זה מוכר לכם? זה נלקח מהם. גנבת סימני מסחר- הפשע אליו לא הייתם מודעים.

 זה מוכר לכם? זה נלקח מהם. גנבת סימני מסחר- הפשע אליו לא הייתם מודעים.

מספר חתימות

עד כה נאספו: 0 חתימות.
פורסם בתאריך: 26/02/2018
 

קרה לכם שהייתם הראשונים מבין כל החברים שלכם להשתמש במילה, ביטוי, או בדיחה שהמצאתם? אם כן, בוודאי גם הבחנתם שלאחר זמן מה, השימוש המקורי שלכם אומץ על ידם ואפילו קיבל פידבקים חיוביים מאנשים אחרים? 

בעוד שאתם נזכרים באמירה המקורית שלכם ומעלים חיוך קטן על הפנים, הרשו לנו לחדד את זיכרונכם אף יותר:

זה התחיל כמו כל יום בהיר יפה, השמש זרחה הציפורים צייצו ואפילו הספקתם להגיע לעבודה מבלי להיתקע בפקקים. אתם במצב רוח טוב, מרגישים מדהים. האווירה מוצלחת כל כך שאתם גם מחליטים שזה אחלה יום לדבר עם הבוס על הקידום עליו חלמתם. בדרככם אליו, אתם חולפים על יד המטבחון שם אתם וחבריכם לעבודה תמיד שותים את הקפה של הבוקר, רק שהפעם אתם לא מצטרפים אליהם לשיחת החולין הקבועה אלא ממשיכים בדרככם אל הבוס. מה שכן, הספקתם לשמוע את אחד מהם מספר בדיחה ממנה כולם התחילו לצחוק. גאווה ממלאה אתכם, הרי זאת בדיחה שאתם בעצמכם המצאתם וסוף כל סוף היא תופסת תאוצה ומתפרסמת, אמנם קצת הייתה חסרה לכם איזה אמירת "דרך אגב" מצידו שתזכה אתכם בקרדיט- אבל בקטנה, אתם סולחים לו העיקר שהצליח לכם. נכנסתם אל המשרד של הבוס, שאלתם לשלומו ועל הדרך אתם סיפרתם גם לו את הבדיחה שלכם בשביל לשבור את הקרח. מכאן היום שלכם לצערנו דיי הפסיק להיות יפה. מסתבר, שחבר שלכם לא סיפר את הבדיחה רק לקולגות במטבחון, אלא גם לבוס, ממש חמש דקות לפניכם ומיותר לציין שהוא הצליח לחלץ ממנו איזה צחוק קטן, יחד עם הקידום הנחשק שרציתם, כמובן. 

מעצבן נכון? מישהו משיג משהו על הגב שלכם- לא כל כך נעים, אבל מה כבר אתם יכולים לעשות, זכותו. 

עכשיו אחרי שהצלחנו לבאס, ננסה לעודד ונגלה לכם שאתם לא הקורבנות היחידים ואם לומר את האמת - כמה מהאחרים אף ספגו נזק הרבה יותר כבד מכם.

בסיפור הבא לא נציין שמות, אבל מבטיחים שתצליחו לנחש:

אין מי שלא ראה את הפרסומת של חברת הקפה העולמית בה מופיע שחקן הוליוודי לבוש בחליפה חיי את החיים הטובים ומציג לצופים בבית סיטואציות בהן הקפה המדובר משדרג את חייו. השחקן עליו אנו מדברים מככב בפרסומות של חברת הקפה במשך כמה שנים טובות, הוא והקפה נמצאים בתודעה שלנו כצמד והם בלתי נפרדים- מכאן, השחקן הפך לסמל מסחרי של החברה.

הרשו לנו לשפוך אור על הנושא:

מה הוא סימן מסחר?

סימן מסחר מוגדר בפקודת סימני המסחר (נוסח חדש), התשל"ב-1972 כ- אותיות, ספרות, מילים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני מימדים או שלושה. כלומר, מדובר למשל בסמל מסחרי של עסק, לוגו, מותג של מוצר או שירות, סיסמא, גרפיקה שמצורפת ללוגו, שם העסק עצמו, שם השירות החשוב וכן הלאה.מטרתם של סימני מסחר הנה לאפשר לקהל הלקוחות לזהות את מקורם של המוצרים או השירותים אשר נושאים את סימן המסחר הספציפי ולאפשר לעסקים השונים להניב תוצאות להשקעות הרבות שהשקיעו בבניית המותג והלוגו שלהם.סימן מסחר יכול להתייחס למוצר או להירשם כ"סימן שירות" ויאפיין שירות. ההגנה על שני סוגי סימני המסחר – זהה.

