ל קיץ 2014

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו