הקמת חממת אמנים עצמאית בעפולה
מספר חתימות
5 |
|
1,000 | |
דוברות עיריית עפולה התבטאה לאחרונה בכך שאין ביקוש בעפולה לתרבות ואומנות פלסטית כי מדובר בפריפריה בצפון הארץ וכי אין דרישה לחממת אמנים עצמאית בעיר .
אז מי בעצם מגדיר מהי פריפריה? לפני הכל, כדאי לזכור שבכל הנוגע לתרבות, ישראל היא פריפריה, נקודה. לפי דוח של קואליציית ארגונים שונים, ביניהם "אחותי" ו"הכיוון מזרח" הנתמכים על ידי הקרן החדשה, בשנים 2008־2013 אחוז ההקצאה הממשלתית לתרבות מתוך סך התקציב הכללי היה בין הנמוכים, בהשוואה למדינות אירופה. במספרים, היקף ההוצאה על תרבות לאדם בישראל בשנת 2012 עמד על 16.6 יורו, לעומת 438 יורו בנורווגיה ו־36 יורו בפולין.
שווה להציץ גם במחקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שמראה איך משרד הפנים מהי פריפריה בקרב ערי ישראל. הלמ"ס לקח 252 רשויות, והגדיר אותן בעיקר לפי המרחק שלהן מתל אביב (לצד הגדרה נוספת של פריפריה חברתית). לעומת זאת, כ"רשויות המקומיות המרכזיות ביותר" ממוקמות ערים כמו רמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, חולון ובת ים. זה לא שכל מה שמחוץ לתל אביב וגוש דן זנוח לגמרי, אבל כל עוד שלל יישובים ממשיכים לשבת תחת ההגדרה "פריפריה", סביר להניח ששום דבר לא ישתנה.
השיטה הרווחת היא "שמוסדות במרכז הארץ מקבלים תקציבים כדי להגיע פיזית לפריפריות ולהופיע בהן. נוצר מצב שבו מוסדות מרכזיים מאוד הם אלו שממשיכים גם לייצר את התרבות מנקודת מבטם ולהביא את נקודת המבט הזו אל הפריפריה, כאילו אין לפריפריה נקודת מבט משלה.
לרשות נוח להשתמש בתירוצים הללו בכדי לא להשקיע באזרח ובעיקר בתרבות ובאומנות חופשית וכן בכדי לא ליצור מצב בו האמן , המחנך והאזרח יקבל את הבמה לומר את דברו בצורה חזותית ולהשתמש כנגד הרשות או המדינה בחסותם .
קיומה של סביבה תרבותית תומכת הוא תנאי מוקדם למימוש זכות הפרט לבחירה חופשית או אוטונומית. קמילקה שהכיר בזכותן של תרבויות טרום מודרניות ולא מערביות להגנה בתוך המסגרת הכללית של חברות ליברליות מודניות. הוא טוען שהתפישה הליברלית הישנה של שוויון אזרחי מנציחה צורות שונות של אי שוויון בין קבוצות ופרטים שכן היא מעדיפה את הפרטים המתאימים לנורמות היסודיות, הסמויות בד"כ, שהוגדרו ע"י הקבוצה השולטת כ"נורמליות" (גברים הטרוסקסואליים, לבנים, מערביים, בעלי רכוש) ולכן הוא תומך במעין העדפה מתקנת "הענקת זכויות מיוחדות למיעוטים אתניים ולאומיים" עמוד (110)במאמרו "הזכות לתרבות בחברה ליברלית " שכן אלו נתונים בסכנת התפרקות אם לא יזכו להגנה מיוחדת בניגוד לתרבות הרוב שאינה נתונה בסכנה (111) לדעתו, טיעונו כי הפרט צריך להיות חלק מ"תרבות חברתית" הוכר במובלע אצל ג'ון רולס כחלק מרשימת ה"טובין הראשוניים" שלו. בדומה לרולס, קמילקה סבור שהפרט מחליט מה תהיה תוכנית חייו בהסתמך על המורשת תרבותית, המודלים ודרכי החיים של קודמיו ולא מתוך ריק חברתי ותרבותי.אם המורשת של תרבות המיעוט נתקלת בזלזול או נדחפת לשוליים ואם נמנעת גישת חבריה למודלים נורמות, ערכים תרבותיים והשתתפות בטוב המשותף, תפגע יכולתם להגיע לאוטונומיה.
אני קורא בזאת לאמני , מחנכי ותושבי עפולה לעזר לי ולחברי להחתים כמה שיותר אזרחים ותושבים על מנת שנוכל להביא עצומה זו בפני הרשות בכדי להקים את בית האמנים של עפולה לנו ולדור העתיד .