מהי הפרת סימן מסחר ?

מכיוון שסימן המסחר מקנה לבעליו זכות שימוש ייחודית בסימן המסחרי המלווה את המוצרים או השירותים הרלוונטיים, הרי שכל גורם שיעשה שימוש בסימן המסחר או בסימן הדומה לו (עד כדי להטעות) מבלי לקבל הסכמת בעל הסימן מראש, יבצע הפרת סימן המסחר. הפרת סימן מסחרי כזו מקנה לבעל סימן המסחר זכות תביעה, ואף דרישת צו מניעה ופיצוי, מהמפר, כך שכאשר קיים ספק – ראוי להיזהר ולהתייעץ טרם נקיטת פעולה.

איך נדע האם קיים דמיון מטעה בין סימני המסחר?

הפסיקה הישראלית הגדירה שלושה מבחנים עיקריים להכרעה בשאלה: האם קיים דמיון מטעה בין סימן המסחר לסימן המפר:

מבחן המראה והצליל (שהוא החשוב ביותר, יחסית)בית המשפט מתבונן ומשווה את חזותם ואת המצלול (הצליל) של שני סימני המסחר בשלמותם, תוך התעלמות מהבדלים נקודתיים קטנים. חשוב להדגיש ששינויים "קוסמטיים" בסימני המסחר לא יספיקו בדרך כלל כדי לקבוע שלא מדובר בדמיון מטעה.

מבחן סוג הסחורות וחוג הלקוחותמבחן זה עוסק בהשפעת סוג המוצרים הרלוונטיים על הסכנה להטעיה. בנוסף יבדוק בית המשפט האם המוצרים פונים לאותו חוג לקוחות, האם מדובר בלקוחות מקצועיים או לקוחות מזדמנים וכיצד משפיעה זהות הלקוחות על הסיכון להטעיה.

מבחן יתר נסיבות העניין: כפי ששמו מלמד עליו, זה הוא מבחן "סל" המאפשר לבית המשפט להתאים את נסיבות המקרה להחלטתו. "מבחן השכל הישר" הוא אחד מהכלים בהם נעשה שימוש במסגרת מבחן זה. 

ובחזרה לסיפור-

חברת הקפה הנל כבר ביססה את מעמדה, היא משגשגת, הפרסומת שלה מדוברת בכל העולם. הכל טוב ויפה רק שאז עולה לאוויר פרסומת אחרת: חברת קפה ישראלית המציגה בתחילת הפרסומת שלה סיטואציה שזהה להתרחשויות שמוצגות בפרסומת של חברת הקפה העולמית, והשחקן? דומה 2 טיפות מים לשחקן ההוליוודי ואם לא ראיתם את הדמיון- הם כבר דאגו לכם וכתבו "המציג אינו *שם השחקן ההוליוודי*", ככה סתם בשביל הכיף שתעלה לכם לראש הפרסומת של החברה העולמית וייפול לכם האסימון. בהמשך הפרסומת מגיע שחקן ישראלי אשר מציג את התנהגות הראשון כמגוחכת ומוציא מהסרט שחיינו בו. הפרסומת של חברת הקפה הישראלית מפרסמת עצמה תוך השוואה לעולמית. מטרת הפרסומת החדשה היא להסביר שחווית הקפה שהיא מציעה לצרכן היא חווית קפה נגישה שמתאימה לכולם ולא רק לאלו שמנהלים שגרת חיים יוקרתית או מתיימרים לנהל כזאת. 

מפה לשם, חברת הקפה העולמית הגישה תביעה כנגד חברת הקפה הישראלית בטענה שהפרסומת פוגעת בה וגורמת נזק לשמה הטוב, מביישת ומגמדת את המותג שנבנה במשך שנים בארץ ובעולם והפך למותג יוקרתי ומוכר בתחום הקפה. החברה העולמית הפסידה במשפט. שופט בית המשפט קבע כי תשדיר החברה הישראלית מציג סיטואציה משעשעת, שנועדה להדגיש את ההבדל בין החברה למתחרותיה בשוק ובעיקר לחברה העולמית התובעת. 

מודים השופט צודק, אבל אם לומר את האמת, אמירתו לא מחדשת ולא מספקת. תוכן התשדיר היה ידוע לכל, אבל האם השימוש בתוכן הזה הוא דבר צודק? מוסרי? איפה עובר הגבול? 

זהו סיפור אחד מתוך רבים, שעלול לקרות גם לכם או לאנשים הקרובים לכם. אם גם לכם קשה להישאר אדישים וגם אתם לא מוכנים להקטין ראש ולהתעלם מקיומם של מעשים לא הוגנים ולא מוסריים - חתמו ושתפו.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו