שכר למתמחים בטיפול באומנויות

שכר למתמחים בטיפול באומנויות

מספר חתימות

1,001
 
400  

אנו החתומים מטה, תומכים ודורשים לשנות את תנאי שנת ההתמחות של בוגרי תואר שני בטיפול באומנויות (מכל המגמות).

הנדון: השוואת תנאי התמחות של מטפלות באמנות* לתנאי מתמחים במקצועות אחרים וקיצוץ בחצי של שכר הלימוד לשנה ג'

*המכתב נכתב בלשון נקבה אך מתייחס לשני המינים.

אנו, סטודנטיות לטיפול באומנויות בשנה ב', פונות אליכם מאחר וכידוע לכם, לאחר שנתיים של לימוד ועם סיום התואר השני מצופה מאתנו להשלים שנה נוספת המתפרשת על פני שלושה ימים בשבוע ו-20 שעות שבועיות שעלותה 13,500 שקלים. יום נוסף פעם בשבועיים מוקדש להדרכה. בתנאים אלה בלתי אפשרי למצוא עבודה נוספת, להצליח להתפרנס ואפילו להצליח לשלם את שכר הלימוד הגבוה. יחד עם זאת אנו מודעות לכך שאם לא נרשם לתוכנית לא נוכל לעמוד בתנאים עתידיים להכשרה מקצועית בהיקף של 960 שעות ולבחינת ההסמכה לאחר שיעבור החוק בכנסת.

אנו טוענות שההסדר הנוכחי הינו נצלני, לא אתי ומעורר זילות במקצוע. הסדר זה פועל נגד אחד הקווים המנחים בהקמת תוכנית בית הספר לטיפול באמנויות, דהינו להעלות את יוקרתו של המקצוע.

אנו שואלות את עצמנו ואתכם:

  • מהו ערכו ומעמדו של מטפל, בעל תואר שני, שנאלץ לשלם בכדי שיסכימו להעסיקו בהתנדבות?

 

  • כיצד ניתן לצפות ממטפל לעבוד בהיקף שעות כזה ללא תמורה מבלי לחוש התמרמרות וכעס? האם נלקחה בחשבון ההשפעה שיש להתנדבות כפויה זו על יחסי מטפל מטופל? איפה הדברים עומדים מבחינת המחוייבות האתית שלנו כלפי מטופלינו?
  • האם כללי האתיקה המקצועית לא חלים גם כלפינו כמודרכים וכתלמידים? האם שימוש לרעה בכוח ובמעמד שיש לאוניברסיטה הוא אתי?

במקצועות טיפוליים נושקים נמצאו הסדרים אחרים לבעיית מילוי מכסת שעות ההתמחות. הן בחינוך והן בפסיכולוגיה, למשל, נדרשים מקומות ההתנסות לשלם שכר מתמחים לסטודנטים. יתרה מזאת, חל איסור להעסיק מתמחים ללא שכר (גם אם המתמחה חתם על וויתור).

אנו יודעות כי בעבודה סוציאלית מקובל שמי שמעוניין יכול להתנדב בתמורה להדרכה. באף אחת ממסגרות ההכשרה לא מתנדבים ובנוסף משלמים שכר לימוד (והוצאות נסיעה למקום ההכשרה).

בעוד מתמחים בפסיכולוגיה נאבקים להעלות את שכר ההתמחות שלהם, אנו, המטפלות לעתיד, תוהות מדוע מורינו בתוכנית ההכשרה מזלזלים בזכויותיהם במעמדם ובתועלתם של מטפלים באומנות וביוקרתו של המקצוע בכך שהם מסכימים לתפיסה שאפילו שכר מינימום לא מגיע לנו עבור עבודתנו. האם לעבודתנו אין כל ערך?

בנוסף, השתתפות בתוכנית הנוכחית משמעה שימת מקלות בגלגלים שלנו כמטפלות לעתיד. במצב שבו מעסיקים מרכזיים כגון משרד החינוך ומשרד הבריאות מקבלים בכל שנה מכסת סטודנטים גבוהה בהתנדבות למשך שלושה ימים בשבוע, נוסף על יום בשבוע של תלמידי שנה ב' בתואר השני, מדוע שירצו להעסיק אותנו כמתמחות בשכר? כל מי שניסתה השנה לבקש להמשיך את הפרקטיקום לשנה הבאה בשכר ונענתה בשלילה, יודעת שזו המציאות שנרקמת בשטח. יתרה מזאת, הדבר יקשה עלינו למצוא עבודה בשכר מלא לאחר סיום ההתמחות.

לאור זאת, אנו מבקשות להשוות את התנאים שלנו עם אלה של מתמחים אחרים, היינו קבלת שכר מתמחים במקום ההתמחות. אנו מבקשות שהיחידה ללימודי חוץ תיידע את מקומות ההתמחות על כך שהעסקת מתמחים ללא תשלום הינה עבירה על החוק וכי הם עלולים לעמוד בפני תביעה באם יפרו אותו.

בנוסף, אנו מבקשות שהאוניברסיטה תבוא לקראתנו ותפחית את שכר הלימוד בחצי על מנת שנוכל לעמוד בתשלומים לשנה זו. כאשר פנינו בשאלה מדוע שכר הלימוד גבוה כל כך נענינו בטענה ששכר הלימוד הוא עבור ההדרכה וכי הדרכה פרטנית תעלה לנו שכר זהה. טענה זו אינה מקובלת עלינו. ידוע לנו כי כיום מדריכות השדה אינן מקבלות מהאוניברסיטה תשלום בגובה שעת הדרכה פרטית, אלא נמוך מכך. כלומר- התשלום עבור ההדרכה אינו מצדיק את השכר הגבוה, מה גם שהיתרון של הכשרה מקצועית דרך האוניברסיטה אמור להיות קבלת תנאים טובים יותר מאשר באופן פרטי. בנוסף, ידוע לנו כי האוניברסיטה מאפשרת למטפלים שרוצים להפוך מדריכים בשדה את האופציה להדריך אותנו כסטודנטים (כלומר ההכשרה שהם עוברים, בניגוד להכשרה שלנו, היא עבור תשלום היוצא מכיסנו). מדוע שלא יתרמו הם ומדריכים אחרים שמעוניינים בהתפתחות המקצוע, בכך שיאפשרו הדרכה במחיר מוזל? מדוע על הסטודנטים לממן על גבם את האוניברסיטה ואנשי טיפול וותיקים יותר ומבלי לקבל תמורה?

אנו שואלות את עצמנו: אם ניתן להתנדב בתמורה להדרכה, כפי שעושות העובדות הסוציאליות, מדוע אנחנו זקוקות לאוניברסיטה? ניתן לארגן בקלות לוח מודעות אינטרנטי שבו הסטודנטים משאירים פרטים ומציעים להתנדב תמורת הדרכה ואישור שעות, אותו נפיץ במקומות ההתמחות. מהו היתרון שאנו מקבלות בעד שכר הלימוד המופקע שאנו נדרשות לשלם לאוניברסיטה עבור שנת התנדבות המלווה בהדרכה?

ההגינות אומרת שאם אנו משלמות שכר לימוד (ובודאי שכר לימוד בסכום שכזה), על האוניברסיטה לתת תמורה בעדו ולהתאמץ לפעול כמתווכת בין מקומות ההכשרה למתמחים בשכר.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

15/12/2021
העצומה השיגה 1,000 חתימות!
25/04/2017
העצומה השיגה 500 חתימות!
22/04/2012
העצומה השיגה 100 חתימות!
20/04/2012
העצומה נפתחה